میناکاری هنری است که چندین قرن از ابداع آن می‌گذرد. می‌گویند قدمت این هنر به دوران ‌ساسانی برمی‌گردد.

رقابت از نیشابور باصنایع دستی اصفهان

اگر چه ردپایی از این هنر در اروپا روی فلزات مس و برنج دیده شده اما خاستگاه این هنر به ایران و به خصوص مهد آن، اصفهان بازمی‌گردد.

از ریاضی تا هنر

متولد ۵۸ در نیشابور و کارشناس ریاضی محض از دانشگاه فردوسی مشهد به عنوان بانوی کارآفرینی که نخستین تولیدکننده این هنر در شرق ایران به صورت حرفه‌ای است، این کار را انجام می‌دهد.

او در گفت‌وگو با خبرنگار ما می‌گوید: به هنر علاقه داشتم. در دوران ما برای ادامه در رشته هنر خیلی فضا مهیا نبود اما پس از ازدواج به خاطر کار همسرم دو سالی در تهران بودم که از همین فرصت استفاده کردم و از سال ۹۵ به فراگیری هنر میناکاری پرداختم و به صورت جدی با استادان اصفهان به صورت حضوری و مجازی مرتبط شدم و به یادگیری پرداختم و هنوز هم به صورت مجازی هفته‌ای یک بار این آموزش را از استادان فن اصفهانی فرامی‌گیرم.

این بانوی کارآفرین می‌افزاید: این هنر نقاشی روی مس است که پس از رنگ‌آمیزی در کوره قرار می‌گیرد و رنگ‌ها ثابت می‌شوند. رنگ‌ها پودری و طبیعی هستند که از اکسید فلزات در طبیعت گرفته شده‌اند و هنگامی که در کوره قرار می‌گیرند با فلز ترکیب و ثابت می‌شوند از این رو قابل شست‌وشو هستند.

کارآفرینی برای ۱۵ نفر

او می‌گوید: بیش از یک سال است که دفتر و کارگاهی دایر کرده‌ام که علاوه بر آموزش بیش از ۱۵ نفر با من همکاری می‌کنند. برای نخستین بار در شرق ایران کوره این کار را در نیشابور برپا کرده‌ام که وابسته به اصفهان نباشم.

وی خاطرنشان می‌کند: علاوه بر همکاری مستقیم این تعداد افراد با من، تعدادی افراد در خانه کار می‌کنند، عده‌ای نیز در اصفهان ظرف مسی برایم تولید می‌کنند و چند نفر نیز کوره‌کار هستند.

دهنوی تصریح می‌کند: محصولات ما کارهایی است که به صورت میناکاری در بازار دیده می‌شود و شامل بشقاب‌ها در سایزهای مختلف، ساعت، گلدان، جام، شکلات‌خوری، ظروف تزئینی و دکوری، ظروف چایخوری و... است که توان تولید همه این محصولات را داریم و در حال حاضر به تولید زیورآلات میناکاری نیز ورود پیدا کرده‌ایم که خوشبختانه در همین دوران سخت بازار با استقبال مواجه شده‌ایم.

استقبال خوب حتی در دوران کرونا

این بانوی توانمند درباره بحث صادرات آثار هنری و صنایع دستی تولیدی‌شان اظهار می‌دارد: به صورت جدی امکان صادرات برایمان مهیا نشده اما به صورت تکی محصولاتمان به کشورهای مختلفی چون آمریکا، لبنان، آلمان و... ارسال شده است. محصولات ما به صورت مجازی در تمام ایران به خصوص تهران، اصفهان، مشهد و شهرهای مختلف خریداری می‌شود.

این هنرمند در رابطه با افزایش قیمت مواد اولیه نیز بیان می‌دارد: یکی از مواد اولیه اصلی ما فلز مس است که نسبت به فلزهای دیگر افزایش قیمت بیشتری داشته و قیمت آن دائم در حال افزایش است. به طور مثال بشقاب‌هایی که ما به قیمت ۲۰هزار تومان خریداری می‌کردیم اکنون به ۱۰۰ هزار تومان رسیده، یا رنگ‌هایی که مورد استفاده ماست، از آلمان وارد می‌شود. به طور مثال این رنگ‌ها از گرمی ٧٠٠ تومان به گرمی ۲هزار تومان رسیده است.

وی در ادامه می‌افزاید: برخی قلم‌موها به دلیل تحریم پیدا نمی‌شود و یا قلم‌موهای دست‌ساز که پیشتر به قیمت ۲۰ یا ۳۰ هزار تومان خریداری می‌کردیم اکنون به ۷۰ الی ۸۰هزار تومان رسیده است.

هنر مس و پرداز

وی همچنین از شروع هنر مس و پرداز خبر می‌دهد و می‌گوید: این هنر را هم به تازگی شروع کرده‌ام و محصولاتمان نیز به مرحله تولید رسیده است. هنر مس و پرداز، نقاشی مستقیم روی مس است؛ بدون لعاب‌کاری زیرین و بدون کوره که زیرمجموعه هنر مینا و تذهیب است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.