وزیر خارجه ترکیه با بیان اینکه اقدامات برای بازگشت پناهندگان سوری به کشورشان آغاز شده است، گفت: ما آنها را به زور بیرون نمی‌کنیم بلکه مانند ادلب، پروژه‌های آموزشی، بهداشتی و ایجاد اشتغال را دنبال کرده و بعد آنها را به کشورشان منتقل می‌کنیم.

چاووش اوغلو: بازگشت پناهندگان سوری به کشورشان را آغاز کرده‌ایم

به گزارش قدس آنلاین، مولود چاووش اوغلو وزیر خارجه ترکیه امروز یکشنبه طی سخنانی با اشاره به دیدار خود با فیلیپو گراندی رئیس کمیساریای عالی امور پناهندگان گفت: یک حمایت خوب از سوی جامعه جهانی برای بازگشت امن پناهجویان به کشورهایشان مشاهده کردیم. جدی بودن این موضوع را تا حدودی دریافته اند. اقداماتمان برای بازگشت پناهندگان بخصوص سوری به کشورشان با جامعه جهانی و در راس آن ریاست کمیساریای عالی پناهندگان دنبال می شود. 

وی افزود: آنها ابتکار عمل را درباره سوری هایی که در ترکیه، لبنان، اردن و عراق ساکن هستند آغاز کرده اند. وضعیت لبنان بسیار بد است. ما آنها را به زور بیرون نمی کنیم بلکه مانند ادلب، پروژه های آموزشی، بهداشتی و ایجاد اشتغال را دنبال کرده و بعد آنها را به کشورشان منتقل می کنیم.

وزیر خارجه ترکیه در خصوص افغانستان نیز گفت: پناهجویان افغان را در دولت گذشته افغانستان با هواپیما به کشورشان بازمی گرداندیم. با اپیدمی کرونا این مشکل نیز افزایش یافت. در کشورهای مختلف نیز به دلیل تحولات و مشکلات اقتصادی شاهد این مسئله هستیم. در جامعه نیز نسبت به این موضوع ناراحتی وجود دارد.

چاووش اوغلو ادامه داد: از نگاه امنیتی نیز به این مسئله نگاه کردن درست نیست. نگاه از زاویه نژاد پرستی و فاشیسم بی نهایت اشتباه است. باید از زاویه دیگری به این موضوع نگریست و با آرامش، سیاستهای جدیدی برای حل مسئله یافت. همه نهادهای ما و در راس آنها وزارت کشور در این خصوص فعالیت می کنند. در این حوزه اقدامات زیربنایی لازم نیز در جریان است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.