دبیرکل مجمع کارآفرینان ایران با اشاره به دعوت رییس جمهوری از سرمایه گذاران خارجی، گفت: دستیابی به فناوری‌های روز، جلوگیری از خروج ارز از کشور و همچنین حوزه‌هایی که توان ورود به آنها از سوی داخلی‌ها وجود ندارد، سه موضوع اصلی ورود سرمایه‌گذاری خارجی به کشور است که باید مد نظر قرار گیرد.

جذب سرمایه‌گذاری خارجی با هدف جلوگیری از خروج ارز و جذب فناوری

به گزارش قدس آنلاین، آیت‌الله سید ابراهیم رییسی، در ۱۳ شهریورماه در نخستین گفت‌وگوی زنده تلویزیونی با مردم خطاب به سرمایه‌گذاران و کارآفرینان در داخل و خارج کشور اظهار داشت: امروز می‌توان در جای‌جای ایران عزیز برای سرمایه‌گذاری مطمئن و تضمین شده اقدام کرد. سرمایه‌گذاری در ایران، امن، قابل پیش‌بینی برای رشد اقتصادی کشور و موضوعات آن بررسی شده است.

رییس‌جمهوری افزود: برای همین به دنبال فعال کردن اقتصاد گردشگری و اقتصاد دریا هستیم و ایرانیان خارج کشور بدانند که زمینه برای سرمایه‌گذاری آنها به طور کامل فراهم است و دستگاه‌های دولتی برای جذب سرمایه‌گذاری آمادگی دارند. ایرانیان در اولویت سرمایه‌گذاری هستند و در این رابطه نگرانی وجود ندارد و می‌تواند بستر خوبی برای رشد سرمایه گذاری در کشور باشد.

در همین زمینه، دبیرکل مجمع کارآفرینان ایران اظهار داشت: سرمایه‌گذاری خارجی یک موضوع مهم اقتصادی برای همه کشورها حتی کشورهای بزرگ صنعتی است و کشورهای بزرگ برای آن برنامه و استراتژی دارند.

«حمیدرضا غزنوی» بیان‌داشت: البته در همه موضوعات ورود نمی‌کنند و در مواردی که در گذشته سرمایه‌گذاری کرده‌اند وارد نمی‌شوند، زیرا به معنای از دست رفتن امنیت سرمایه‌گذاری‌های قبلی است.

وی گفت: ما نیز پیش از ورود سرمایه‌گذاری‌های جدید به کشور باید برنامه داشته و آن را به سمت و سویی که نیاز داریم، سوق دهیم.

دبیرکل مجمع کارآفرینان ایران تصریح‌کرد: در کشور با کاهش سرمایه‌گذاری در حوزه صنایع مواجه‌ایم، همچنین کسانی که در سال‌های گذشته سرمایه‌گذاری‌هایی داشته‌اند، اکنون احساس نگرانی و نا امنی از حضور رقبای خارجی در کنار خود دارند.

وی ادامه‌داد: اگر بتوانیم از سرمایه‌گذاری‌های انجام شده حفاظت کنیم، می‌توانیم اجازه سرمایه‌گذاری مجدد بدهیم، اما اگر رقیب برای داخلی‌ها بتراشیم آن‌گاه کالاهای تولیدی از مقیاس اقتصادی خارج خواهند شد.

غزنوی یادآور شد: سال گذشته شاهد بودیم «نرخ سرمایه‌گذاری به استهلاک» با گذشت بیش از نیم قرن منفی شد که به‌دلیل عدم حفاظت از سرمایه‌گذاری‌های انجام شده در گذشته، عدم رشد و رقیب‌تراشی برای آن بود.

وی تصریح‌کرد: اگر به‌دنبال آن هستیم تا پای سرمایه‌گذار خارجی به کشور باز شود، باید پیش از هر چیز برای آن استراتژی و برنامه داشته باشیم.

این کارشناس اقتصادی اضافه‌کرد: باید مراقب بود در حوزه‌هایی که امروز با تلاش فرزندان این مرز و بوم حرفی برای گفتن داشته و تولید کمی و کیفی داریم، سرمایه‌گذار خارجی وارد نشود. به‌طور مثال اگر تولید کالایی به‌طور کامل در کشور انجام می‌شود، اجازه سرمایه‌گذاری ندهیم، اما اگر در زمینه تامین قطعات خارجی آن ضعف داریم باید سرمایه‌گذاری‌ها را به آن سمت و سو هدایت کنیم.

دبیرکل مجمع کارآفرینان ایران بیان‌داشت: در کشورهای توسعه یافته شاهدیم گاهی اوقات شروطی نظیر صادرات محصول نهایی به کشورهای پیشرفته اقتصادی برای سرمایه‌گذاران خارجی قرار می‌دهند، اما در سال‌های گذشته در کشورمان شاهد بودیم که خارجی‌ها به راحتی به رقیبی برای تولیدکنندگان داخلی تبدیل شدند.

وی، سه شرط اصلی ورود سرمایه‌گذاری خارجی به کشور را در زمینه‌های تامین فناوری، جلوگیری از خروج ارز از کشور و همچنین حوزه‌هایی که توان ورود به آنها از سوی داخلی‌ها وجود ندارد، برشمرد.

غزنوی خاطرنشان‌کرد: ‌قطعه‌سازی و تولید مواد اولیه برای صنایع مختلف به‌ویژه صنایع پایین‌دستی پتروشیمی، صنایع «های‌تک» و الکترونیک و تولید تلفن همراه، از جمله حوزه‌های مهمی است که امروز باید در اولویت تامین سرمایه خارجی قرار بگیرند.

وی با اشاره به عدم ممنوعیت واردات تلفن همراه به کشور با وجود تحریم‌های خارجی، گفت: تحریم‌کنندگان که متوجه بودند در این زمینه بازار بزرگی در کشورمان می‌توانند در اختیار داشته و ارز زیادی را از کشور خارج کنند، هیچ‌گاه به تحریم این حوزه نپرداختند.

این کارشناس اقتصادی تصریح‌کرد: انتظار می‌رود بازار کشور به‌راحتی در اختیار خارجی‌ها قرار نگیرد، بلکه با یک برنامه منسجم، ضمن حراست از مرزهای اقتصادی کشور، از سرمایه‌گذاری خارجی در راستای توسعه و تعالی صنایع داخلی استفاده شود.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.