یک استاد حوزه علمیه گفت: امام حسین(ع) با دو ماجرا با عاطفه تاریخ سخن گفته‌اند؛ یکی جریان حضرت علی اصغر(ع) و دیگری واقعه‌ای که در شام رخ داد و به شهادت حضرت رقیه(س) انجامید.

ماجرای حضرت رقیه(س) با عاطفه تاریخ سخن می‌گوید

به گزارش قدس آنلاین، به مناسبت فرا رسیدن پنجم ماه صفر، سالروز شهادت حضرت رقیه بنت الحسین(ع) که ماجرای شهادت‌شان از سوزناک‌ترین وقایع نهضت حسینی است و به منظور بررسی نحوه تاثیرگذاری آن شخصیت خردسال در استمرار واقعه عاشورا با حجت الاسلام والمسلمین «سیدحسین مومنی»، استاد حوزه علمیه و کارشناس و سخنران مذهبی گفت‌وگو کردیم که در ادامه می خوانید:

 

حضرت رقیه(س) به عنوان شخصیتی خردسال در واقعه کربلا در ماندگاری و اثرگذاری نهضت حسینی چه نقش و تاثیری دارند؟

کربلا متاثر از سه عنصر است، عنصر عقلانیت، عنصر حماسه و عزت و عنصر عاطفه و عشق؛ حضرت اباعبدالله الحسین(ع) از همه این عناصر برای پیشبرد اهداف و نهضت خود بهره گرفته اند؛ چنان که از حربه عقلانیت برای بیدار کردن عقول تعطیل شده استفاده کردند و در روز عاشورا چند بار خطبه خواندند اما بر جبهه دشمن تاثیر نداشت. در بعد حماسه و عزت با رجزخوانی های پر از معنا و مفاهیم عالی نیز کوشیدند سپاه دشمن را بیدار کنند و بازگردانند که این کار هم در آنها تاثیر نکرد. نهایتاً امام حسین(ع) از دو حربه عاطفی حداقل در دو مورد بهره گرفتند و از این مجرا با عاطفه تاریخ سخن گفته اند؛ یکی جریان شهادت حضرت علی اصغر(ع) و دیگری واقعه ای که در شام رخ داد و به شهادت حضرت رقیه(س) انجامید.

 

یعنی تاثیرگذاری حضرت رقیه(س) در بعد عاطفی توانسته به استمرار نهضت عاشورای حسینی کمک کند؟

بله؛ وقتی روضه حضرت رقیه(س) خوانده و سفره ایشان گسترده می شود یا وقتی به صورت نمادین خرابه شام را بازسازی می کنیم با عاطفه تاریخ سخن می گوییم که در هدایت قلوب بسیار موثر و مجرب است. در این روضه های خرابه شام سری نهفته است که برای بیان آن از کلام مرحوم حجت الاسلام والمسلمین شهید کافی وام می گیرم، ایشان به زیبایی می گفت: امام حسین(ع) خطاب به یزید و معاویه می فرماید، من برای شما زیاد هستم دست می کِشم و یک رقیه(س) را کنار خرابه شام می گذارم که تاج و تخت شما را بر هم می زند.

امروز می بینیم اگرچه قبر معاویه در شام است اما کسی نشان آن را نمی داند و در مقابل از هر کسی نشان مزار رقیه بنت الحسین(ع) را بپرسی می داند و راهنمایی‌ات می کند.

 

سیره این بی بی خردسال در واقعه کربلا چه ابعاد تربیتی و آموزه هایی را برای ما مشخص می کند؟

ماجرای حضرت رقیه(س) و خرابه شام ثابت می کند اگر انسان در زندگی خداباور و خدامحور باشد نامش در تاریخ باقی می ماند. ملاک شکست و پیروزی در دستیابی به اهداف و عدم دستیابی به اهداف است؛ لشکر دشمن می خواست نام امام حسین(ع) و در نتیجه نام پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) ایشان را محو کند اما به این هدف نرسید و امروز می بینیم چه‌قدر قلوب معطوف به شهر شام است چه قبر حضرت رقیه(س) در وسط شهر دمشق و چه مزار حضرت زینب(س) در زینبیه؛ این یعنی امام حسین(ع) پیروز این قیام و نهضت بودند.

برای الگوگیری از سیره حضرت رقیه(س) در تربیت نسل باید بدانیم اگر قرار است تربیتی شکل بگیرد باید قبل از تولد باشد و پس از آن در سنین کودکی دنبال شود و والدین نسبت به تقویت ایمان و دینداری فرزندانشان دغدغه‌مند باشند.

 

بعضا تشکیکاتی درباره وجود مقدس حضرت رقیه(س) وجود دارد، پاسخ اینگونه شبهات چیست؟

شخصا پای منبر آیت الله فاطمی نیا بودم و بی‌واسطه از ایشان شنیدم که فرمود: زمانی در دهه اول محرم دیسک کمر گرفتم و نتوانستم منبر بروم لذا درخواست کردم کتاب هایم را بیاورند و تحقیق جامعی درباره حضرت رقیه انجام دادم. خودم از دو لب ایشان شنیدم که فرمود: به قطع و یقین رسیدم که این دختر خردسال در واقعه کربلا بوده است.

باید توجه داشت ما درباره این بی بی(س)، دعوای اسمی نداریم برخی می گویند فاطمه بنت الحسین(ع) و در برخی منابع نیز نام رقیه بنت الحسین(ع) آمده است؛ دعوای سنی هم درباره آن وجود مقدس(س) نداریم که سه یا چهار ساله بوده اند. باید توجه داشت اثبات وجود آن حضرت (ع) صرفا از طریق کرامات نیست بلکه در منابع و متون آمده است.

آیت الله فاطمی نیا تعریف می کند که به دمشق رفت و داستان سیدابراهیم را از نوه‌ی وی جویا شده است. سیدابراهیم شخصی موردثقه و موردتایید جامعه متدین شهر شام بود که سه دختر داشت، این سه دختر سه شب متوالی خواب دیدند حضرت رقیه(س) می فرماید: قبر من را آب گرفته به پدرتان بگویید بیاید و قبر من را ترمیم کند. نهایتا خود سیدابراهیم این خواب را می بیند و حضرت رقیه(س) به وی چنین فرمایشی می کنند. او مطلب را با حاکم وقت دمشق درمیان می گذارد و حاکم، علما را جمع می کند تا فتوا دهند... چون سیدابراهیم فردی ثقه بود فتوا به نبش قبر دادند! البته حاکم دو شرط گذاشت، نخست آنکه کلید را بدهید به دست هر کس که باز شد او داخل برود همه کلید انداختند در باز نشد اما وقتی سیدابراهیم چنین کرد، در باز شد، دوم آنکه کلنگ هر کس کارگر شد او باید نبش قبر کند، همه کلنگ زدند اثر نگذاشت اما چون سیدابراهیم کلنگ زد، اثر کرد!

نوه‌ی سیدابراهیم از جدش نقل می کند که: به محض اینکه روی خاک را کنار زدم، دیدم بدن نازدانه روی آب ایستاده است، بدن مطهر را برداشتم و مشغول ترمیم قبر شدیم و مکانی مرتفع و پاکیزه هم آماده کردم سه شبانه روز کار مرمت قبر طول کشید و در این سه روز نیازی به آب و غذا و تجدید وضو و ... پیدا نکردم و حتی خواب به چشمان من نیامد! بعد از اتمام کار، بدن مطهر را در قبر گذاشتم و خاک ریختم.

مرحوم آیت الله العظمی شیخ جواد تبریزی(ره) از مراجع تراز اول قم و دارای یدطولا در فقه نیز ارادت ویژه ای به حضرت رقیه(س) داشت. مرحوم شهید مطهری(ره) نیز در وجود آن حضرت(س) تردید ندارد بلکه می گوید در نام ایشان برخی شک دارند. همانطور که بیان شد ما دعوای اسمی درباره دختر خردسال امام حسین(ع) در واقعه کربلا نداریم چراکه یقینا حضور داشته اند و آن اتفاقات در خرابه شام برایشان واقع شده است.

در فلسفه بحثی عقلی با عنوان «بالاترین دلیل بر وجود شیء خود شیء است»، رواق، ضریح و قبر کوچک حضرت رقیه(س) در دمشق دل همه را جذب کرده و با نگاه به آنها در دل انسان انکسار ایجاد می شود مگر می شود بدون وجود واقعیتی انکار، چنین انکساری در آدمی رخ دهد.

 

به چه شیوه هایی به آن بی بی خردسال متوسل شویم و از آن حضرت(س) جواب بگیریم؟

هر کسی می تواند برای حضرت رقیه(س) کاری کند، انجام دهد. کاری که خودم شخصاً جواب گرفته ام آنکه برای مادر حضرت رقیه(س) (نام‌شان مشخص نیست) سوره یاسینی بخواند و هدیه کند بسیار مجرب است و همچنین است برپایی روضه به نام حضرت رقیه(س) و روضه خرابه شام خواندن.

منبع: آستان نیوز

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.