حرفه بازیگری را از سال 76 و روی صحنه تئاتر آغاز کرد. بعد در یک تله فیلم نقش آفرینی کرد و با رفتن مقابل دوربین مانی حقیقی در فیلم «پذیرایی ساده» پایش به عرصه سینما باز شد، پس از آن نقش آفرینی در سریال‌های تلویزیونی «چک برگشتی» و «لحظه گرگ و میش» را تجربه کرد.

شاعرانه‌ای برای «باکری» خاموش و عارف مسلک

«وحید آقاپور» که تا اواخر بهار امسال در سریال «عاشورا» ساخته هادی حجازی‌فر، نقش آفرینی می‌کرد، این روزها مشغول بازی در تله‌فیلم پلیسی«پس از فروش» ساخته مجید توکلی است. پروژه‌ای که روزهای پایانی فیلم‌برداری را سپری می‌کند. از او درباره آخرین وضعیت سریال «عاشورا» که چند ماه است فیلم‌برداری اش متوقف شده جویا شدیم که خبر ادامه تولید این مینی سریال از اوایل پاییز در خوزستان داد، مشروح گفت‌وگوی ما با این بازیگر  را می‌خوانید.

   در لباس پلیس اقتصادی

آقاپور درباره نقش خودش که کاراکتر پلیس را در تله فیلم «پس از فروش» دارد، به خبرنگار ما می‌گوید:  تله فیلم «پس از فروش» مربوط به پلیس اقتصادی می‌شود و ویژگی‌های متفاوتی دارد. این پلیس‌ها با زیرکی خاصی با مجرمان و متهمان مواجه می‌شوند، ادبیات ویژه‌ای دارند و عملیات مسلح پلیسی چندان در حیطه کاری‌شان نمی‌گنجد به همین دلیل رویکرد متفاوتی دارند. این بازیگر یادآور می‌شود: برای نزدیک شدن به چنین شخصیتی سعی کردم روی پیشنهادها و نکات فیلم‌نامه تمرکز کنم و خودم را در موقعیت حسی و عاطفی که این پلیس داشت، قرار دادم.

 ایفای نقش همرزم شهید باکری

او با اشاره به توقف فیلم‌برداری سریال «عاشورا» ساخته هادی حجازی فر و زمان از سرگیری ساخت آن می‌گوید: ان شاءالله ادامه تولید این سریال از اوایل پاییز آغاز می‌شود و فکر می‌کنم پرونده فیلم‌برداری آن در فصل پاییز به پایان برسد. بخش زیادی از فیلم‌برداری کار انجام شده و کار از نیمه گذشته است، اما به دلایل شرایط جوی خوزستان، مشکل کرونا و مشکلات مالی و لجستیکی، تصمیم بر این شد که تولید آن چند ماه متوقف شود و بعد ادامه کار دهیم، چون گرمای شدیدی که خردادماه امسال در خوزستان تجربه کردیم، کار کردن را بسیار سخت و غیرقابل تحمل کرده بود.

آقاپور با بیان اینکه تصمیم به توقف مقطعی تولید سریال، درست و بجا بوده است، یادآور می‌شود: در این سریال قرار است که زمان تاریخی فصل زمستان بازسازی شود و بازیگران با لباس‌هایی مانند کاپشن و بادگیر بایستی روبه‌روی دوربین می‌رفتند که کار را بسیار سخت می‌کرد.

او در این سریال، نقش یکی از همرزمان شهید باکری را ایفا می‌کند که هنوز در قید حیات است و توضیح می‌دهد: اغلب کاراکترهای این سریال، شخصیت‌های واقعی هستند، بسیاری از آن‌ها شهید شدند و تعداد کمی از آن‌ها زنده اند. یکی از معیارهای انتخاب بازیگر در این سریال، شباهت ظاهری به شخصیت‌های واقعی است. کاراکتری که من ایفای نقش کردم، شخصیتی عملگرا دارد که در موقعیت‌های دشوار، توانسته موفق عمل کند، شخصیت چریکی که از پس بحران‌های صحنه نبرد به خوبی برآمده بود. این شخصیت، اکنون زنده است و از تماشاگران این مجموعه تلویزیونی خواهد بود که این، موقعیت را برای من حساس تر می‌کند؛ چون دوست دارم قضاوت آن فرد درباره این نقش، قضاوت مطلوبی باشد و آن فرد محصول نهایی را وفادار و نزدیک به واقعیت ببیند.

 روش خلاق آقا هادی

این بازیگر درباره اینکه با شخصیت واقعی که قرار است ایفاگر نقش جوانی هایش باشد، صحبتی داشته؟ می‌گوید: نه ولی کتاب‌های مرتبط با شهید باکری و همرزمانش را مطالعه کردم و سعی داشتم به واقعیت تاریخی این شخصیت‌ها نزدیک شود.

او خاطرنشان می‌کند: تجربه کار کردن با هادی حجازی فر برای من تجربه تازه‌ای نبود، بیشتر از 20 سال پیش با هم، هم دانشکده‌ای بودیم و با هم تئاتر کار می‌کردیم. روش کاری هادی حجازی فر از ابتدا، روشی خلاقانه بود که هر لحظه ممکن است نقشه قبلی را تغییردهد و بهترین تصمیم را بگیرد. خیلی خودش را درگیر تصمیمات از پیش تعیین شده نمی کند، انعطاف بالایی دارد و در لحظه بهترین تصمیم را می‌گیرد.

وی ادامه می‌دهد: در سکانس‌هایی از این سریال که با هم همبازی بودیم که پارتنر بسیار خوبی بود؛ چون شکل بازی‌اش تأثیر مهمی در نوع بازی طرف مقابل دارد. علاوه بر اینکه کارگردانی کار را برعهده دارد یکی از نویسندگان سریال نیز هست که خیلی به ما کمک می‌کرد تا فضای ذهنی او را چه در مقام بازیگر، چه کارگردان و چه نویسنده بشناسیم.

به گفته این بازیگر، هادی حجازی فرد، نگاهی شاعرانه و رویکردی لطیف نسبت به ساخت این مجموعه تلویزیونی دارد و این از ویژگی‌های بارز سریال «عاشورا» خواهد بود، در حالی‌که قصه اصلی، ماجرای جنگ است.

او تأکید می‌کند: البته شخصیت شهید باکری بسیار ویژه، عارف مسلک و خاموش است ولی جوش و خروشی درونی دارد به همین دلیل رویکرد آقای حجازی فر که رویکردی شاعرانه است، بهترین مواجهه با این شخصیت است.

وی خاطرنشان می‌کند: در حال حاضر، این ضرورت زمانی حس می‌شود که ابعاد گوناگون دفاع مقدس، دیده و درباره آن فکر شود. خوشبختانه چنین درکی در آقای حجازی فر وجود داشت و در کنار بعد شاعرانه، در سکانس‌هایی که مربوط به صحنه نبرد است نیز کم نگذاشت و آن بعد از جنگ هم کاملاً در سریال دیده می‌شود، اما فقط صحنه جنگ نیست، بلکه خلوت شخصیت‌ها و روحیات آن‌ها را هم می‌بینیم.

 به دنبال تنوع ژانر

آقاپور با بیان اینکه کار کردن در سریال «عاشورا» با وجود اینکه یک مینی سریال هفت قسمتی است، تجربه دشوار و دلچسبی بود، می‌گوید: نگاه سخت‌گیرانه آقای حجازی فر سبب می‌شد کار با وسواس زیادی ساخته شود، ولی برای ما بسیار شیرین و آموزنده بود.

وی که تجربه بازی در برنامه طنز «ممیزی» را نیز دارد درباره تنوع ژانر بازی‌هایش یادآور می‌شود: یکی از مؤلفه‌های اصلی هر بازیگری را انعطاف و شکل‌پذیری می‌دانم. بازیگر مطلوب برای من بازیگری است که بتواند نقش‌های متفاوتی را ایفا کند و از پس ژانرهای مختلف بربیاید.

آقاپور می‌گوید: من به دنبال تنوع و تفاوت هستم و ترسی ندارم زمانی که کاری جدی می‌کنم بعد از آن یا حتی همزمان با آن کار، فضای کمدی و درام را هم تجربه کنم. این شرایط مطلوب من است و امیدوارم که همین مسیر برایم ادامه پیدا کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.