معاون وزیر راه گفت: مشوق‌هایی برای ساخت‌وساز در بافت‌فرسوده تدوین شده که در نخستین نشست شورای‌عالی مسکن طرح می‌شود.

تدوین مشوق‌هایی برای ساخت و ساز در بافت فرسوده

به گزارش قدس آنلاین، از وزارت راه و شهرسازی؛ آقای محمود محمودزاده افزود: با مشارکت و همراهی وزارت راه و شهرسازی و وزارت صمت پیشنهاداتی در دست بررسی است تا قیمت مصالح با پایین‌ترین قیمت ممکن در اختیار پروژه‌های تولید مسکن، قرار بگیرد و چنانچه با پیشنهادهای ارائه شده موافقت شود حتما با کاهش قیمت برای پروژه‌های حمایتی روبه‌رو خواهیم شد.

وی گفت: برای اجرای طرح جهش تولید مسکن علاوه بر ارائه راهکارهای تامین زمین و تسهیلات مالی، در قالب قانون بودجه ۱۴۰۰ نیز پیش‌بینی لازم در حال انجام است.

معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی افزود: در قالب قانون جهش تولید مسکن که در هفته‌های گذشته به تایید شورای نگهبان رسید و هم‌اکنون در حال ابلاغ رسمی است برای دو موضوع تامین زمین و تسهیلات مالی راهکارهای مناسب در نظر گرفته شده است

وی گفت: موضوع تامین زمین از ماه‌ها پیش برنامه‌ریزی و اجرایی شد. نیازسنجی کل کشور شهر به شهر محاسبه و انجام شده و در اختیار استان‌ها قرار گرفته تا نسبت به تامین زمین برای چهار سال دولت سیزدهم اقدام کنند و تا شروع عملیات اجرایی احداث مسکن، معطل تامین زمین نمانند.

محمودزاده با اشاره به اینکه در حوزه تامین مالی نیز راهکارهای مناسب اندیشیده شده است، افزود: با توجه به میزان تسهیلاتی که در قانون لحاظ شده، ساختار مشترکی با بانک مرکزی ترسیم و سهیمه‌ای در خصوص ارائه تسهیلات مسکن بین بانک‌ها تعیین و ابلاغ شد که بر اساس آن بانک‌ها مکلف و موظف به پرداخت تسهیلات هستند. بر همین اساس، سیستم بانکی مکلف شده تا ۳۶۰ هزار میلیارد تومان به بخش مسکن تخصیص بدهد و بر این اساس ۱۹ بانک خصوصی و دولتی مکلف به پرداخت آن هستند.

وی گفت: در حوزه تامین زمین، در قانون تاکید شده که زمین‌های داخل محدوده شهر و مناسب تولید مسکن به اضافه اراضی واقع در حریم تحت اختیار منابع طبیعی در مدت زمان ۲ ماه به وزارت راه و شهرسازی برای تولید انبوه مسکن، منتقل شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی، توضیح داد: بخشی از پیشنهادهای ارائه شده شامل فراهم آوردن امکان تهیه مصالح به شکل مستقیم از بورس، پیش‌خرید مصالح با تامین نقدینگی در بخش صنعت و بهره‌مندی از بازار سرمایه است تا از این طریق، مصالح با قیمت مناسب‌تر برای دهک‌های میان‌درآمد و کم‌درآمد تامین شود.

وی تاکید کرد: با توجه به اینکه نزدیک به ۷۰ درصد از قیمت یک واحد مسکونی، قیمت مصالح ساختمانی است بنابراین هر چقدر که در این بخش کار شود سبب کاهش هزینه‌های تمام شده مسکن خواهد شد.

منبع: صداوسیما

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.