احد ده‌بزرگی، شاعر آیینی معتقد است: ما باید با پشتوانه عمیق فکری و مطالعاتی و استفاده از هنر شعرسرایی به تبیین اهداف قیام عاشورا بپردازیم.

 شاعر عاشورایی نیازمند پشتوانه عمیق فکری و مطالعاتی است

به گزارش قدس آنلاین، شعر آیینی با قدمت و پیشینه چند سده‌ای همواره با افت و خیزهایی همراه بوده تا به عصر و روزگار امروز برسد. در دوره‌هایی آفت‌هایی بر جان شعر آیینی و عاشورایی افتاده و در دوره‌هایی نیز شاهد رشد و ارتقای این گونه ادبی بوده‌ایم. یکی از عوامل مؤثر در قوت شعر عاشورایی جریان‌های ادبی و شب‌های شعر بودند که معروفترین و جریان‌سازترین آنها، شب شعر عاشورایی شیراز با سی و شش سال سابقه برگزاری است و نقش مهمی در تربیت شاعران و تولید آثار محتوایی داشته است. احد ده‌بزرگی از شاعران پیشکسوت کشور و یکی از متولیان این شب شعر است. وی شعرسرایی را با شعرهای عاشورایی و آیینی آغاز کرده و از جمله آثارش می‌توان به قدرت کلمات، شروه‌ها، هزار خانه خورشید، گل می‌روید، آینه‌دار مقتل، لبخند صبح و ... اشاره کرد. در رابطه با شعر عاشورایی با وی گفت‌وگویی کرده‌ایم.

 

سال‌هاست شب شعر عاشورایی شیراز را مدیریت می‌کنید و با بسیاری از شاعران جوان سر و کار دارید، خلاقیت و نوآوری در شعرهای شاعران به ویژه شاعران جوان را چطور ارزیابی می‌کنید؟

 

خلاقیت و نوآوری می‌تواند هم شامل مضمون و محتوا و هم قالب‌های شعری باشد که در شب شعر عاشورایی شیراز، پیشنهاد موضوع با ماست و شعرسرایی از سوی شاعران در دو قالب کلاسیک و آزاد انجام می‌شود. در این زمینه محدودیتی وجود ندارد تا شاعران بتوانند با نوآوری‌های خود شعرسرایی کنند. البته، چون بیشتر شاعران شرکت‌کننده در این شب شعر از جوانان هستند، بنابراین محتواهایی را در قالب کتاب یا متون را در فضای مجازی به آن‌ها ارائه می‌کنیم تا پس از مطالعه بتوانند شعر بگویند؛ بنابراین شب شعر عاشورایی شیراز در راستای نوآوری و خلاقیت در این عرصه تلاش می‌کند تا هم آثار فاخری تولید شود و هم موضوعات و به ویژه شخصیت‌هایی که در کربلا بوده‌اند، مورد توجه قرار گیرند. امسال موضوع شب شعر، حسرت‌زدگان و از سال گذشته فراخوان آن منتشر شده بود. شعرهایی که در این زمینه به دستمان رسیده، از نظر مضمون و محتوا در سطح خوبی هستند و از نظر کمی نیز پس از پالایش حدود ۳۰۰ اثر را شامل می‌شوند که در حال داوری هستند.

 

شاعر آیینی و عاشورایی باید در سرایش شعر به چه اصولی پایبند باشد؟

 

اول باید به فطرت خود بازگشت کند و مطالعات تاریخی و ذوق هنری داشته باشد. شاعر باید این هنر را داشته باشد که بتواند از این سه مؤلفه استفاده کرده و در عرصه شعرسرایی موفق عمل کند و شعرهایش ماندگار شود. پشتوانه تاریخی و مطالعه درباره مقاتل نیز بسیار مهم است. زیرا بی‌توجهی به این مسائل یا کم‌سوادی شاعر باعث خواهد شد آثاری خلق شود که چندان سندیتی نداشته یا بسیار سطحی هستند و این آفت شعر آیینی و عاشورایی است. بنابراین ما باید با پشتوانه عمیق فکری و مطالعاتی و استفاده از هنر شعرسرایی به تبیین اهداف قیام عاشورا بپردازیم.

 

آیا هر شاعر جوانی می‌تواند وارد عرصه شعر عاشورایی شود؟ چون برخی معتقدند به دلیل حساسیت‌های این موضوع هر شاعری نباید در این عرصه تجربه‌آزمایی کند و باید پس از پختگی ورود داشته باشد؟

 

بالاخره همه کسانی که شاعرند، روزی جوان بوده‌اند و به تدریج و با طبع‌آزمایی و تجربه توانستند به پختگی لازم در سرودن شعر برسند؛ بنابراین نباید شاعران جوان را محدود کرد. در شب شعر عاشورایی شیراز نیز محدودیتی برای حضور شاعران نیست و همه می‌توانند وارد این عرصه شوند. همچنین شاعران جوان باید خود را ملزم به استفاده از تجربیات و راهنمایی‌های شاعران پیشکسوت کنند و در جلسات شعری از حضور آن‌ها بهره ببرند.

 

برای اینکه آثار خوبی در حوزه شعر عاشورایی منتشر شود، راهکار چیست؟

 

شرکت در جریان‌های ادبی، مطالعه و پشتکار از مؤلفه‌های اصلی مؤفقیت یک شاعر است. شب شعر عاشورایی شیراز ۳۶ سال است، برگزار می‌شود و توانسته به یک جریان ادبی در کشور تبدیل شود. زیرا هر سال سعی می‌کنیم موضوع جدید و محتواهای متناسب با آن ارائه کنیم تا بارور شود.

منبع: ایکنا

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.