پودر آلومینیوم، ماده اولیه استراتژیک در صنایع مختلف است که به دلیل افزایش نیاز داخلی، واردات آن نیز طی سال‌های اخیر بیشتر شده اما حالا آستان قدس رضوی توانسته با تکیه بر دانش جوانان ایرانی و حمایت از یک شرکت دانش‌بنیان، بخشی از این نیاز کشور را تامین کند.

کاهش واردات پودر آلومینیوم با سرمایه‌گذاری آستان قدس / ظرفیت تأمین ۳۰ درصد نیاز داخلی با حمایت از یک شرکت دانش‌بنیان

به گزارش قدس آنلاین، اگر با پودر آلومینیوم یا اکلیل آلومینیوم آشنایی ندارید، باید بدانید این پودر به ذرات خردشده و ریزشده‌ آلومینیوم گفته می‌شود که یکی از حوزه‌های پرکاربرد آن در سال‌های اخیر، تولید بلوک سبک برای صنعت ساختمان‌سازی است.
مجتبی بهنام تقدسی، مدیرعامل شرکت صنایع پیشرفته رضوی در این باره می‌گوید: یکی از کاربردهای مهم و مرسوم پودر آلومینیوم در صنعت، بتن سبک است. برای ساخت بتنAAC، از مواد اولیه‌ای مانند ماسه سیلیسی یا کوآرتز، آهک و سیمان استفاده و پودر آلومینیوم به عنوان عامل فوم به ترکیب افزوده می‌شود، در واقع به‌منظور بروز خواص مطلوب در بتن AAC، پودر آلومینیوم به میزان ۲/۰ تا ۵/۰ درصد وزنی کل استفاده می‌شود.

ورود آستان قدس به یک عرصه دانش‌بنیان
بهنام تقدسی به ورود آستان قدس به این عرصه دانش‌بنیان اشاره و تصریح می‌کند: برای تولید پودر آلومینیوم مورد نیاز در صنعت ساختمان‌سازی، جلسات متعددی با اساتید دانشگاهی متخصص در این حوزه برگزار و در نهایت به یک همکاری مشترک منجر شد.
به گفته وی، با تامین سرمایه توسط شرکت صنایع پیشرفته رضوی و حمایت از شرکت دانش‌بنیان فعال در این حوزه، خط تولید این محصول راه‌اندازی شد که پس از تولید اولیه و با توجه به تست‌های مختلف انجام شده در کارخانجات هبلکس بیرجند، تهران و مشهد، کیفیت پودر آلومینیوم پولکی تولید شده به میزان قابل استفاده در صنعت هبلکس رسید و هم اکنون در مرحله بهبود کیفیت و بهینه‌سازی نهایی است.

تکمیل زنجیره تامین شرکت‌های زیرمجموعه بنیاد بهره‌وری موقوفات
بهنام تقدسی می‌گوید: با توجه به این‌که کارخانجات هبلکس رضوی به عنوان شرکت‌های زیرمجموعه بنیاد بهره‌وری موقوفات آستان قدس، در این صنعت نقش مهمی بر عهده دارند، تولید پودر آلومینیوم اقدامی در راستای تکمیل زنجیره تامین مجموعه و رفع نیازهای موجود است، به همین دلیل از همان ابتدا سرمایه‌گذاری روی این طرح کاملا توجیه‌پذیر بوده است.
وی ادامه می‌دهد: علاوه بر آن با توجه به نیاز مبرم کارخانجات هبلکس رضوی و امکان عقد قرارداد خرید، بازار این محصول نیز کاملا تضمینی است و فرصت مناسبی را برای تبدیل ایده به محصول فراهم می‌کند. در همین راستا قراردادی برای تولید ۲ هزار و ۵۰۰ کیلوگرم پودر آلومینیوم پولکی با کارخانه هبلکس رضوی واحد تهران منعقد شده است.

تولید ۳۰ درصد از نیاز کشور
مدیر عامل شرکت صنایع پیشرفته رضوی درباره میزان مصرف این ماده اولیه در کشور نیز می‌گوید: نیاز سالانه کشور به پودر آلومینیوم حدود هزار تن است که حجم عمده آن از طریق واردات تامین می‌شود و موجب خروج ۴ میلیون یورو ارز از کشور می‌شود.
وی ادامه می‌دهد: با توجه به نبود محصول داخلی و با کیفیت در بازار مصرف، پودر آلومینوم تولیدی توسط شرکت صنایع پیشرفته رضوی می‌تواند نقش قابل توجهی در خودکفایی کشور در این حوزه ایفا کند.
مدیرعامل شرکت صنایع پیشرفته رضوی می‌گوید: برآورد ما این است که می‌توانیم با همراهی بخش خصوصی، بیش از ۳۰ درصد نیاز داخل را تامین کنیم که اقدامی مهم و تأثیرگذار خواهد بود.

وی ادامه می‌دهد: طبق طرح توجیهی تدوین شده، ظرفیت تولید در سال اول احداث کارخانه ۶۰ درصد ظرفیت اسمی و برابر با ۹۲ تن تعیین شده که در سال‌های دوم و سوم، ظرفیت عملی به ۸۵ درصد معادل با ۲۰۸ تن افزایش پیدا خواهد کرد.
تقدسی اضافه می‌کند: با توجه به گسترش صنعت ساختمان‌سازی و حرکت این صنعت به سمت استفاده از مواد پیشرفته، پیش‌بینی می‌شود در سال‌های آتی نیاز کشور به بتن AAC به تدریج افزایش یابد که بدون شک تحقق توسعه در این حوزه، نیازمند وجود ماده اولیه پودر آلومینوم است.

مزیت استفاده از ضایعات آلومینیوم
مدیرعامل شرکت صنایع پیشرفته رضوی به یک ویژگی خاص این محصول داخلی هم اشاره می‌کند و می‌گوید: با توجه به مکانیزم تولید داخلی این محصول و استفاده از ضایعات آلومینیومی، قیمت مواد اولیه در این روش نسبت به تولید آن با شمش خالص آلومینیومی پایین‌تر است و این امر علاوه‌بر مزیت رقابتی در بازار فروش، به حفظ محیط زیست و حفظ منابع معدنی کمک شایانی می‌کند.

انتهای پیام

منبع: آستان نیوز

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.