موکب «فردوس» بچه‌های مسجد که به دلیل شرایط کرونایی امسال در راهپیمایی اربعین حضور ندارد، با شرکت موثر در نهضت مواسات از طریق ساخت و سازهای جهادی، آزادی زندانیان و اشتغال‌زایی توانسته معنویت و حال و هوای اربعین را به داخل کشور بکشاند.

هزینه اربعین بچه‌های مسجد صرف اشتغال محرومان و آزادی زندانیان می‌شود

به گزارش قدس آنلاین، ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور پیش از شیوع کرونا و لغو سفر اربعین، با مواکب الاتحاد کانون های مساجد در داخل و خارج از کشور خدمات متنوع اعم از فرهنگی هنری، آموزشی، اسکان و پذیرایی و ... را به زائران اربعین ارائه می کرد اما در دو سال گذشته و با شیوع کرونا که سبب لغو این سفر در سال ۹۹ و محدود شدن تعداد زائران در سال ۱۴۰۰ شده است، این موکب ها به خدمت رسانی در عرصه های مختلف در داخل کشور پرداخته و منشا آثار و برکات متعدد شده اند. ازجمله این موکب ها، موکب «فردوس» کانون فرهنگی هنری «مهدی موعود(عج)» مسجد جامعه شهرستان فردوس از توابع خراسان جنوبی است که در دو سال گذشته فعالیت های خود را به نهضت مواسات مدنظر مقام معظم رهبری، در داخل کشور متمرکز کرده است.

 

«حمید آبیار» درباره امکان فعالیت موکب «فردوس» در اربعین ۱۴۰۰، اظهار کرد: متاسفانه، با توجه به شرایط کرونایی حاکم بر جهان و هزینه های اعزام و ظرفیت هایی که وجود دارد، تصمیم بر آن شد که این موکب در داخل کشور و در سطح شهرستان خدمات خود را ارائه کند.

 

اطعام سه هزار نفر عزاداران حسینی در روز اربعین

 

مسئول موکب «فردوس» ادامه داد: ازجمله برنامه های این موکب برگزاری مراسم شب اربعین به عنوان مراسم محوری شهرستان فردوس است که مسئول بعثه رهبری در شهر نجف در آن سخنرانی می کند. اطعام و پذیرایی از سه هزار نفر برای روز اربعین را نیز پیش بینی کرده ایم.

 

 

 

 

وی با بیان اینکه موکب «فردوس» در طول سال نیز فعال است، تاکید کرد: هزینه های سفر اربعین امسال شامل ۱۲۰ میلیون تومان را جمع آوری کرده ایم که به فعالیت ها و کمک های مومنانه اختصاص می یابد. با توجه به اینکه برنامه داشتیم امسال موکب را مشترکا با عراقی ها در قالب مواکب الاتحاد برپا کنیم، قرار بود ۳۰۰ میلیون هم از سوی عراقی ها تامین شود.

 

فعالیت های جهادی با هزینه های اربعین

 

بنابر گفته آبیار سال گذشته با هزینه های جمع آوری شده اربعین از سوی خیران اقدامات خیرانه بسیاری انجام شد که بیشتر بر محرومیت زدایی و فعالیت های جهادی متمرکز بود؛ ساخت جهادی شش باب سرویس بهداشتی و  حمام در روستاها و مناطق حاشیه ای شهرستان با هزینه ۶۰ میلیون تومان، توزیع ۱۰۰۰ پرس غذای گرم در روز اربعین با هزینه ۱۰ میلیون تومانی، تهیه و توزیع ۳۳۰ بسته معشیتی هر کدام به ارزش ۴۵۰ هزار تومان به ارزش تقریبی ۱۲۰ میلیون تومان ازجمله فعالیت های موکب بود.

 

 

 

 

اشتغال زایی از کارویژه های موکب «فردوس» است؛ در این راستا فضایی در داخل مسجد در اختیار بانوان فعال و هنرمند مسجد و شهرستان قرار گرفته و چرخ خیاطی صنعتی (آخرین مدل) با ادوات و وسایل موردنیاز و هزینه تقریبی حدود ۵۰ میلیون تومان تهیه شد و اکنون هشت نفر در این کارگاه خیاطی مشغول به کار هستند و درصدد جابجایی و تامین مکان مستقل برای آن در آینده نزدیک هستیم.

 

مسئول موکب «فردوس» بیان کرد: در راستای کارویژه اشتغال زایی این موکب، کارگاه تولید پوشاک کودک را امسال وارد فاز عملیاتی کرده ایم، همچنین، مکان کارگاه سنگ مصنوعی را نیز در دست تهیه داریم که زمینه اشتغال برای حداقل ۱۵ نفر در آن ایجاد می شود. می کوشیم از این طریق حداقل اگر نتوانستیم در کربلا خدمت کنیم، در عرصه محرومیت زدایی و اشتغال زایی فعال باشیم.

 

وی با بیان اینکه معدنی در شهرستان به نام موکب به ثبت رسیده است، گفت: درآمد این معدن که وقف موکب است به فعالیت های اربعینی و کمک های مومنانه موکب اختصاص می یابد.

 

آزادی زندانیان جرایم مالی و غیرعمد با هزینه سفر اربعین

 

به گفته آبیار، آزادسازی زندانیان جرایم مالی و غیرعمد و کسب رضایت شاکیان آنها نیز از محورهای فعالیت موکب فردوس است، در این راستا در ایام ماه مبارک رمضان زمینه آزادی دو زندانی که ارزش بدهی آنها بالغ بر ۷۴ میلیون تومان بود به واسطه رضایت گرفتن از شاکیان و اعطای بخشی از آن توسط کمک های خیرانه فراهم شد؛   همکاران ستاد فهما نیز در این باره با موکب فردوس همراهی و همکاری کردند.

 

 

بنابر آنچه گفته شد و مرور فعالیت های موکب «فردوس» در همه ایام سال و در عرصه هایی همچون فعالیت های فرهنگی، اشتغال زایی، محرومیت زدایی، کمک به بیماران نیازمند، کاهش آسیب های اجتماعی و ... بچه های مسجد اجازه ندادند کرونا حس و حال خدمت رسانی اربعین حسینی را از آنها بگیرد بلکه به نام امام حسین (ع) و به تاسی از سیره آن حضرت (ع)، نهضت مواسات را با حال و هوای اربعین گره زده اند و معنویت موکب های حسینی را به داخل کشور آورده اند.

 

گفتنی است، موکب فردوس از مواکب الاتحاد ستاد فهما پیش از شیوع کرونا، در شهر کاظمین، بلوار صاحب الزمان (عج) به زائران اربعین حسینی خدمت رسانی می کرد.

منبع: شبستان

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.