مدیرکل تاسیس و توسعه واحدهای علمی_ تربیتی حوزه های علمیه خواهران گفت: تأثیرپذیری حوزه‌های علمیه از نظام آموزشی مدرن لیبرالی، به‌مثابه بی‌هویت سازی حوزه‌ها به دست خود حوزویان است.

تأثیرپذیری حوزه‌های علمیه از نظام آموزشی مدرن لیبرالی بی‌هویت سازی حوزه‌ها است

به گزارش قدس آنلاین، حجت‌الاسلام‌والمسلمین علی غفاری، مدیرکل تاسیس و توسعه واحدهای علمی_ تربیتی حوزه های علمیه خواهران، با اشاره به طرح تجربه‌نگاری که در معاونت امور حوزه‌های علمیه خواهران در حال اجرا است، اظهار داشت: اگرچه یکسری از مسائل فراروی انسان قابل تجربه نمی‌باشد، اما بااین‌ وجود بسیاری از پیشرفت‌ها در جنبه‌های مختلف زندگی مبتنی بر تجربه پیشینیان و کثیری از عمارات تمدنی، بر کنگره‌های تجربه گذشتگان بنا شده است. جا دارد که متولیان حوزه‌های علمیه از این سرمایه گران‌قیمت (تجربه‌نگاری)، غفلت نکنند.

وی ادامه داد: حوزه‌های علمیه خواهران به برکت انقلاب اسلامی، ظرفیتی عظیم و پدیده مبارکی است که می‌تواند نقش محوری در مهندسی رفتار جامعه داشته و زمینه‌ساز تحقق رسالت‌هایی باشد که منابع زلال اسلام ناب محمدی بر آن تاکید می‌نماید لیکن این مهم زمانی اتفاق می‌افتد که نظام آموزشی و تربیتی حوزه‌های علمیه بر مدار و هسته‌ای واحد به نام "توحید ربوبی" بنا نهاده شده و از نظام تربیتی چندهسته‌ای لیبرالی پیراسته شده باشد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین غفاری ادامه داد: در نظام آموزشی مدرن لیبرالی (که امروزه بر سراسر نظامات آموزشی و تربیتی جهان با اهداف دنیوی سایه افکنده و برای تغییر نظام تربیتی حوزه‌های علمیه نیز نقشه‌هایی کشیده) خانواده به‌عنوان مقدس‌ترین نهاد اجتماعی را تدریجاً از هسته مرکزی به حلقه‌های بیرونی و دور از مرکز رانده و در حاشیه قرار داده است. بااین‌وصف، تأثیرپذیری حوزه‌های علمیه از نظام آموزشی هوشمند مدرن، به‌مثابه بی‌هویت سازی حوزه‌ها به دست خود حوزویان است. برای پیشگیری از این‌چنین تهدیدات و خطرات، لازم است کسانی در رأس سیاستگذار و طراحی و اجرایی حوزه‌ها قرار گیرند که نقشه‌های پیچیده و ظاهرفریب دشمن را خوب بشناسند و راهکارهای مواجهه با آن را به‌درستی بدانند و مرعوب هیمنه‌های پوشالی آنان نشوند و درعین‌حال توان و اراده جبران نقایص و کاستی‌های موجود در نظام آموزشی تربیتی خودمان را داشته و هنر جذاب سازی و غنی‌سازی و تعبیه امور اقتضایی در این نظام را داشته باشند.

وی ادامه داد: در حال حاضر به نظر می‌رسد که نظام آموزشی حوزه‌های علمیه خواهران به طور ناخواسته در نقشه نظام آموزشی مدرن در حرکت است که ضرورت دارد هم شکل و هم محتوای حوزه با رویکرد تغییر جهت از نظام مدرن به‌نظام اصیل سنتی، بازخوانی و بازسازی شود، چرا که نظام موجود مغایر با تربیت اسلامی و مخالف استحکام خانواده و در تقابل با فرزندآوری است.

مدیرکل تاسیس و توسعه واحدهای علمی_ تربیتی حوزه های علمیه خواهران اظهار: به نظر می‌رسد تحول ضروری و واقعی که نیاز است، تحول حوزه در اصل هندسه نظام جاری حوزوی است.

منبع: خبرگزاری حوزه

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.