یکشنبه ۲۱ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۳

عضو هئیت علمی دانشگاه باقر العلوم(ع) :

افکار غرب در لایه های سبک زندگی جامعه ما نفوذ کرده است

اجرای طرح ارتقای امنیت اجتماعی در مشهد

عضو هئیت علمی دانشگاه باقر العلوم(ع) گفت: افکار غرب به خانه ما رسوخ کرده و طی دو سه قرن اخیر، غرب به‌ صورت نرم و سخت، افکار خود را بر ما سیطره داد.

به گزارش قدس آنلاین، حجت‌الاسلام احمد رهدار، در سلسله نشست های دشمن شناسی موسسه آموزش عالی مجتهده امین (ره) اظهار کرد: امروزه انقلاب اسلامی ایران طیف گسترده ای از دشمن دارد که آن را محاصره کرده اند. حال سؤال اینجاست که با چه اولویتی دشمنان متعدد ایران را اولویت بندی کنیم، تشخیص اولویت ها از شاخصه های یک مسلمان است.

عضو هئیت علمی دانشگاه باقر العلوم(ع) ادامه داد: اگر ما بخواهیم در بین دشمنان خود، دشمن اساسی را تعیین کنیم باید به شاخص های متعدد توجه نماییم، برخی اوقات در دسترس بودن دشمن  به عنوان شاخص و بعضی اوقات میزان تاثیرگذاری دشمن را می سنجیم.

وی افزود: منظور من از غرب، غرب تمدنی است که طی پنج قرن اخیر بعد از رنسانس در اروپای غربی حاصل شده و بعد از آن کم کم ادبیات، ساختار و روش های آن به جهان غیر اروپا تعمیم پیدا کرده است، لذا شناخت و میزان تاثیرات این غرب که به مثابه دشمن برای ما هست، لازم بود.

عضو هئیت علمی دانشگاه باقر العلوم(ع) عنوان کرد: غربی که ما از آن صحبت می کنیم، انحصار به اروپا ندارد، ولی خواستگاه آن اروپا است؛ در طول تاریخ ما دو مواجهه با اروپا داشتیم که آگاهانه به سراغ آن رفتیم. اولین مواجهه آنکه مطالب غرب را ترجمه کردیم و سپس شرح دادیم و بسط نمودیم، مثلا فلسفه را از یونان آوردیم و بعد از فعالیت و تلاش علمی به فلسفه ای رسیدیم که به واقع می توان آن را فلسفه اسلامی نام نهاد. اما مواجهه دوم، به نوعی غرب به سراغ ما آمد و افکار غرب به خانه ما رسوخ کرد و طی دو سه قرن اخیر، غرب به‌ صورت نرم و سخت، افکار خود را بر ما سیطره داد.

وی ادامه داد: این رسوخ افکار به اندازه ای است که کعبه آمال خیلی از افراد مسلمان، غرب شده است؛ افکار غرب امروز در لایه سبک زندگی و یا لایه سلایق ما نفوذ کرده است.

عضو هئیت علمی دانشگاه باقر العلوم(ع) توضیح داد: مفهوم استعمار از جمله مفاهیمی است که به خوبی می تواند این تسلط را بیان کند. وقتی سخن از غرب استعماری می شود، دراین زمان معمولا در ذهن ما نمونه های تاریخی چون استعمار فرانسوی ها بر آفریقا و یا استعمار گری انگلیس بر برخی از کشورهای در گذشته عبور می کند.

رهدار افزود: کشورهای اروپایی همگی کشورهای دزد و همگی در دوران هایی استعمارگر بوده اند و در گذشته منابع کشورهای دیگر را غارت کرده اند، به عنوان مثال کشور اندونزی به عنوان بزرگترین کشور مسلمان، ۳۵۰ سال مستعمره هلند بود و همه زیرساخت های آنها را بُرده است، بنابراین مقایسه داشته های ایران با حال فعلی کشورهای اروپایی به مثابه مقایسه پسری توسط پدری با پسر دزد همسایه هست که هیچ پدر فهیمی چنین کاری نمی کند.

عضو هئیت علمی دانشگاه باقر العلوم(ع) متذکر شد: اگر به موزه لوور فرانسه بروید، فقط قسمت مصر آن ۷ برابر موزه ملی ایران است، که این نشان از غارت همه چیز مصر توسط فرانسوی ها است، کشورهای اروپایی با پول، معادن، امکانات و ... دیگر کشورها برای خود امروز یک آقاگی ساخته اند.

وی در ادامه به وجود چند نوع استعمار اشاره و خاطرنشان کرد: ابتدا استعمار دوره امپراتوری است که یک گستره جغرافیایی را در بر می گیرد که در آن یک حاکم یا امپراطور حاکم است.

 رهدار بیان کرد: نوع دیگر استعمار کلاسیک است که در آن کشور استعمارگر لشکرکشی می‌کند و با آن کشورمی جنگد، مانند ااستعمار هندوستان توسط نگلستان.

وی ادامه داد: استعمار بعدی استعمار نو است که در آن به جای حمله با اسلحه، استعمار گر یک فرد یا خانواده وابسته به خود را در همان کشور رشد می دهند و او را به قدرت می‌رسانند که نمونه آن رضاشاه و حکومت پهلوی در ایران است.

عضو هئیت علمی دانشگاه باقر العلوم(ع) اذعان کرد: در استعمار فرانو در حالی فرد به استعمار خدمت می کند که خود نمی داند که آب به آسیاب دشمن می ریزد، چه بسا افرادی که مذهبی و انقلابی هستند، اما چون مبانی آنها غربی است، ناخواسته از غرب دفاع می‌کنند.

وی در پایان گفت: غرب امروز، دشمن ما است و یکی از مفاهیمی که از طریق آن می شود غرب را شناخت مفهوم استعمار است.

منبع: خبرگزاری حوزه

انتهای پیام/

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.