وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به نقش آیت الله شهید مدنی برای هدایت و ارشاد مردم در جریان مبارزات ضد استبدادی و دوران دفاع مقدس، گفت: این خدمات باید به خوبی و به صورت هدفمند برای نسل جوان و نوجوان کشور بازگو و تبیین شود.

خدمات و مبارزات شهید مدنی برای نسل جوان تبیین شود

به گزارش قدس آنلاین، «محمدمهدی اسماعیلی» امروز  در پیامی به کنگره ملی بزرگداشت آیت‌الله سیداسدالله مدنی دومین شهید محراب که در همدان برگزار شد، اظهار داشت: ضرورت معرفی مفاخر دینی انقلاب امری بدیهی و مهم در تبیین و حفظ فرهنگ ایران عزیز است که می تواند اندیشه و عمل این بزرگان را به نسل جدید پیوند داده و الگوی عملی و علمی برای جامعه متعالی ما ارائه دهد.  

وی افزود: شهید محراب آیت الله مدنی عمری را در تهذیب نفس،  خدمت به اسلام و تربیت نسل جوان سپری نمود و از چهره های بی نظیر انقلاب و یاور رهبر و امام راحل بود که از تقوا و خودسازی مثال زدنی برخوردار بود.   

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این پیام خاطرنشان کرد: ایشان در سال‌های حضور پربرکتش در همدان(قبل از انقلاب) منشا خدمات ارزنده ای برای بهبود اوضاع مردم به خصوص نیازمندان بود و همچنین در دوران مبارزه با ظلم و ستم استبدادی نیز نقش رهبری و در دفاع مقدس نقش بزرگی در هدایت و ارشاد جوانان داشت که باید بازگویی و بیان گردد.  

اسماعیلی ضمن گرامیداشت سالروز شهادت آیت الله مدنی شهید محراب، اظهار امیدواری کرد که برگزاری این کنگره معظم بتواند در تدوین و بازشناسی اندیشه های والای این عالم بزرگوار گام‌های موثری بردارد و چهره واقعی از این شهید والا مقام ارائه نماید.  

وزیر فرهنگی و ارشاد اسلامی در خاتمه این پیام تصریح کرد: وظیفه خود می دانم از دست اندرکاران این کنگره عظیم صمیمانه قدردانی نموده و مراتب سپاس خود را به کسانی که در این نشست معنوی به معرفی هر چه بهتر ابعاد  کنگره ملی بزرگداشت آیت الله «سیداسدالله مدنی» دومین شهید محراب، امروز و همزمان با چهلمین سالگرد شهادت این عالم و مجاهد نستوه با حضور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، رییس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه، «علی آقامحمدی» عضو تشخیص مصلحت نظام، حجت الاسلام والمسلمین «حبیب الله شعبانی موثقی» نماینده ولی فقیه در استان همدان و جمعی از اساتید دانشگاهی، طلاب و علمای حوزه علمیه و فرهیختگان از کشور و مسئولان در همدان برگزار شد.

رونمایی از تندیس آیت الله مدنی، مرمت بیت این عالم فرزانه در شهر همدان و چاپ و نشر مقاله های ارائه شده به کنگره و تجمیع آثار این علم فرهیخته در اسناد و کتابخانه ملی منطقه غرب و بهره برداری از چند طرح عمرانی در مناطق مختلف شهر همدان و انتشار زندگی نامه وی برخی از جمله برنامه های پیش بینی شده در برگزاری کنگره ملی آیت الله مدنی است.

انتشار تمبر اختصاصی آیت الله مدنی و چاپ و نشر هفت عنوان کتاب با موضوع این عالم ربانی و توزیع سه هزار بسته معیشتی بین نیازمندان از دیگر برنامه های جنبی برگزاری کنگره ملی شهید آیت الله مدنی در استان همدان است.

آیت الله مدنی(۱۲۹۳ -۱۳۶۰ش) به دنبال مبارزاتش  در دهه ۱۳۴۰ چندین بار توسط ساواک دستگیر و تبعید شد و در چنین شرایطی به بیماری سل ریوی مبتلا شد که با بررسی پرونده پزشکی و قوت گرفتن احتمال درگذشت او در اثر این بیماری، ساواک برای فرار از فشارهای طیف مذهبی جامعه در سال ۱۳۵۱ آیت الله مدنی را به دره مرادبیک در حوالی همدان تبعید کرد.

پس از درگذشت روح‌الله کمالوند بنیانگذار حوزه علمیه کمالیه، آیت الله مدنی به خرم‌آباد مهاجرت کرد و تا سال ۱۳۵۴ اقدام به انتشار توضیح‌المسائل و تحریرالوسیله از آثار امام خمینی(ره) کرد و سخنرانی او به مناسبت دوازهمین سالگرد قیام ۱۵ خرداد در مسجد شاه خرم‌آباد ساواک را نسبت به اقدامات او حساس کرد.

پس از پیروزی انقلاب ۱۳۵۷ ایران برای حل مشکلات مردم همدان به امامت جمعه این شهر منصوب شد و در اولین انتخابات مجلس خبرگان به نمایندگی از همدان به مجلس راه یافت و در آبان سال ۱۳۵۸ امام راحل وی را به عنوان امام جمعه تبریز منصوب کرد.

این مجاهد نستوه سرانجام در ۲۰ شهریورماه ۱۳۶۰ در حال اقامهٔ نماز جمعه ترور شد و مسئولیت ترور او را سازمان مجاهدین خلق بر عهده گرفت و آیت الله مدنی دومین شهید محراب انقلاب اسلامی نامیده شد.   

منبع: ایرنا
انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.