نماینده مردم شرق هرمزگان در مجلس شورای اسلامی گفت: به دلیل عدم تدبیر مناسب برای قیمت‌گذاری مناسب و صادرات، محصولات کشاورزی هرمزگان به ضایعات تبدیل می‌شود.

محصولات کشاورزی هرمزگان به ضایعات تبدیل می‌شود

به گزارش قدس آنلاین، حسین رئیسی  در خصوص اولویت‌های دولت سیزدهم، اظهارداشت: اگر به فرمایشات مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) توجه شود، موضوعات اقتصادی مورد تاکید و این مهم در شعارهای سال نیز مشخص است.

وی نامگذاری سال‌ها را انعکاس خواست و مطالبه مردم دانست و عنوان کرد: طی سالیان گذشته آنچه اتفاق افتاده رضایت بخش نبوده است.

عضو مجمع نمایندگان استان هرمزگان با اشاره به رتبه اول ایران در مجموع ذخایر نفت و گاز، تصریح کرد: آنچه حلقه مفقوده برای رسیدن به توسعه متوازن به شمار می‌رود، سو تدبیر مدیران است.

رئیسی سهم تحریم در جلوگیری از تحقق توسعه متوازن را اندک دانست و ابراز داشت: بسیاری از کارشناسان اعتقاد دارند که تنها ۳۰ درصد مشکلات کشور ناشی از تحریم‌های ظالمانه آمریکاست. عمده مشکلات به سو تدبیر و مدیریت ناکارآمدی که در این سالیان بر کشور حاکم بوده است برمی‌گردد. امیدوارم در دولت سیزدهم با یک نگاهی دقیق، کارشناسانه و کارآمد به مسائل و مشکلات مردم رسیدگی شود.

نماینده مردم شرق هرمزگان در مجلس شورای اسلامی نظام تصمیم‌گیری ایران را متمرکز دانست و مطرح کرد: عمده تصمیمات در هیأت دولت و دستگاه‌های ملی اتخاذ می‌شود یعنی سهم استان‌ها در مدیریت کشور اندک است؛ به اعتقاد ما رده‌هایی مانند استانداری‌ها و فرمانداری‌ها باید در مدیریت اجرایی کشور نقش بیشتری را ایفا کنند.

رئیسی تشریح کرد: نباید یک تصمیم واحد برای مناطق مختلف با شرایط متفاوت اتخاذ شود چراکه می‌تواند باعث بروز اشکال شود. در تدوین قوانین و آئین‌نامه‌های اجرایی و مقررات باید شرایط و ظرفیت‌های هر منطقه را مد نظر داشته باشیم.

وی توجه به مولفه‌هایی همچون توان، تخصص و پاکدستی را امری مهم دانست و اذعان کرد: یکی از یگر از مؤلفه‌های مهم انتخاب مدیران شناخت ان‌ها از ظرفیت‌های منطقه تحت پوشش و حوزه وظایف است که در گذشته به آن توجه زیادی نمی‌شد.

۸۵ درصد بودجه صرف اداره دولت می‌شود

عضو مجمع نمایندگان استان هرمزگان با ذکر این نکته که ۸۵ درصد بودجه کشور برای هزینه‌های جاری است، اظهار کرد: در بودجه پیشنهادی ۱۴۰۰ دولت، ۱۱ درصد اعتبارات عمرانی در نظر گرفته شده بود که نشان می‌دهد بخش اعظمی از بودجه صرف اداره دولت می‌شود.

رئیسی با ذکر این نکته که دولت بزرگ و پرهزینه، اعتبارات را می‌بلعد، ادامه داد: در این صورت سهمی برای اعتبارات عمرانی باقی نخواهد ماند به همین جهت، اصلاح ساختار بودجه باید یکی از اولویت‌های دولت باشد.

وی عنوان کرد: اگر ساختار بودجه اصلاح شود، منابع در قالب یک بودجه کارشناسی شده که سهم هزینه‌های جاری و عمرانی دارای تناسب است تدوین می‌شود، که این امر به تحقق توسعه پایدار و جلب رضایتمندی مردم کمک می‌کند.

۱۰۰ درصد از محروم‌ترین مناطق کشور در شرق هرمزگان قرار دارند

عضو مجمع نمایندگان استان هرمزگان با ذکر این نکته که استان هرمزگان رتبه پنجم خلق درآمد در کشور را دارد، تصریح کرد: با وجود اینکه عمده صنایع مستقر در استان هرمزگان کارکرد ملی و فراملی دارند، اما رتبه چهارم فقر در کشور را داریم.

وی ادامه داد: این شاخص گویای این حقیقت است که نه تنها هرمزکان در مدیریت ملی کشور سهمی ندارد بلکه در توزیع منابع نیز عدالت برای هرمزگان لحاظ نشده است.

رئیسی با ذکر این نکته که پنج شهرستان در شرق استان هرمزگان واقع شده است، ابراز داشت: نهادهای حمایتی مانند کمیته امداد ضریب‌هایی را برای مناطق دارند که ضریب محرومیت هشت بالاترین آن را تشکیل می‌دهد. صد درصد ضریب محرومیت هشت و ۹۰ درصد مناطق با ضریب محرومیت ۶ و ۷ در شرق استان هرمزگان واقع شده است. نماینده مردم شرق هرمزگان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به نرخ بیکاری بالای ۵۵ درصد در شهرستان بشاگرد، مطرح کرد: سطح زیر کشت محصولات کشاورزی استان هرمزگان ۱۵۵ هزار هکتار است که محصولات زراعی ۷۷ هزار هکتار و باقی را محصولات باغی تشکیل می‌دهند.

رئیسی تشریح کرد: تمام تولید کشاورزی استان هرمزگان در بخش کشاورزی ۲ هزار و ۸۶۵ تن است. بیشترین محصول آبزی در استان هرمزگان استحصال می‌شود، سالانه ۲۹۷ هزار تن محصول آبزی در استان هرمزگان تولید و به سایر استان‌های کشور ارسال می‌شود.

عضو مجمع نمایندگان استان هرمزگان سطح زیر کشت استان هرمزگان را ۹۳ هزار هکتار دانست و اظهار کرد: ۷۹ هزار تن از محصول کل استان در حوزه آبزی پروری در شرق هرمزگان برداشت می‌شود.

رئیسی با اشاره رتبه اول شرق استان هرمزگان در تولید برخی از محصولات کشاورزی، گفت: شرق استان هرمزگان در تولید انبه با ۱۱۷ هزار تن و لیمو ترش با ۱۲۲ هزار تن رتبه اول کشور را دارد.

وی با ذکر این نکته که مدیریت پس از تولید در حوزه کشاورزی بسیار ضعیف و در حد صفر است، عنوان کرد: محصولات تولید شده به دلیل نبوده بازار مناسب و صنایع تبدیلی، اغلب به صورت خام به فروش می‌رسد و هیچ فرآورده‌ای تولید نمی‌شود.

عضو مجمع نمایندگان استان هرمزگان با بیان اینکه در بحث صادرات محصولات کشاورزی بسیار ضعیف عمل شده است، تصریح کرد: سهم ما در بازارهای کشورهای همسایه که توقع نقش آفرینی وجود دارد بسیار اندک است.

نهاد ریاست جمهوری قیمت‌گذاری مناسب محصولات

رئیسی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی) در دیدار با نمایندگان مجلس، ابراز داشت: توجه ویژه به قیمت محصولات کشاورزی مورد تاکید رهبر معظم انقلاب اسلامی (مدظله‌العالی) است و باید حل شود.

وی با ذکر این نکته که محصولات کشاورزی استان هرمزگان به ضایعات تبدیل می‌شود، خاطرنشان کرد: با وجود محدودیت منابع آب باید توجه ویژه به این بخش شود تا از اتلاف هر چه بیشتر منابع جلوگیری شود.

نماینده مردم شرق هرمزگان در مجلس شورای اسلامی مطرح کرد: بر اساس برآورد کارشناسانه به وزیر جهاد کشاورزی قیمت دو هزار تومان به ازای هر کیلوگرم پیاز پیشنهاد شد که مورد پذیرش وزیر دولت دوازدهم نیز قرار گرفت اما متأسفانه نهاد ریاست جمهوری از تحقق این امر جلوگیری کرد در حالی که حتی منابع آن از دولت تأمین نمی‌شد.

رئیسی تشریح کرد: در کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی ساز و کاری برای قیمت‌گذاری محصولات استراتژیک در نظر گرفته شد اما متأسفانه دولت زیر بار مصوبه قانونی نرفت و باید تلاش می‌کردیم که دولت قانون مصوب مجلس و مورد تأیید شورای نگهبان را اجرا کند.

وی ادامه داد: دولت دوازدهم از اجرای مصوبات شورای قیمت‌گذاری محصولات استراتژیک مانند گندم تفره می‌رفت که این امر باعث اتلاف وقت مجلس می‌شد.

سیریک، بشاگرد و جاسک با مشکل کمبود آب شرب روبرو هستند

عضو مجمع نمایندگان استان هرمزگان اظهار کرد: در حال حاضر آب از خلیج‌فارس به استان‌های واقع در فلات مرکزی انتقال داده می‌شود در حالیکه مردم شهرستان سیریک و غرب شهرستان جاسک با مشکل جدی کم آبی مواجه هستند؛ اجرای یک خط انتقال ۲۵ کیلومتری مشکل این مردم را حل می‌کند که متأسفانه سالیان سال است اجرا نمی‌شود.

رئیسی با ذکر این نکته که تا وقتی که آب به دست مردم نرسیده و پروژه‌ها نیمه تمام هستند می‌توان گفت کاری انجام نشده است، تصریح کرد: در بشاگرد خط انتقال آب از سد جگین به سردشت رسیده است اما روستاهای مسیر تنها خط لوله را می‌بیند و آبی دریافت نمی‌کنند.

کمبود پزشک متخصص در شرق هرمزگان

وی عنوان کرد: بیمارستان‌های شهرستان‌های رودان، بشاگرد، جاسک و سیریک بیشتر شبیه مراکز ۱۱۵ برای اعزام بیمار عمل می‌کنند تا بیمارستان؛ برای اینکه نه توانمندی‌های تخصصی و تجهیزاتی دارند.

عضو مجمع نمایندگان استان هرمزگان افزود: متأسفانه برای انتقال به موقع به مراکز درمانی مجهزتر نیز با مشکل روبرو هستند و تجهیزات و ماشین آلات مناسبی وجود ندارد.

رئیسی ابراز داشت: در میناب با ۳۰۰ هزار نفر جمعیت هنوز در بسیاری از رشته‌ها، پزشک متخصص نداریم که مردم را با مشکل روبرو کرده است.

با تدبیر مقام معظم رهبری، شرق هرمزگان به سمت توسعه گام برمی‌دارد

وی خاطرنشان کرد: تدبیر زیبای رهبر معظم انقلاب اسلامی برای جبران ضعف‌ها و کاستی‌های استان هرمزگان به خصوص شرق استان، ستودنی است و بارقه امیدی را دل مردم ایجاد کرده است.

نماینده مردم شرق هرمزگان در مجلس شورای اسلامی مطرح کرد: در قالب طرح توسعه سواحل مکران، طرح توسعه پایانه صادرات نفت در نظر گرفته شده است تا شرق هرمزگان به هاب صادرات نفت تبدیل شود.

رئیسی تشریح کرد: یک خط انتقال نفت از گروه به جاسک در حال تکمیل شدن است و دو پالایشگاه عظیم در منطقه جاسک احداث خواهد شد. مجتمع بندری که بزرگترین مجتمع بندری کشور خواهد بود، احداث می‌شود که هم‌اکنون در فاز مطالعاتی است.

عضو مجمع نمایندگان استان هرمزگان اظهار کرد: رشته‌های تحصیلی منطقه متناسب برای توسعه منطقه باید جهت داده شوند چه رشته‌های مهارتی مرتبط با فنی و حرفه‌ای و چه رشته‌های دانشگاهی برای تأمین متخصصین لازم اقدام شود تا با ظرفیت‌سازی از جوانان منطقه استفاده شود.

منبع: مهر

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.