رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، گفت: حوزه مطلوب به استقلال حوزه می‌اندیشد؛ حوزه مطلوب حوزه‌ای است که نو اندیش است نه نوگرا و متناسب با نیاز زمانه فعالیت دارد.

حوزه مطلوب، مستقل، نواندیش و روزآمد است

به گزارش قدس آنلاین، در آیین مشترک آغاز سال تحصیلی جامعه الزهرا(س) و حوزه‌های علمیه خواهران که به صورت آنلاین برگزار شد، گفت: همه می‌دانیم که ریشه حوزه‌های علمیه و مرکز اصلی پیدایش حوزه‌های علمیه به زمان پیامبر گرامی اسلام(ص) می‌رسد و حوزه‌های علمیه دارای اصالت بنیادین هستند، اولین شاگردان در مکتب رسول الله زانو زدند و بعد اهل بیت(ع) این راه ارزشمند را ادامه دادند و اوج این راه را در زمان امامین صادقین مشاهده می‌کنیم.

وی با بیان اینکه در عصر غیبت با تلاش و مجاهدت عالمان دینی با قامتی استوار در صحنه ماندند و میراث گرانبها را به دست ما سپردند، افزود: عالمان بزرگی بعد از عصر غیبت صغری و کبری کاری بزرگ پایه‌گذاری کردند و ما خوشه چین خرمن آن بزرگواران هستیم.

وی با بیان این پرسش که ما مسئولان و دست‌اندرکاران حوزه‌های علمیه چه کنیم تا حوزه‌ای در تراز انتظار داشته باشیم، تصریح کرد: سه نگاه و طرز تفکر در رابطه با حوزه وجود دارد، تفکر تفریطی و افراطی و تفکر مطلوب؛ در تفکر تفریطی انتظار، عده‌ای از حوزه که شاید طرفداران زیادی داشته باشند حوزه‌ای بی تحرک می‌خواهند و حوزه‌ای که چشمی به گذشته داشته باشد و نگاهی به آینده در این تفکر وجود ندارد. این نگاه برآورده کننده انتظارات جامعه امروز نیست و مسئله تمدن نوین اسلامی را نشانه گرفته است.

حسینی بوشهری گفت: در نگاه افراطی، نگاه نقطه مقابل نگاه اول است در حد افراط معتقدند که ما حوزه را حوزه‌ای مدرن می‌خواهیم و معنای مدرن این است که حوزه یک دانشگاه امروزی باشد و از سنت‌های گذشته فاصله بگیرد و رسالت‌های حوزه نادیده انگاشته شود.

رئیس جامعه مدرسین بیان کرد: در نگاه سوم به حوزه که نگاه ارزشمندی است، حوزه مطلوب به اصالت‌هایش پایبند است و از اصالت‌های حوزوی خود دست نمی‌کشد، حوزه مطلوب حوزه‌ای است که در طول قرون مختلف کارگردهای مختلف داشته و شخصیت‌های بزرگی به جهان اسلام تحویل داده است.

وی اضافه کرد: این حوزه مطلوب با حفظ اصالت‌ها، تنها به گذشته بسنده نمی‌کند و در گذشته متوقف نمی‌شود، بلکه نیازهای امروز جامعه را رصد می‌کند و برای هر زمان و مکان به تناسب اقتضائات برنامه دارد و الگو ارائه می‌دهد. اگر دیروز شیخ انصاری داشته، امروز در تلاش است که شیخ انصاری زمانه را تربیت کند و در زمان شیخ انصاری، متوقف نمی‌شود.

حسینی بوشهری گفت: اولین شاخصه حوزه مطلوب، حوزه‌ای است که با گذشته و اصالت‌های خود احساس پیوستگی می‌کند و احساس بیگانگی ندارد. ما نمی‌توانیم و نباید به بهانه تحول از گذشته خود فاصله بگیریم. حوزه مطلوب زمان‌زده و اسیر فرهنگ زمانه نیست؛ حوزه مطلوب حوزه آگاه به زمان است نه اسیر زمان. این حوزه فردانگر است و به وضع موجود هرگز بسنده نمی‌کند.

بوشهری افزود: فرهنگ و فلسفه انتظار در مکتب تشیع این است که ما به وضع موجود راضی نیستیم و به آینده روشن می‌نگریم. بنابراین حوزه مطلوب هم راه ورود و هم راه خروج را می‌داند. در کلام امام جواد(ع) تعبیر زیبایی است که می‌فرمایند کسی که راه‌های ورود را نشناسد قطعا از راه‌های خروج عاجز می‌ماند.

حسینی بوشهری بیان کرد: امروز جامعه الزهرا(س) که مزین به نام زیبای حضرت زهراست و حوزه‌های علمیه خواهران، در دنیایی زندگی می‌کنند که بشر امروز برای صد سال آینده برنامه‌ریزی می‌کند و ما گاهی در افق پنج ساله عقب می‌مانیم.

وی تاکید کرد: حوزه مطلوب، به استقلال حوزه می‌اندیشد اما استقلال به عنوان دیده‌بان، آسیب شناسی می‌کند و منتقد ناصح خیرخواه نظام است. برخی به غلط معنای استقلال حوزه را رویارویی بین حوزه و نظام تفسیر می‌کنند. در حالی که حوزه در حقیقت حامی نظام و در عین حال دیده بان است. حوزه مطلوب حوزه‌ای است که نو اندیش است نه نوگرا؛ نو اندیش به معنای اجتهاد مستمر و پویا و متناسب با نیاز است و حوزه نوگرا یعنی حوزه‌ای که در دین تصرف می‌کند و چیزی را که دین نیست به عنوان دین معرفی می‌کند.

رئیس جامعه مدرسین با بیان اینکه امروز مسئولیت حوزه خواهران نسبت به مقابله با ناهنجاری‌ها در بخش بانوان سنگین است، تصریح کرد: شما بخش عظیمی از جامعه امروز هستید هیچ گاه نمی‌شود خواهران را در جامعه نادیده گرفت و شما سهم بزرگی دارید لذا توان علمی طلاب را بالا ببرید تا به منابع اصیل دست یابند و رشد علمی پیدا کنند.

منبع: ایکنا

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.