۱۹ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۶:۳۳
کد خبر: 768249

پژوهشگر معارف اسلامی گفت: نسبت عقلانیت با حکومت اسلامی یک نسبت منطبق است و در این راستا امیرالمومنین (ع) در نهج البلاغه و عهدنامه مالک اشتر مطرح فرمودند.

عقلانیت با حکومت اسلامی یک نسبت منطبق دارد

به گزارش قدس آنلاین، حجت الاسلام سیدمحمدحسین میرلوحی در گفتگوی قرآنی صبح امروز درباره نسبت عقلانیت در حکمرانی اسلامی و درس‌های امیرالمومنین (ع) در عهدنامه منشور حکومت داری برای چالش‌های امروز حکومت اسلامی افزود: یکی از مسائلی که در اسلام درباره آن صحبت شده صحبت عقل است و جایگاه عقل در منابع دینی ما بسیار بالا توصیف شده و مکرر درباره فضیلت عقل مباحثی مطرح شده است، اما وقتی وارد مسائل معرفت شناختی می‌شویم اختلاف زیادی در مکاتب مختلف دینی و حتی در اسلام وجود دارد.

وی گفت: عقلانیت مسئله‌ای است که می‌توان آن را این طور توصیف کرد که در مواجهه با یک موضوع منفعت و ضررهای آن بررسی شود و در نهایت راهی که پرمنفعت‌تر و کم ضررتر است را انتخاب کنیم.

پژوهشگر معارف اسلامی در ادامه افزود: در حکومت اسلامی باید براساس شریعتی که خداوند متعال مطرح کرده عمل کنیم همان طور که خداوند متعال در قرآن فرمودند این شریعت شریعتی است که پربازده‌ترین منفعت را برای انسان به ارمغان می‌آورد به طوری که در دنیا او را به آسایش و رفاه و در آخرت او را به سعادت می‌رساند پس نسبت عقلانیت با حکومت اسلامی یک نسبت منطبق است.

حجت الاسلام والمسلمین میرلوحی در ادامه در پاسخ به سوال دیگری درباره نسبت عقلانیت با حکومت اسلامی گفت: دولت جدید در همان ابتدای کار دیداری با مقام معظم رهبری داشت و مقام معظم رهبری در اولین دیدار بحث عقلانیت با حکومت اسلامی را مطرح فرمودند و حتماً یک سری نقض‌هایی در کشور وجود داشت که مقام معظم رهبری در اولین دیدار دولت جدید همه توجه را به این موضوع جلب کرده است.

وی افزود: متأسفانه در طول تاریخ عده‌ای خشک مغز وجود داشتند همان‌هایی که فرق امیرالمومنین (ع) را شکافتند این افراد کسانی نبودند که از اسلام و دین زده باشند بلکه آن‌ها با قرآن مأنوس بودند و همواره خود را حامی اسلامی می‌دانستند، اما چنین کاری انجام دادند.

حجت الاسلام والمسلمین میرلوحی گفت: همه مسائل اسلامی باید در کنار هم رشد کنند و باید یک حیات بشری که منجر به سعادت شود در کنار هم شکل بگیرد.

وی افزود: علمای بزرگ ما سعی کردند که تمام صحبت‌های ائمه را بدست ما برسانند و اگر ما امروز بخواهیم در یک منشور واحد منشور حکومت اسلامی را انتخاب کنیم باید اول نهج البلاغه و بعد از آن عهدنامه مالک اشتر را انتخاب کنیم چرا که امیرالمومنین (ع) در این عهدنامه همه مسائل حکومت داری را به طور سریع مطرح کردند و تمام مسائل مربوط به عقلانیت را بیان کردند.

این پژوهشگر معارف اسلامی افزود: امیرالمومنین (ع) در این عهدنامه از همان ابتدا بحث تقوا را مطرح کردند و بیان کردند که همه مسائل باید با این مسئله (تقوا) سنجیده شود چرا که اگر در برقراری عدل تقوا را زیر پا بگذاریم آن دیگر هرگز تقوا و عدل نیست همچنین امیرالمومنین (ع) در عهدنامه مالک اشتر مطرح کردند که اگر می‌خواهید مسئولی برای سرزمین خود انتخاب کنید افرادی را انتخاب کنید که افق دید بالایی داشته باشند و از خانواده‌های باشرافت و بزرگ آن جامعه محسوب شود.

حجت الاسلام والمسلمین میرلوحی در ادامه در پاسخ به سوالی درباره این که آیا در این عهدنامه و براساس آن عقلانیت برای جامعه امروز راهکارهایی مطرح شده؟ گفت: امروز یکی از نکاتی که در جامعه مطرح است مسئله مسموم سازی توسط رسانه است همان مطلبی که امیرالمومنین (ع) در ابتدای عهدنامه مالک اشتر بر آن تاکید کردند متأسفانه ما شاهد هستیم که در جامعه اگر کسی یک قدم کج بردارد شایع پراکنی بسیاری علیه آن فرد شکل می‌گیرد و در جامعه هر کسی نسبت به آن فرد سوءظن پیدا می‌کند در حالی که امیرالمومنین (ع) در این عهدنامه می‌فرماید حکومت اسلامی بالاترین وظیفه را دارد که جلوی این بدی‌ها را بگیرد و اگر مرحله ارشادی جواب نداد نیازمند برخورد قهری هستیم.

وی گفت: اگر جلوی این مسائل در همان ابتدای شایع پراکنی گرفته نشود دیگر به هیچ کس نمی‌توان اعتماد کرد و اصل انقلاب، اصل نظام و اصل اسلام زیر سوال می‌رود و آن وقت است که همه می‌گویند همه دزدند و بردند و خوردند.

حجت الاسلام والمسلمین میرلوحی در ادامه افزود: مطلب دیگری که در عهدنامه مالک اشتر به آن توجه شد بحث حقوق تولید کنندگان و تاجران و سرمایه داران است چنانچه در این عهدنامه قوانینی عادلانه برای تسهیل تجارت و تکالیفی عادلانه برای فعالیت تاجران مطرح شده که باید به آن توجه شود.

پژوهشگر معارف اسلامی در ادامه با بیان این که در کشور ما یک دوره هشت ساله سیاهی را گذراندیم، گفت: همین موضوع مردم را عصبانی کرده چرا که باید کسانی در مسند حکومت قرار بگیرند که خادم‌ترین مسئول باشند اتفاق خوبی که در دولت جدید رقم زده شده و امیدواریم همین آرامشی که در دولت فراهم شده ادامه پیدا کند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.