مهمترین مسائلی که در سفر رئیس جمهور به خراسان جنوبی مورد بررسی قرار گرفت.

 در سفر رئیس جمهور به خراسان جنوبی چه گذشت؟/ از درددل فعالان اقتصادی با آیت‌الله رئیسی تا مهلت ۲۰ روزه برای حل مشکلات کارگران

به گزارش قدس آنلاین، آیت الله سید ابراهیم رئیسی  در ادامه سفرهای سرزده خود به استان های مختلف کشور، دیروز  هم به خراسان‌جنوبی سفر کرد تا از نزدیک پیگیر مشکلات استان و مردم باشد.

بر همین اساس در این سفر وزیران کشور، راه و شهرسازی و صنعت، معدن و تجارت، رئیس سازمان برنامه و بودجه، رئیس دفتر رئیس جمهوری و معاون اجرایی رئیس جمهوری، آیت‌الله رئیسی را همراهی می‌ کردند.

* وظیفه دولت خدمتگزاری به مردم بویژه در مناطق کمتر برخوردار است

آیت الله رئیسی در بدو ورود به شهرستان طبس در استان خراسان جنوبی، با بیان اینکه سفر به استان های مختلف به دور از تشریفات معمول انجام می‌شود،گفت: معادن از ذخایر ارزشمند این استان است که اگر فعال شود، هم مشکل اشتغال، هم مشکل تولید و رونق تولید و هم مسائل اقتصادی حل می‌شود.

رئیس جمهور مساله کشاورزی را از دیگر موضوعات مهم استان عنوان کرد و افزود: بخاطر کمبود نزولات آسمانی در این منطقه، کشاورزی مردم با مشکلاتی مواجه شده است اما مردم این مناطق نشان داده اند که تهدیدها را به فرصت‌ها تبدیل می‌کنند.

آیت الله رئیسی با بیان اینکه هدف از سفرهای استانی بررسی مشکلات و محرومیت های استان و تصمیم گیری برای رفع آن با مشارکت مردم و مدیران استان است،اظهارداشت: نیروهای کارآمد ارزشمندی به ویژه جوانان برومند را در استان خراسان جنوبی داریم که می‌توانند نقش‌آفرین باشند و با کمک این نیروی انسانی، دولت خواهد توانست در جهت رفع مشکلات استان گام‌هایی بردارد.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه مساله آب مشکل بسیاری از استان‌های کشور است، گفت: این موضوع را در دولت به صورت ویژه دنبال می کنیم و با راهکارهای کوتاه مدت و بلند مدت از جمله انتقال آب از دریای عمان، اقداماتی را در دستور کار قرار داده ایم تا مشکل دسترسی مردم به منابع آبی برطرف شود.

وی درخصوص درخواست و اشتیاق مردم طبس برای دیدار با رهبر معظم انقلاب، گفت: بدون شک ایشان هم همین اشتیاق را برای دیدار با مردم دارند ولی شرایط کرونایی اجازه نمی‌دهد مثل قبل دیدارها صورت بگیرد اما به بنده نیابت دادند که سلام ایشان را به مردم عزیز در استان خراسان جنوبی و طبس برسانم و ایشان هم همواره برای مردم دعا می‌کنند و همیشه نگران مسائل و مشکلات استان های مختلف به ویژه استانهای کمتر برخوردار هستند.

* مهلت ۲۰ روزه به پیمانکاران برای متحول کردن وضعیت زندگی کارگران

 آیت‌ الله سیدابراهیم رییسی در ادامه سفر به خراسان جنوبی، ‌از معدن زغالسنگ پروده طبس هم بازدید کرد و از نزدیک در جریان وضعیت کار و فعالیت این معدن قرار گرفت.

وی در جمع کارگران این معدن اظهار داشت: کارگان نباید نگران بیمه، دستمزد و سختی کار خود باشند و این از موضوعات مهم است.

وی افزود: از همین الان به مدت ۲۰ روز حداکثر به پیمانکاران وقت می‌دهم که وضعیت زندگی کارگران را در اینجا متحول کنند و اگر این اقدام را در این مدت انجام ندهند، اقدام لازم را انجام می‌دهم.

آیت الله رئیسی همچنین در بازدید هوایی با بالگرد، معادن حاشیه ای و ظرفیت های شهرستان را بررسی و با توضیحات مدیران استان و شهرستان در جریان توانمندی ها، مسائل و مشکلات منطقه قرار گرفت. 

* لزوم فعال شدن ظرفیت معادن در خراسان جنوبی/ به برکت انقلاب چهره روستاها تغییر کرده است

 آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی در حرم حضرت حسین‌بن موسی‌الکاظم(ع) در شهرستان طبس،  اظهار داشت: مردم خراسان‌جنوبی‌ و شهرستان طبس نشان دادند در همه صحنه‌ها آنجا که نیاز باشد با همه وجود و امکانات و داشته‌های خودشان آنچه را که در دست دارند برای دفاع از انقلاب و دفاع از ارزش‌ها می‌دهند.

وی بیان داشت: اگر تاریخ مبارزات و ایستادگی مردم در این خطه بررسی شود مشخص می‌شود همراه با ولایت‌مداری، صبر و وفا، ایثار و شهادت، از خودگذشتگی و همراه با خداخواهی است و در پرتو خداخواهی دگرخواهی است.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه بنده در آستانه پیروزی انقلاب اسلامی و زلزله طبس در دوره جوانی به شهر طبس سفر داشته‌ام و چند شب در این منطقه ماندیم، تصریح کرد: در جریان خدمات‌رسانی به مردم شریف شهرستان طبس، شهید صدوقی و مقام معظم رهبری نیز حضور داشتند که ما به عنوان طلبه با جمعی از طلبه‌ها برای کمک به مردم زلزله‌زده آمدیم.

آیت‌الله رئیسی با تأکید بر اینکه به برکت انقلاب اسلامی کارهای زیادی هم در این منطقه و هم در خراسان‌جنوبی انجام شده و هیچ شهر، بخش و روستایی شرایط قبل را ندارد، اضافه کرد: به برکت انقلاب اسلامی چهره شهرها، بخش‌ها و استان عوض شده و آنچه امروز می‌بینید و تصاویر آن نیز موجود است قابل مقایسه با قبل نیست.

وی تأکید کرد: جوان‌ها می‌توانند تصاویر وضعیت اول انقلاب و امروز را ببینند که کاملا چهره شهر و روستا عوض شده و این از برکت تلاش جهادگران و مجاهدانی بوده که برای توسعه و آبادانی کار کرده‌اند.

رئیس جمهور با اشاره به مشکلات مطرح شده از سوی امام جمعه شهرستان طبس و نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی، مطرح کرد: با کمبود نزولات آسمانی مواجه‌ایم و این کمبود و تهدید را می‌توان به فرصت تبدیل کرد و مردم خراسان‌جنوبی نشان دادند که می‌توانند کمبودها و تهدیدها را به فرصت تبدیل کنند.

آیت‌الله رئیسی در ادامه با بیان اینکه در خراسان‌جنوبی ظرفیت‌های خوبی مانند معادن را داریم که می‌تواند فعال شود، گفت: بخشی از این ظرفیت فعال و بخشی غیرفعال است که اگر فعال شود باعث رونق تولید و اشتغال در کشور و منطقه می‌شود.

وی اضافه کرد: بخش فعال و غیرفعال در حوزه ظرفیت معدنی شهرستان طبس می‌تواند مشکلات زیادی را حل کند بنابراین باید ظرفیت‌های بر زمین مانده در استان و طبس فعال و این مهم در دستور کار دولت سیزدهم قرار دارد.

رئیس جمهور با اشاره به همراهی و حضور وزیر صمت و وزیر راه و شهرسازی در این سفر، عنوان کرد: وزیر صمت با هدف فعال‌سازی ظرفیت معادن و وزیر راه و شهرسازی با هدف بررسی راه‌ها و رفع مشکلات آن به استان سفر کرده است.

آیت‌الله رئیسی به ظرفیت‌های بیشمار شهرستان طبس اشاره و تبیین کرد: با توجه به اینکه در شهرستان طبس محصولات متنوع، ۴ فصل و استراتژیک وجود دارد می‌توان اقتصاد گردشگری را فعال کرد.

وی تعیین اولویت‌ها، کار میدانی و اقدام و عمل را سبب افزایش اعتماد عمومی و افزایش اعتماد مردم به کارکرد نظام اداری کشور دانست و مطرح کرد: استان خراسان‌جنوبی نیروی کارآمد زیاد دارد که می‌توانند گره‌ها را بگشاید.

رئیس جمهور  با تأکید بر اینکه به مدیران می‌گویم هر فعل و کار شما در گره‌گشایی از مشکلات مردم منجر به اعتماد مردم می‌شود، تبیین کرد: امیدواریم این سفر و سفرهایی از این دست بدون تشریفات رایج انجام شود که اصل کار دنبال شود تا از نزدیک با مسائل استان‌ها آشنا شویم و اولویت‌ها را مشخص و اقدام کنیم.

* حضور رئیس جمهور در امامزاده حسین بن موسی الکاظم (ع) طبس

 آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی همچنین در ادامه سفر خود به امامزاده حسین بن موسی‌الکاظم(ع) طبس رفت و در این امامزاده با مردم این شهر دیدار و در جمع آنان سخنرانی کرد.

رئیس جمهور در این دیدار با بیان اینکه استان خراسان جنوبی و طبس از سرمایه جوانان توانمند، فعال و اندیشمند برخوردار است، اظهار داشت: توسعه و سازندگی کشور در بخش های مختلف با پیگیری دولت و همت مردم و دستان توانمند جوانان کشور انجام می شود و امروز دولت آمادگی دارد که در خدمت فرهیختگان و صاحبنظران باشد و از مشارکت و نظرات کارشناسی آنان استفاده کند.

وی با بیان اینکه مردم این خطه در موضوع کرونا بسیار خوب عمل کردند،‌ گفت: در توجه و کمک مومنانه به محرومین و کسانی که مشکل مالی داشتند، مردم این منطقه از زن و مرد، پیر و جوان کارهای خداپسندانه ای انجام دادند.

آیت الله رئیسی با اشاره به اینکه با همه تلاش‌های انجام شده در جهت رفع مشکلات شهر و روستا باز هم شاهد کمبودهایی هستیم، گفت: امام جمعه محترم و نماینده محترم شما در مجلس شورای اسلامی نکاتی را نسبت به برخی از ظرفیت‌های این منطقه بیان کردند که حتما در تصمیم گیری ها مورد توجه قرار خواهد گرفت.

رییس جمهور با اشاره به ظرفیت های شهرستان طبس گفت: ۴ فصل بودن محصولات کشاورزی شهرستان از ویژگی‌های این منطقه است و همه محصولات هم متنوع و استراتژیک هستند.

آیت الله رییسی خاطرنشان کرد: فعال شدن اقتصاد گردشگری در این شهرستان می‌تواند هم اشتغال ایجاد کند و هم وضع موجود را رونق دهد و اینکه مضجع نورانی حضرت حسین ابن‌ موسی ‌الکاظم (ع) میلیونها زائر دارد می تواند اقتصاد گردشگری را در منطقه فعال کند.

رییس جمهور با اشاره به اینکه وزیر راه و شهرسازی برای اصلاح راههای استان بررسی‌های خوبی انجام داده و اجرای آنها در دستور کارشان هست، گفت: همه این موارد دنبال خواهد شد البته همه این کارها چه وضعیت راه، چه وضعیت معادن و وضعیت کشاورزی منطقه نیازمند دست توانای شما مردم است. جوان‌های بسیار خوب، فرهیختگان صاحب نظر، حضرات علما، طلاب و افاضل خوب و مردمان پرتلاش و پرامیدی در این منطقه داریم که با امید تلاش می‌کنند و این سرمایه خوبی برای کشور و پشتوانه خوبی برای دولت است.

رییسی خاطرنشان کرد: امیدواریم انشاءالله در این سفر و سفرهای از این دست که بدون تشریفات معمول انجام می شود، بتوانیم اصلِ کار را دنبال کنیم. حضور خارج از تشریفات ما در استانها برای این است که از نزدیک با مسائل استان‌ها آشنا شویم و اولویت‌ها را مشخص کنیم و برای رفع مشکلات با اولویت دست به اقدام بزنیم.

رییس جمهور گفت: بنای ما این است که با فعل ماضی با مردم سخن بگوییم یعنی بگوییم این اقدامات انجام شد، "می‌شود" زیاد گفته شده ما نمی‌خواهیم خیلی به می‌شودها اتکا کنیم ولی چیزی که برنامه دولت است را دنبال می‌کنیم.

آیت الله رییسی افزود: احساس ما این است که انشاءالله مشکلات یکی پس از دیگری حل خواهد شد و این به شناخت مشکل و مساله‌شناسی و شناخت راهکارهای برون‌رفت از مشکلات و حل مساله و تعیین اولویت‌ها و عزم و اراده جدی برای یک کار میدانی نیاز دارد که مجموع این اقدامات هم به اعتماد عمومی تبدیل می‌شود.

* حضور در گلزار شهدای امامزاده حسین بن موسی‌الکاظم(ع)

آیت‌الله رئیسی و هیأت همراه همچنین با حضور در گلزار شهدای امامزاده حسین بن موسی‌الکاظم(ع) طبس به مقام شامخ شهدای انقلاب اسلامی و دفاع مقدس ادای احترام و با آرمان‌های شهدا تجدید میثاق کردند.

وی در میان جمعی از خانواده های شهدا و ایثارگران و حاضرین در محل حضور یافت و در فضایی صمیمی با آنان گفت و گو کرد و به سخنان‌ آنها گوش داد.

دیدار با نمایندگان اقشار مختلف، علما و اندیشمندان، نخبگان و ایثاگران استان خراسان جنوبی و همچنین حضور در شورای اداری استان از مهمترین برنامه های رئیس جمهور در بیرجند بود.

دیدار با مردم و بازدید از معادن پروده طبس از برنامه‌های آیت‌الله رئیسی در سفر به این شهرستان است و رئیس جمهوری پس از آن به بیرجند مرکز استان می‌رود.  

حضور در نشست شورای اداری استان، دیدار با نخبگان و بازدید از برخی مناطق استان از جمله برنامه‌های رئیس جمهوری در خراسان‌جنوبی است.

* سفر آیت الله رئیسی به بیرجند 

رئیس جمهور در ادامه سفر یک روزه خود به استان خراسان جنوبی به بیرجند هم سر زد تا از نزدیک پیگیر مشکلات این شهر باشد.

* محرومیت های استان باید برطرف شود/ بازارچه های مرزی فرصتی است که می تواند به توسعه صادرات کمک کند

رییسی در بدو ورود به شهر بیرجند گفت: برای بنده توفیق است که سومین سفر استانی خودم را به استان خراسان جنوبی قرار دادم تا خدمت مردم عزیز و پرتلاش استان، عرض سلام و ادب داشته باشم و انشاءالله در این سفر بتوانیم بررسی‌هایی که از قبل انجام دادیم و یک سری از اولویت‌ها در استان را دنبال کنیم.

آیت الله رئیسی یکی از مسائل و مشکلات استان را جاده‌ها و ارتباطات ریلی دانست و خاطرنشان کرد: از اولویت‌های وزیر راه و شهرسازی مساله اصلاح جاده‌های مواصلاتی و وسایل ریلی در مناطق مختلف بویژه در همین استان است که پیگیری خواهد شد.

رییس جمهور خاطرنشان کرد: اگر چه در استان خراسان جنوبی کاهش بارندگی را داریم اما خداوند متعال به این استان ذخایر و معادنی داده است که باید در جهت فعال کردن ظرفیت‌های معطل مانده معادن اقدام کرد.

آیت الله رییسی همچنین درخصوص برنامه های دولت برای فعال کردن بازارچه‌های مرزی،‌ گفت: بازارچه مرزی یک فرصت است و یکی از فرصت‌های مرز، بهره‌برداری اقتصادی است و فعال شدن بازارچه‌های مرزی می‌تواند به گسترش و توسعه صادرات بیانجامد.

رییس جمهور خاطرنشان کرد: فعال شدن بازارچه های مرزی کار بسیار مهمی است و می تواند وضع اقتصادی مرزنشینان را سامان دهد و به نحوی به مسائل امنیت مرزها هم کمک کند.

* از وضعیت شما بی اطلاع نیستیم

رئیس جمهور در جمع مردم محله کاظمیه بیرجند هم حاضر شد و طی سخنانی گفت: از وضعیت شما بی اطلاع نیستیم، به جمع شما آمدیم تا هم حال شما را جویا شویم و هم کاری برای این مناطق صورت گیرد.

وی افزود: حاشیه شهر بیرجند مثل بسیاری از شهرهای کشور تشکیل شده از مردمانی است که به دلیل ایجاد مشکلاتی چون خشکسالی و کم آبی و تحمیل شرایط به این مناطق مهاجرت کرده اند.

رئیسی تاکید کرد: جوانان شما اهل کارند و اگر زمینه کار و فعالیت مهیا شود، اهل کار و فعالیت هستند.

* نشست رئیس جمهور با نخبگان، ایثارگران و علمای خراسان‌جنوبی

نشست نخبگان، ایثارگران و علمای خراسان‌جنوبی هم عصر امروز با حضور آیت‌الله «سید ابراهیم رئیسی» رئیس جمهور و جمعی از وزاری دولت سیزدهم و مسئولان استانی و شهرستانی در بیرجند برگزار شد.

«سید محمدحسین زینلی» مدیرعامل یک شرکت صنعتی در این دیدار با بیان اینکه با بیان اینکه خراسان‌جنوبی در اکثر حوزه‌ها نسبت به شاخص‌های ملی عقب است، اظهار داشت: این استان نیازمند جذب سرمایه‌گذار جدید است.

وی بیان داشت: متأسفانه اعتماد و سرمایه ملی را در سالهای گذشته از دست دادیم و این جرأت را از بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری گرفته و اکنون با روی کار آمدن دولت جدید باید بخش خصوصی به میدان بیایند و کار را در دست گیرند.

مدیرعامل این شرکت اضافه کرد: طی سال‌های گذشته استان‌های بزرگ و مرکزی کشور شرکت‌های بزرگ را به استان‌های خود با باندبازی بردند و این موضوع باعث شده تا انفجاری از شرکت‌ها و کارخانه‌ها در آن استان‌ها به وجود دارد اما استان‌های مرزی مانند خراسان‌جنوبی بی‌نصیب بمانند.

۵۰ درصد صنایع استان لنگ است

زینلی مطرح کرد: ۵۰ درصد صنایع استان لنگ است و کار نمی‌کند لذا دولت و شرکت‌های بزرگ مانند شستا و ایمیدرو و بانک‌های دولتی و خصوصی باید در این استان سرمایه‌گذاری کنند تا تولید رونق گیرد.

وی خطاب به رئیس جمهور، گفت: آقای رئیسی امروز از پیوست عدالت شما پیوست پروژه‌های بزرگ را می‌خواهیم تا این عقب‌ماندگی‌ها در خراسان‌جنوبی جبران حذف شود.

زینلی با اشاره به اخذ مالیات‌های گزاف از واحدهای تولیدی، عنوان کرد: اداره اقتصاد و دارایی و امور مالیاتی اینقدر فشار مالیاتی به واحدهای صنعتی نیاورند اجازه بدهند تا واحدهای صنعتی راه بیفتد بعد مالیات بگیرند.

دریافت تسهیلات با اعمال شاقه

زینلی به مشکلات تسهیلات اشاره و عنوان کرد: بانک‌ها ابتدا که می‌خواهند وام بدهند می‌گویند کارمزد ۱۸ درصد است اما تا ۲۵ درصد را از تولیدکنندگان می‌گیرند و علاوه بر این ۲۰ درصد تسهیلات را می‌گیرند و نگه می‌دارند و کامزد آن را هم نمی‌دهند و این درشأن نظام بانکی کشور نیست.

وی خاطرنشان کرد: برای داخلی‌سازی و  خصوصی‌سازی گام‌هایی برداشته شده لذا باید داخلی‌سازی به تصویب هیأت وزیران برسد تا تکیه بر توان داخلی تقویت شود.

 «نظر افضلی»  نماینده سابق مردم نهبندان و سربیشه در مجلس و استاد دانشگاه، نیروی انسانی را سرمایه اولیه این استان دانست و اظهار داشت: امیدواریم این استعدادها و نخبه‌ها شناسایی و مورد استفاده قرار گیرند و قطعا برای کشور مفید خواهند بود.

لزوم راه‌اندازی پژوهشکده محصولات استراتژیک

وی در خصوص لزوم راه‌اندازی پژوهشکده محصولات استراتژیک خراسان‌جنوبی، افزود: اگر علمی کار نکنیم پیشرفت نخواهیم کرد و باید علم و تحقیقات و کار در کنار یکدیگر باشند.

نماینده سابق مردم نهبندان و سربیشه در مجلس با بیان اینکه ما مجبوریم انتقال آب به این استان داشته باشیم چون هنوز مردم برخی از روستاهای این استان آب برای مسائل بهداشتی خود ندارند، تبیین کرد: قنوات نباید فراموش شوند و ۶ هزار قنات در این استان وجود دارد که اگر احیا شود می‌تواند به عنوان شاهرگ حیاتی شناخته شوند.

افضلی با تأکید بر اینکه استان برای پیشرفت به زیرساخت نیازمند هست و تنها راه نجات این استان بحث معادن است، اضافه کرد: همچنین باید به محصول زرشک خراسان‌جنوبی توجه و منطقه آزاد تجاری در استان راه‌اندازی شود.

مشکلات بر زمین مانده دامداران

حجت‌الاسلام «سید محمود موسوی‌رستگار» عضو هیأت مدیره اتحادیه دامداران ایران نیز اظهار داشت: هزینه‌های دامداری به صرفه نیست؛ مسئولان می‌گویند ما دام ۶۰ کیلویی را به قیمت هر کیلو ۳۲ هزار تومان می‌خریم،‌ در صورتی که ما خودمان به قیمت ۵۵ هزار تومان در بازار می‌فروشیم.

وی تأکید کرد: مسئولان اگر قصد کمک به دامداران را دارند باید دام ۲۵ کیلوگرمی دامدار که روی دستشان مانده را بخرند و به استانی که وضعیت علوفه آن‌ها بهتر است منتقل کنند.

عضو هیأت مدیره اتحادیه دامداران ایران با اشاره به اینکه از منطقه سه‌قلعه و بشرویه تعدادی دام خریده‌اند ولی هنوز پول دامداران را پرداخت نکرده‌اند، تصریح کرد: علاوه بر دغدغه گرانی نهاده‌های دامی، نگرانیم که از ۵۲ هزار میلیارد اعتباری که برای نهاده‌های دامی پرداخت شده است.

موسوی با بیان اینکه ما در منطقه خشکسالی قرار گرفته ایم لذا مسئولان باید دام سبک وزن دامدار را به خارج از استان منتقل کنند، افزود:  بخش کشاوررزی و دام مهم‌ترین بخش در سبد معیشت خانواده‌ها است.

وی از نبود کارخانه فرآوری شیر در خراسان‌جنوبی گلایه و عنوان کرد: احداث یک واحد فراوری شیر برای تولید شیر خشک، پنیر و ماست را از رئیس جمهور خواستاریم چراکه شیر دام‌ها از استان برای فرآوری به خراسان‌رضوی ارسال می‌شود.

توجه به توانمند سازی بانوان

«فهیمه احسان‌فر» همسر نخستین شهید مدافع حرم خراسان‌جنوبی، اظهار داشت: گرچه استان خراسان‌جنوبی آب و هوای دلپذیری برای پذیرایی از مهمان ندارد اما ۲ هزار شهید سرافزار این استان بارها و بارها ما و استان ما را رو سفید کرده‌اند.

وی گفت: با صدور انقلاب اسلامی به سایر مرزها امروز نگاه جهان به بانوی انقلاب اسلامی است و زنان جهان می‌توانند با نگاه به جایگاه او الگوهای منفعل، شرقی و غربی را کنار گذاشته و آینده روشنی را برای خود کسب کند.

این فعال فرهنگی ادامه داد: زنی که دو مسئولیت مهم خانه و خانواده و پرورش نسل آینده را به دوش می‌کشاند و از طرفی در عرصه اجتماعی به مردم و جامعه خدمت می‌کند برای جایگاه شغلی و رتبه‌بندی نباید با مردان مقایسه شود باید ظرفیت و ظرافت زنان هر دو کنار هم مدنظر قرار بگیرد.

احسان‌فر مطرح کرد: توانمند سازی بانوان با کسب و کارهای خانگی همانند حوله‌بافی و چرم‌دوزی که زمینه آن در استان فراهم است می‌تواند علاوه بر بهبود معیشت به بازگشت به وضع سابق آن‌ها کمک کند.

ضرورت توجه به خانواده مرزنشین

وی توجه به خانواده مرزنشین استان را از دیگر موضوعات دانست و تصریح کرد: تمرکز نیروها و استعداد ها در مرکز استان بیشتر نگاه به این عزیزان را به حاشیه برده و از پیشرفت‌ها محرومشان کرده است.

این فعال فرهنگی در پایان خاطرنشان کرد: نفس کشیدن در هوای  فرهنگ اعتماد و اعتقاد به اثرگذاری بانوان، آرزوی تمامی دختران و زنان استان است که در برنامه‌های فرهنگی دولت سیزدهم باید قرار گیرد.

* اجازه واردات بی‌رویه لوازم خانگی را نخواهیم داد/ آینده را بسیار روشن می‌بینیم

 آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی در ادامه داین سفر طی نشستی با نخبگان، ایثارگران و علمای خراسان‌جنوبی هم دیدار و گفت وگو کرد.

رئیس جمهور در این نشست اظهار داشت: توفقی است برای بنده و همراهانم که امروز در جمع این مردم هستیم و دوست داشتم در یک اجتماع باشکوه در جمع مردم در شهرهای مختلف استان خراسان‌جنوبی حضور می‌یافتم و از نزدیک عرض سلام و ادب و احترام تک تک آنان می‌داشتم اما شرایط کرونایی اجازه برگزاری چنین اجتماعی را نمی‌دهد.

وی بیان داشت: آنجایی که میدان عمل به وظیفه الهی و سیاسی مطرح است حقیقا مردم استان خراسان‌جنوبی حضوری مثال‌زدنی دارند و خیلی خوش می‌درخشند در همه ادوار نمونه وظیفه‌شناسی و بصیرت و نگاه به آینده کشور هستند.

رئیس جمهور با اشاره به سخنان آیت‌الله عبادی در خصوص اینکه برای مردم وضع موجود، عدد و رقم وضیعت اقصادی و شاخص‌هایی که تحویل دولت جدید شده برای مردم تبیین شود، گفت: بسیار سخن حقی است و باید وضعیت موجود را برای مردم ترسیم کنیم.

رئیسی اضافه کرد: از اقتصاددانان، صاحب‌نظران و فرهیختگان درخواست دارم حتما در سخنان خود برای مردم و اصحاب حل و عقل وضعیت موجود را تبیین کنند چراکه همه کارشناسان واقف هستند شرایطی که دولت دارند در چه وضعیتی است.

وی رویکرد دولت سیزدهم را کار و تلاش دانست و صریح کرد: همه مسئولان را بسیج کرده‌ایم تا شرایط را به نفع کسب و کار مردم و سفره مردم تغییر دهیم و شرایط جدیدی را در کشور رقم بزنیم.

رئیس جمهور گفت: علی‌رغم مشکلات پیش رو آینده را بسیار روشن می‌بینیم و با کمک مردم و نخبگان و مشارکت همگان به لطف خدا شرایط را در حال تغییر می‌بینیم و با کمک مردم، نخبگان و همه می‌توان شرایط را تغییر داد و به نصرت الهی رسید.

رئیسی اقدام و عمل را امید آفرین دانست و مطرح کرد: اگر سازمان‌های اداری کشور بخواهند در این دوره یک تلاش مضاعف داشته باشند، می‌توانند با کار و تلاش مردم را امیدوار کنند تا مردم مشارکت کنند و این باعث نشاط اجتماعی می‌شود لذا تمام مسئولان از بخشداران تا مقامات بالاتر باید در جامعه امید آفرینی کنند.

وی با اشاره به اینکه این استان علی‌رغم کمبود خشکسالی ظرفیت‌های خوبی دارد که می‌تواند کارساز باشند، گفت: جذب سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی به استان باید در عمل انجام شود.

رئیس جمهور مطرح کرد: اقتصاد این استان معدن است و سنگ‌های قیمتی و محصولات کشاورزی مثل زعفران و عناب می‌توانند برای استان سودآور باشند.

رئیسی بر لزوم تشکیل ستاد احیای قنوات در استان تأکید و بیان داشت: باید این ستاد در استان سریعا تشکیل و مسئولان از آن حمایت کنند.

وی با اشاره به حضور عشایر در نقلط مختلف به‌ویژه نقاط مرزی، گفت: عشایر غیور و مرزنشینان و مرزبانان صادق ما نشان دادند که متدین هستند و هم امنیت خود و کشورشان را دلاورانه حفظ می‌کنند.

رئیس جمهور به درنظرگرفتن مالیات‌های کمرشکن برای واحدهای تولیدی اشاره کرد و افزود: باید مالیات را برای فعالیت‌های اقتصادی غیر مولد وضع کنیم و واحدهای مولد باید مالیات کمتری داشته باشند تا رونق داشته باشند و این در دولت برنامه‌ریزی می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه داخلی‌سازی باید در کشور رونق بگیرد، بیان داشت: اجازه واردات بی‌رویه در لوازم خانگی که تولید داخل را تحت‌الشعاع قرار دهد را نمی‌دهیم.

* گفتگوی رئیس جمهور با پیرزنی که می‌گفت جز خدا هیچ کس را ندارد

رئیس جمهور در این سفر به مشکلات پیرزنی هم که می گفت به غیر از خدا کسی را ندارم گوش داد و از استاندار استان خواست پیگیر حل مشکلات این پیرزن باشد.

*  اعتقاد دارم که هیچ مشکل حل نشدنی در کشور وجود ندارد

 آیت الله رئیسی در ادامه این سفر در جلسه شورای اداری استان خراسان جنوبی هم شرکت کرد.

رئیس جمهور طی سخنانی در این جلسه گفت: خراسان جنوبی استان فرهنگی است و محصول این استان نیروی انسانی فرهیخته و فرهنگی است

وی افزود: دولت بدهی بالایی به دستگاه های مختلف دارد که ما وارث این بدهی هستیم.

رئیسی تاکید کرد: دولت نخستین جایی است که باید نسبت به تعهدات پایبند باشد.

وی گفت: پرداخت بدهی پیمانکارانی که برای دولت کار کرده اند در اولویت است.

 رئیسی تصیرح کرد: توزیع منابع درکشور باید عادلانه باشد و بهترین راه آن بودجه ریزی براساس آمایش سرزمینی است.

وی افزود: نظام پیمانکاری در کشور نیازمند یک تجدید نظر جدی است و نباید اجازه دهیم حق کارگر به هیچ عنوان ضایع شود.

رئیس جمهور ادامه داد: یکی از راه های توسعه صادرات، فعال کردن بازارچه های مرزی است.

وی با بیان اینکه سرمایه استان امنیت، وحدت و انسجام است، گفت: عمیقا اعتقاد دارم که هیچ مشکل حل نشدنی در کشور وجود ندارد.

انتهای پیام/

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.