سحرگاه پنجشنبه بود که خبرگزاری‌ها با انتشار اخباری، حمله کوبنده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به مواضع گروهک‌های تروریستی در مناطقی از شمال عراق را رسانه‌ای کردند.

 «بارزانی» از تحولات منطقه عبرت می‌گیرد؟

متعاقب آن روابط عمومی کل سپاه با صدور بیانیه‌ای ضمن تأیید این موضوع اعلام کرد: در پی شرارت‌های  اخیر گروهک‌های تروریستی وابسته به استکبار جهانی از اقلیم کردستان علیه مناطق مرزی ایران، یگان موشکی نیروی هوافضای سپاه با مشارکت یگان پهپادی نیروی زمینی سپاه، در یک عملیات موفق، محل استقرار و نشست سران یکی از گروهک‌های پلید و جنایتکار و مرکز آموزش تروریست‌های وابسته را با هفت فروند موشک زمین به زمین کوتاه‌برد، مورد هدف قرار داد.

این اقدام و حمله هدفمند به مقر تروریست‌ها البته با بازخورد مثبت بسیاری مواجه شده است. خبرگزاری مشرق در تحلیلی با طرح این پرسش که چرا سپاه لانه تروریست‌ها را موشک‌باران کرد؟ مهم‌ترین دلیل این اقدام را ارسال پیام به داعش خراسان، جیش العدل و گروهک سنتکام عنوان کرده است. در این گزارش آمده است: به تازگی آمریکایی‌ها، کارت بازی با داعش خراسان را برای برهم زدن ثبات در کابل فعال کرده‌اند. عملیات مقتدرانه اخیر سپاه هم اگرچه تروریست‌ها در غرب کشور را هدف قرار داده است، ولی پیامی بلند و با برد بالا برای دشمنان و مزدوران وابسته به آن‌ها در سراسر منطقه دارد. از ته‌مانده‌های گروهک ریگی در پاکستان تا داعشی‌های منتقل شده به افغانستان همگی در شعاع عملکرد ما قرار دارند و کوچک‌ترین تلنگر را با سهمگین‌ترین اقدام پاسخ می‌دهیم.

با وجود این، احتمالاً این نخستین و آخرین‌بار نیست که حضور تروریست‌ها در اقلیم سروصدا به‌پا و منافع ملی ایران را تهدید می‌کند. پیش از این و در سال ۱۳۹۷ نیز نیروی هوافضای سپاه با هفت موشک کوتاه‌برد زمین به زمین فاتح ۱۱۰ مقر فرماندهی تروریست‌های حزب دموکرات در کوی سنجق را مورد اصابت قرار داد و با عملیاتی دقیق ۱۵ تن از رهبران و اعضای ارشد این گروهک را به درک واصل کرد. یک تحلیلگر مسائل منطقه در گفت‌وگو با قدس ضمن اشاره به همین نکته می‌گوید: برای حل ریشه‌ای موضوع تحرکات تروریست‌ها در اقلیم کردستان عراق توجه و تأکید بر سه نکته ضروری به نظر می‌رسد که اتمام حجت با دولت مرکزی بغداد و پاسخگو کردن آن‌ها نخستین نکته است. سیدرضا میرابیان در این باره می‌افزاید: موضوع دیگر هشدار جدی‌تر به بارزانی‌هاست. مسعود بارزانی که هنگام یورش داعش دست به دامان تهران شد و تازه فهمید چه کسی با او است و چه کسی علیه او، ظاهراً آن روزها را فراموش کرده و در سودای استقلال اقلیم، فضای بازی برای فعالیت تروریست‌ها فراهم کرده، باید این گوشمالی به او داده شود. این تحلیلگر در انتها افزود: موضوع سوم رایزنی بیشتر با کشورهای منطقه از جمله ترکیه است که از ناحیه حملات تروریستی در اقلیم همانند ایران تهدید می‌شوند.

حاکمان اقلیم کردستان عراق باید از حال و احوال این روزهای افغانستان درس بگیرند؛ جایی که دولت دست‌نشانده اشرف غنی با تکیه بر ارباب آمریکایی خود مدعی غلبه بر هرگونه تهدیدی بود، ولی با پشت پای یانکی‌ها، حکومت او هم به تاریخ پیوست. اقلیم هم که این روزها با دلخوش کردن به وعده های واشنگتن، این ناحیه را به کانونی برای تحرکات مشکوک رژیم صهیونیستی و دیگر گروهک‌های تروریستی تبدیل کرده باید از تاریخ درس بیاموزد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.