۱۹ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۸:۲۵
کد خبر: 768272

یک کارشناس حوزه کار با تاکید بر اختصاص زمین رایگان به کارگران، مشارکت در ساخت را بهترین راه خانه دار شدن آنها عنوان کرد و صدور شناسنامه مسکن برای ایرانیان را خواستار شد.

مسکن مشارکتی بهترین راه خانه دار شدن کارگران

به گزارش قدس آنلاین، حمید نجف اظهار کرد: در شرایطی که با قیمت‌های نجومی مسکن و افزایش بی حساب و کتاب و بدون ضابطه قیمت مسکن مواجه هستیم و خانه متری ۴۰ میلیون و ۵۰ میلیون تومان معامله می شود، بهترین راهکار برای خانه دار شدن آحاد جامعه به خصوص کارگران، ساخت به شیوه مشارکتی است.

وی افزود: در حال حاضر امید به خانه دار شدن در جامعه به شدت رنگ باخته و کارگران که قدرت پس انداز و تمکن مالی ندارند بیشتر در ناامیدی به سر می برند لذا در این شرایط آن چیزی که می تواند تا حدودی امید را به دل کارگران و اقشار ضعیف و کم درآمد برگرداند، اختصاص زمین از سوی دولت است.

این کارشناس حوزه کار تاکید کرد: شاید کارگران سرمایه لازم برای ساخت مسکن در زمینی که به آنها داده می شود را نداشته باشند ولی همین که بدانند تکه زمینی به آنها تعلق گرفته به لحاظ روانی تاثیرگذار است و  برای کارگران فاقد مسکن حکم یک پشتوانه را دارد.

نجف در پاسخ به این پرسش که کارگران در صورت اختصاص زمین رایگان چگونه می توانند از آن بهره برداری کنند و صاحبخانه شوند؟ گفت: فرد می تواند زمین خود را بفروشد یا به بانک مسکن درخواست وام بدهد یا مشارکت در ساخت را در پیش بگیرد اما مشارکت در ساخت بهترین راه خانه دار شدن در شرایط موجود است به این شکل که فرد زمینش را در اختیار سازنده قرار می دهد و سازنده در آن چند طبقه می سازد؛ از محل ساخت و ساز فرد صاحب آپارتمان یا واحد مسکونی می شود و سازنده هم چند طبقه در اختیار می گیرد.

وی گفت: در حال حاضر زمینهای زیادی در حاشیه شهرها وکلان شهرها، بافتهای فرسوده و اطراف کارخانه ها وجود دارد که افراد می توانند با خرید این زمین‌ها و ساخت و ساز در آنها صاحب مسکن شوند.

نجف تصریح کرد: توصیه ما این است که اگر کارگران زمینی دارند از طریق مشارکت در ساخت آن را بسازند حتی می توانند به شکل خانوادگی این کار را دنبال کنند به عنوان مثال یک برادر زمین دارد ولی سرمایه و آورده لازم برای ساخت و ساز را ندارد، برادر دیگر هیچ زمینی ندارد اما در مقابل از کار و سرمایه خوبی برخوردار است، پول و زمین در کنار هم قرار می گیرند و هردو خانه دار می شوند.

این کارشناس در عین حال پیشنهاد صدور شناسنامه مسکن برای یکایک ایرانیان را مطرح کرد و در توضیح مزایای آن گفت: دولت می‌تواند مثل گواهینامه ماشین یا کارت ملی برای افراد و سرپرستان خانوارها شناسنامه مسکن صادر کند. با داشتن این شناسنامه، هویت افراد به لحاظ داشتن مسکن یا فاقد مسکن بودن، تعداد خانه، متراژ، موقعیت مکانی و تعداد افراد ساکن در آن مشخص می شود و تصمیم گیری و برنامه ریزی برای ساخت میزان مسکن مورد نیاز در کشور را تسهیل می کند.

 به گفته نجف، صدور شناسنامه مسکن حتی می‌تواند زمینهایی که سند ندارند را تعیین تکلیف کند تا صاحبان آنها بتوانند با توجه به شرایط امروز و گرانی مسکن از آن بهره برداری کنند.

منبع: مهر

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.