زندگی ائمه معصومین(ع) پر از وقایع و اتفاقاتی است که می‌توان با خلق داستان‌های زیبا، نکات آموزنده آن را برای کودکان و نوجوانان تبیین کرد.

 «بوی سکه‌های نو»؛ روایتی نوجوانانه از زندگانی امام باقر(ع)

به گزارش قدس آنلاین، انتشارات آستان قدس رضوی در سال‌های اخیر تلاش کرده تا بهره‌گیری از ظرفیت‌های ادبیات داستانی، روایت‌هایی تازه و خواندنی از زندگی اهل بیت(ع) که کمتر به آن پرداخته شده است  را برای آشنایی هرچه بیشتر جامعه با سیره عملی آل عبا ارائه کند. در همین راستا و به بهانه سالروز ولادت با سعادت امام محمدباقر(ع)، نگاهی به یکی از مهم ترین تولیدات فرهنگی «به‌نشر» درباره سیره عملی این امام همام می‌اندازیم.

کتاب «بوی سکه‌های نو» یکی از آثار این انتشارات ویژه نوجوانان است که حوادث آن در دوران خلافت «سلیمان بن عبدالملک» روایت می‌شود. در این اثر، نویسنده با قلمی روان و قصه‌گونه، از ابتکار عمل امام باقر(ع) در دوران خلافت «سلیمان بن عبدالملک» پرده‌برداری می‌کند.

داستان این اثر با چگونگی چاپ کاغذهایی با نشان توحید اسلامی توسط مسلمانان و تهدید امپراطور روم، آغاز می‌شود و در ادامه با تدبیر و ذکاوت امام محمد باقر(ع) مبنی بر ضرب سکه‌های اسلامی منقوش به شعار توحید و نام مبارک محمد(ص) به دست مسلمانان پایان می‌یابد.

 این اثر به قلم محمود پوروهاب، شاعر و نویسنده کودکان و نوجوانان به رشته تحریر درآمده که بیش از سی سال است در حوزه ادبیات کودک و نوجوان به خصوص ادبیات دینی شعر سروده و کتاب‌ها می‌نویسد. او این اثر داستانی را با بهره‌گیری از منابع معتبر از جمله کتاب‌های «دورنمایی از زندگانی امام محمدباقر(ع)»، «معارف و معاریف»، «معصومین چهارده گانه»، «اصول کافی»، «پیشوای پنجم»، «مجموعه زندگی چهارمعصوم»، «نگاهی به زندگی امام محمدباقر(ع)» روایت می‌کند.

این اثر مصور که با متنی روان و ساده، اما جذاب داستان ضرب اولین سکه‌های اسلامی را در ۴۵ صفحه برای نوجوانان بیان می‌کند، تاکنون با استقبال خوب مخاطبان، در سه نوبت با تیراژ ۸ هزار نسخه منتشر شده است.

این کتاب در سال‌های گذشته با عنوان «سکه‌هایی به نام محمد(ص)» و تصویرگری دیگری توسط «به‌نشر» در شش هزار نسخه چاپ شده بود.

 در برشی از این کتاب می‌خوانیم: «امام جرعه‌ای آب نوشید. آرامش به آسمان نگاهش بازگشت. نامه را به مشاور پیر داد. رو به خلیفه کرد و گفت: «نگران نباش و کار را دشوار نگیر.»

برق امید در نگاه خلیفه سوسو زد و با تعجب به حاضران در جلسه و بعد به امام نگاه کرد.

 -دشوار نگیرم؟ چطور؟ آیا راه حلی به ذهن شما رسیده است؟

-کار را دشورا نگیر! زود از اهل فن بخواه تا برایت دینارها و درهم‌های فراوانی بسازند که یک طرف آن شعار توحید و طرف دیگر آن عبارت «محمد رسول الله» را نقش بزنند. دور سکه‌ها هم نام شهری را که در آن سکه ساخته شده است و تاریخ ساخت آن را حک کنند. به مردم بگو با این سکه‌ها خرید و فروش کنند و سکه‌های رومی را از اعتبار بیندار.

مشاور پیر از خوش‌حالی بر پیشانی امام بوسه زد و با صدای بلند گفت: «درود بر تو ای محمد بن علی. گمان نمی‌کردم که بتوانی مشکل ما را حل کنی و بعد رو به روح بن زنباع کرد و گفت: حق با تو بود، این همان راه سومی است که گفتی!».

کتاب «بوی سکه‌های نو» را می‌توانید از کتابفروشی‌های سراسر کشور و همچنین سایت www.behnashr.com  تهیه کنید.

منبع: آستان نیوز

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.