دبیر صنف وی او دی ها، گفت: مخاطب بابت دیدن سریال های پلتفرم ها هزینه کرده و به شکل آزاد در دسترس عموم نبوده است. بنابراین مباحثی که در این سریال ها وجود دارد با عرفی که در سریال های تلویزیونی و در ذهن ما هست سازگاری ندارد.

سوژه سریال‌های نمایش خانگی با ذهن مخاطب سازگار نیست/ ماجرای تفاوت ممیزی‌ها در تلویزیون

به گزارش قدس آنلاین، «محمد مهدی عسگرپور» دبیر صنف وی او دی ها درباره محتوای سریال های شبکه هایخانگی و عدم توجه به محتوا گفت: چند نکته وجود دارد. این محتوایی که مخاطب می بیند بابتش هزینه کرده یعنی اینطور نیست که به شکل آزاد در دسترس همه عموم باشد. حالا شبکه های ماهواره ای این سریال ها را به صورت غیرقانونی پخش می کنند را کاری نداریم.

وی ادامه داد: بنابراین حتما مباحثی که در این سریال ها به آنها پرداخته می شود با عرفی که در سریال های تلویزیونی وجود دارد و در ذهن مخاطب هست سازگاری ندارد و مقداری متفاوت است.

این کارگردان افزود: اگر شما این اختیار و مسئولیت را  به جایی بدهید او باید پاسخگو باشد. برای مثال شما شورایی وضع می کنید و وظیفه این شورا دیدن کارها و اظهار نظر درباره شان است. اگر سریالی به مشکل بخورد اعضای آن شورا باید پاسخ بدهند. حالا اگر این شورا را بردارید و به پلتفرم ها بگویید شما مسئولیت کار خودت را خودت به عهده داری و اگر شکایتی باشد شما باید پاسخ دهی و مسئولیت را از روی دوش شورا برداشتید و به خود موسسه واگذار کردید. این موسسه خودش باید به شکل طبیعی رعایت های بیشتری کند. الان از نظر من این اتفاق نمی افتد.

دبیر صنف وی او دی ها، افزود: البته در تلویزیون هم همین طور است. برای مثال من که در تلویزیون سریال می سازم به خودم می گویم ناظر پخش حواسش هست و ممکن است یک جاهایی از آنچه عرف هست، فراتر بروم و پیش خودم می گویم اگر مشکلی داشت جلویش را می گیرند، اما اگر به خود من بگویند این مسئولیت به طور مستقیم با خودت هست نگاه من تغییر می کند.

عسگرپور افزود: متاسفانه این فضا در کشور ما شکل نگرفته و مدام شوراها و سازمان های دیگری باید پاسخگو باشند، الان هر سازمانی می تواند بگوید بابت کار شما دارند من را توبیخ می کنند. پس من نوعی باید بیشتر دقت کنم و شروع می کنم به منتقل کردن ممیزی ها و در نهایت می شود همین موش و گربه بازی که الان دارید می بینید. در صورتیکه این فرمول در دنیا منسوخ شده است.

این کارگردان درباره اینکه صداوسیما هم اگر قرار است مسئولیت شبکه نمایش خانگی را برعهده بگیرد نباید مثل وزارت ارشاد به این بی بند و باری بیافتد و در محتوای شبکه نمایش خانگی مخاطب تغییری در محتوا ببیند، ادامه داد: تلویزیون برای سریال سازی و برنامه سازی اش یک نگاهی داشته است و الان بخشی از صداوسیما می خواهد موضوع دیگری را عهده داری کند که این نگاه، نگاه دیگری است. تصورم شخصی ام این است که دوستان بعد از مدتی می گویند این عرصه، عرصه ما نیست و به همین دلیلی که شما گفتید. اگر ده بار بابت هر سریالی به دادگاه بروند یا باید ممیزی هایشان را تشدید کنند که از یک جایی به بعد نمی شود یا اینکه کوتاه بیایند.

وی ادامه داد: در صداوسیما تاریخچه ای وجود دارد که به نظرم بد نیست به آن اشاره کنیم. ابتدای راه اندازی شبکه جام جم ممیزی ها در این شبکه فرق می کرد. حتی برخی اوقات ساز را هم نشان می دادند چون مخاطبان خارجی داشتند و بیشتر قرار بود آنها مخاطبانشان باشند تا داخلی ها. بعد از مدتی صداوسیما به خاطر ذاتی که دارد ممیزی های شبکه جام جم را مثل سایر شبکه ها کرد و بعد از یک جایی به بعد تشدید شد و نتیجه اش این شد که دیگر مخاطب خارجی شبکه جام جم را ندید. اگر متوجه این سرگذشت باشیم می فهمیم که صداوسیما در اینجا نمی تواند کاری کند، مگر اینکه یا خودش در این ماجرا مستهیل شود یا بخواهد اینها را در جریان خودش مستهیل کند که هر دو آسیب زننده است.

عسگرپور  درباره همکاری اش با تلویزیون نیز گفت: این روزها مشغول فکر و طراحی هستم و اگر طرح مناسبی داشته باشم با تلویزیون کار می کنم و درست است که در این صنف مسئولیت دارم اما برایم فرقی ندارد. تلویزیون سرمایه کشورمان است و ممکن است در دوره ای درست اداره نشود و کار کردن با آن سخت باشد.   

وی ادامه داد: متاسفانه مدتی است که از خیلی از سازندگان می شنویم که ممکن است نخواهند با تلویزیون کار کنند و دلیل می آورند که به خاطر رونق شبکه نمایش خانگی است، اما در واقعیت اینطور نیست و از قبل تر این موضوع شروع شده بود. این باید بررسی شود و اگر این روند ادامه پیدا کند تلویزیون سرمایه های خودش را روز به روز از دست می دهد و همه کارگردان ها از رسانه ملی فاصله می گیرند.

وی درباره دلیل کلی این جریان نیز گفت: در یک کلام اگر بخواهم بگویم سوء مدیریت ها است که باعث این چنین رفتن هایی می شود که توضیحش خیلی مفصل است. برای مثال شما اگر از یک مدیر بپرسید یک سریال را از نقطه صفر تا صد برای شما توضیح دهد نمی تواند. حتی در برخی فرم هایشان، کلمه هایی می نویسند که من که سالها است با این دوستان کار می کنم، متوجه نمی شوم و جالب اینجا است که الان این فرم ها را به سازندگان سریال در پلتفرم ها هم دارند می دهند.

منبع: فارس

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.