آلودگی پی در پی چند روز اخیر شهر مشهد نشان می‌دهد هر روز نفس شهر تنگ‌تر از روز قبل می‌شود و تعداد روزهای پاک و بدون آلودگی در این کلانشهر هر سال نگران‌کننده‌تر از سال‌های گذشته می‌شود؛ به طوری که آمار آلوده بودن هوای شهر مشهد حتی در برخی از روزهای سال بالاترین شاخص را به خود اختصاص می‌دهد و این هشداری سخت و نگران‌کننده است.

حساس‌ترین کلانشهر کشور در مقابل آلودگی هوا

امسال اما آلودگی پی در پی هوای مشهد زودتر از سال‌های گذشته شروع شد؛ به گونه‌ای که هر سال فشردگی روزهای آلوده و در خطر هشدار معمولاً در نیمه دوم سال بیشتر از نیمه اول آن است؛ موضوعی که توجه همه را در این روزها به سمت و سوی این جریان معطوف می‌کند که بایستی برای رهایی از آلودگی هوا کاری کرد و چاره‌ای اندیشید، اما متأسفانه باید گفت همه چیز به همین جا ختم می‌شود و تاکنون اقدامی اساسی که بتواند درمان این مشکل باشد، صورت نگرفته است.

یک شهروند مشهدی با اشاره به اینکه معضل آلودگی هوای مشهد به یک موضوع عادی تبدیل شده است و آلودگی هوا هر روز بیشتر از روز قبل می‌شود و مسئولان فقط می‌گویند از منزل خارج نشوید، عنوان می‌کند: مگر می‌شود از منزل خارج نشویم، مگر می‌شود سر کار نرویم.

وی با اشاره به اینکه از مسئولان می‌خواهیم فکری اساسی بکنند و مشکل آلودگی هوای مشهد را ریشه‌ای رفع کنند افزود: اگر در سطح شهر نگاه کنید می‌بینید اتوبوس‌هایی که تردد می‌کنند بیشترین آلودگی را دارند و گاهی اوقات آن قدر دود می‌کنند که ما مجبوریم در هوای گرم شیشه ماشین را بالا ببریم.

شرایط جغرافیایی مشهد عامل ماندگاری آلاینده‌ها

مدیر محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری مشهد در این خصوص با اشاره به اینکه شرایط جغرافیایی توپوگرافیک دشت مشهد عامل ماندگاری آلاینده‌ها، عدم جابه‌جایی و حرکت کند هوا برای تخلیه آلاینده‌هاست،عنوان کرد: بر این اساس شهر مشهد با چنین مشخصات جغرافیایی از نظر ساختار جوی، حساس‌ترین کلانشهر کشور در مقابل پدیده آلودگی هوا محسوب می‌شود.

محمد پذیرا در گفت‌وگو با خبرنگار ما با اشاره به اینکه این آلاینده‌ها و آلودگی چند روز اخیر هوای مشهد ناشی از ریزگردهایی است که در سال‌های گذشته وارد مشهد شده و باقی مانده است، عنوان کرد: این ریزگردها به علت ساختار ریزی که دارند در جو باقی می‌مانند و این در حالی است که ما در سال‌های گذشته با ۵۵درصد کاهش بارندگی در استان مواجه بوده‌ایم و وقتی بارندگی کاهش داشته باشد حتی با سرعت ۴کیلومتر باد هم این ریزگردها جابه‌جا شده و موجب آلودگی هوا می‌شوند. وی افزود: مسئله آلودگی هوا بیشتر در شهرهای بزرگ مطرح است زیرا در این شهرها، منابع آلوده‌کننده متمرکز شده و تعداد این منابع آلوده‌کننده هم زیاد است، اما در بعضی از کلانشهرها علاوه‌ بر منابع متعدد آلوده‌کننده هوا، شرایط اقلیمی و توپوگرافی منطقه نیز به گونه‌ای است که وقتی آلودگی را وارد جو می‌کنیم، این آلودگی به سادگی از فضای شهر خارج نمی‌شود که شرایط در مشهد دقیقاً همین ‌گونه است.

فعال کردن دیپلماسی محیط زیست

وی با اشاره به اینکه بخشی از آلایندگی‌ها مربوط به داخل است و کانون‌های آلایندگی که در استان مانند خواف، سرخس و... وجود دارد در روزهای اخیر افزایش قابل توجهی پیدا کرده است، تأکید کرد: اعتبارات داخلی برای کاهش کانون‌های ریزگردها باید هزینه شود و از طرفی دیپلماسی محیط زیست که در سند چشم‌انداز محیط زیست و همچنین در فرمایشات رهبری هم تأکید شده بود باید به طور جد فعال شود و در خصوص حقابه هم باید با کشورهای اطراف مذاکرات جدی داشته باشیم.

مدیر محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری مشهد افزود: باید وزارت خارجه هم این موضوع را پیگیری کند که دارد چه اتفاقاتی در کشورهای همسایه می‌افتد که شهر مشهد هر سال روزهای آلوده بیشتری نسبت به سال قبل دارد.

پاسخگو نبودن مدیر کل محیط زیست!

با این حال به نظر می‌رسد با داستان آلاینده و سیاهه آلاینده‌ها در استان مماشات صورت گرفته و سخت‌گیری چندانی از سوی محیط زیست انجام نمی‌شود؛ به گونه‌ای که چندین بار با مدیر کل محیط زیست استان تماس گرفتیم که متأسفانه تماس‌های ما بی‌نتیجه بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.