خردادماه امسال با مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا، قرار شد زمینه واردات واکسن کرونا توسط بخش خصوصی فراهم شود.

چرا  بخش‌خصوصی به واردات واکسن ورود نکرد؟

نهم خرداد محمدرضا شانه‌ساز، رئیس سازمان غذا و دارو از صدور ۳۸ معرفی‌نامه برای شرکت‌های خصوصی به‌منظور واردات واکسن کرونا خبر داد، با این‌حال گفت: تا امروز هیچ کدام از معرفی نامه‌ها و رایزنی‌های بخش خصوصی منجر به نتیجه و واردات واکسن نشده است؛ اما با دستور وزیر بهداشت مقرر شده سرعت و پیگیری‌های جدی‌تری شود تا اگر این معرفی‌نامه‌ها تا زمان مشخصی به نتیجه نرسد، لغو شود که در دستور کار سازمان غذا و دارو قرار گرفته است.

شرکت‌های بزرگ فقط با دولت‌ها کار می‌کنند

به گفته وی، شرکت‌های بزرگ واکسن‌سازی دنیا حتی فایزر اعلام کرده‌اند ما با دولت‌ها کار می‌کنیم و تا کنون به هیچ عنوان واکسن به بخش خصوصی فروخته نشده و این مسئله برای سایر واکسن‌سازهای دنیا هم مطرح است که دلیل عمده موفق نبودن بخش خصوصی ایران در واردات واکسن بوده است.

از سوی دیگر هفتم شهریور ماه نیز رئیس اتحادیه واردکنندگان دارو در گفت‌وگو با ایرنا اعلام کرد بخش خصوصی آماده خرید ۲۰ میلیون دز واکسن فایزر است. به گفته وی سهمیه ایران از سبد کواکس، به دلیل مشکلات بانکی ایران، پرداخت هزینه خرید واکسن به شرکت‌های فایزر، جانسون و مدرنا از طریق سازمان بهداشت جهانی انجام می‌شود، به این صورت که ایران مبلغ واکسن را به این سازمان پرداخت می‌کند و سپس به حساب شرکت‌های مورد نظر واریز می‌شود تا بتوانیم سهم خود را دریافت کنیم.

واردات ۲ میلیون واکسن آسترازنکا توسط بخش خصوصی

به گفته ناصر ریاحی هر کدام از این شرکت‌ها حاضر به ارسال ۲۰ میلیون دز واکسن کرونا به ایران هستند اما با توجه به اینکه این دارو باید در دمای بسیار پایین نگهداری شود و امکانات سردخانه‌ای و حمل و نقل آن در کشور فراهم نیست، این واکسن به مرور زمان و به میزان قابل نگهداری وارد می‌شود. واکسن‌های وارداتی تا یک ماه در فریزر معمولی استاندارد و تا ۲۴ ساعت در یخچال قابل نگهداری است و ایران میزانی که بتواند طی یک ماه تزریق را انجام دهد وارد می‌کند.

وی افزود: تاکنون ۲ میلیون دز واکسن آسترازنکا توسط بخش خصوصی وارد شده است، اما بیش از این ظرفیت، مبادله انجام نشده زیرا شرایط نگهداری و حمل و نقل آن فراهم نیست. با این حال حمل و نقل این دارو به دلیل شرایط خاص آن از جمله واردات با ارز دولتی که می‌تواند انگیزه‌ای برای سرقت و سوءاستفاده‌گری باشد، با پلیس اسکورت می‌شود.

رئیس اتحادیه واردکنندگان دارو با بیان اینکه وزارت بهداشت سرعت کافی برای واردات واکسن کرونا را داشت، گفت: از وزیر جدید درخواست دارم شرایط موجود را تغییر دهد تا با سرعت بخشیدن به نحوه پرداخت پول بتوانیم واکسن‌هایی که آماده فروش هستند را خریداری و وارد کشور کنیم.

واردات واکسن با قیمت ۲۵ دلار

اما این در حالی است که حسینعلی شهریاری، رئیس کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی به ما می‌گوید: در جلسه اخیر کمیسیون بهداشت و درمان مجلس و سازمان غذا و دارو که یکشنبه ۱۴ شهریور برگزار شد؛ مسئولان این سازمان ادعا کردند تا کنون بیش از هزار مورد بخش خصوصی درخواست واردات واکسن داده‌اند و این سازمان با آن موافقت کرده است. اما متأسفانه تاکنون هیچ یک از واردکنندگان بخش خصوصی موفق به واردات واکسن نشده‌اند. شاید یکی از دلایل عدم توفیق آن‌ها همین باشد که می‌خواستند واکسن سینوفارم وارد کنند که قیمت هر دز آن ۲۵ دلار است؛ در حالی که دولت واکسن کرونا را با قیمت ۸ دلار وارد می‌کند و اگر قرار باشد بخش خصوصی ۱۲۰ میلیون دز واکسن وارد کند به ۳ میلیارد دلار نیاز است.

وی ادامه می‌دهد: اگر بخش خصوصی واکسن را به قیمت ۲۵ دلار از کشورهای تولیدکننده خریداری کند قطعاً هیچ کشوری موافقت نخواهد کرد این واکسن را به قیمت قبل به دولت بفروشد و به نظر می‌رسد مهم‌ترین عامل موفق نبودن بخش خصوصی در واردات واکسن همین مسئله است که قیمت تمام شده واکسن در بخش خصوصی سه برابر واردات واکسن از سوی دولت می‌شود.

وعده وزیر بهداشت به مجلس

وی در خصوص پیگیری‌های مجلس در خصوص واکسیناسیون عمومی گفت: این کمیسیون ۲۰ پیشنهاد در حوزه بهداشت و درمان به رئیس دولت سیزدهم داده که یکی از مهم‌ترین آن‌ها واکسیناسیون عمومی بوده است و طبق گفته وزیر بهداشت دولت سیزدهم در صورتی که شرکت‌های خارجی تولید واکسن به وعده‌های خود عمل کنند، تا پایان شهریور ماه ۴۰ میلیون دز واکسن خریداری شده از سوی دولت وارد کشور می‌شود و مقرر شده تا پایان دهه فجر واکسیناسیون عمومی کشور انجام شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.