استاد حوزه علمیه گفت: در میان ائمه(ع) امام حسین علیه السلام از همه ابتلای بیشتری داشتند و تحمل این ابتلا بر دوش امام سجاد علیه السلام بود و مصیبت هایی که ایشان دیده‌اند هیچکدام از اهل بیت(ع) ندیده‌اند.

دعا بهترین راهکار مقابله با بحران‌های زندگی است

به گزارش قدس آنلاین، حجت الاسلام والمسلمین سیدحسین مؤمنی در سخنرانی حرم مطهر بانوی کرامت با بیان اینکه امام حسین علیه السلام در شب عاشورا در اوج ابتلائات مهلت خواستند تا ۴ کار را انجام دهند، اظهار کرد: این چهار کار به انسان برای مدیریت بحران قوت می دهد و معنویت را در انسان بالا می برد.

وی گفت: امام(ع) فرمودند، من امشب می‌خواهم نماز بخوانم، زیرا کسی که نسبت به نماز بی توجه باشد، اولین آسیبی که متوجه او می شود اضطراب در دین است.

استاد حوزه علمیه، دومین کاری که امام حسین علیه السلام در شب عاشورا انجام دادند را قرائت قرآن دانست و ادامه داد: امروز قرآن در خانه ها بسیار کم‌رنگ است در حالی که روایت داریم که خانه هایتان را به نور قرآن نورانی کنید، زیرا به برکت قرآن تاریکی و آلودگی از خانه‌ها خارج می‌شود.

وی با بیان اینکه دعا و استغفار سومین و چهارمین دلیلی بود که امام حسین علیه السلام به خاطر آن جنگ را به تأخیر انداختند، افزود: دعا و استغفار در مدیریت بحران‌های زندگی  بسیار مؤثر است و پیامبر(ص) فرمودند، اگر از در و دیوار بر شما بلا نازل شد بر شماست که زیاد دعا کنید و بهترین دعا استغفار است.

حجت الاسلام والمسلمین  مؤمنی افزود: به تعبیر آیت الله جوادی آملی استغفار ترمیم گذشته و ترسیم آینده است یعنی خرابی‌های گذشته که در پرونده ما وجود دارد به برکت استغفار ترمیم می شود و نا همواری که در مسیر آینده ما قرار دارد نیز به برکت استغفار هموار می شود.

وی با بیان اینکه در میان ائمه(ع) امام حسین علیه السلام از همه ابتلای بیشتری داشتند و تحمل این ابتلا بر دوش امام سجاد علیه السلام بود و مصیبت هایی که ایشان دیده‌اند هیچکدام از اهل بیت(ع) ندیده‌اند، گفت: در مقابل این همه مصیبت راهکار امام سجاد علیه السلام دعاهای زیاد و سجده‌های طولانی بود و امام به ما یاد می‌دهند که در بلا و مصیبت دعا کنید و به خدا روی بیاورید.

استاد حوزه علمیه با اشاره به اینکه در دعا باید آدابی رعایت شود، افزود: برخی زمان ها و مکان ها نورانی هستند و در روایات است که شب جمعه مانند شب قدر است و دعا در سحرگاه و یا وقت زوال روز جمعه به استجابت نزدیک است و همچنین دعا در حرم های اهل بیت(ع)، قبرستان مسلمین، قبور شهدا و سر قبر پدر و مادر محل اجابت دعا است و باید این‌ها را رعایت کرد.

وی گفت: از آداب دیگر دعا این است که بدانیم با چه کسی حرف می زنیم یعنی خدا را بشناسیم که قادر بر همه چیز است و همه چیز را می بیند و می شنود و بدانیم که چگونه حرف بزنیم و بهترین کلمات برای دعا کلماتی است که از اهل بیت(ع) به ما رسیده است و بدانیم که برای چه چیزی خدا را می خوانیم و چیزهای با ارزش از خدا بخواهیم.

منبع: خبرگزاری حوزه

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.