تا آغاز سال تحصیلی جدید کمتر از ۱۰ روز باقی مانده و با وجود آنکه سرپرست وزارت آموزش و پرورش دو روز پیش، از آغاز سال تحصیلی به‌صورت مجازی خبر داد، اما هنوز معلمان، دانش‌آموزان و اولیای آن‌ها از جزئیات دیگر برنامه‌های این وزارتخانه برای روزهای پس از بازگشایی مدارس بی خبرند.

 اما و اگرهای بازگشایی مدارس

ضعف وزارت آموزش و پرورش در اطلاع‌رسانی

ابراهیم سحرخیز، معاون پیشین آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در گفت‌وگو با قدس ضمن انتقاد از ضعف اطلاع‌رسانی این وزارتخانه می‌گوید: آموزش و پرورش در این خصوص در بلاتکلیفی به‌سر می‌برد. عمده مشکل بلاتکلیفی آن هم به ستاد مقابله با کرونا و انجام نشدن واکسیناسیون بخش قابل توجهی از جامعه هدف برمی‌گردد. به دلیل واکسینه نشدن دانش‌آموزان این نگرانی وجود دارد که اگر مدارس از اول مهر بازگشایی شوند و از آبان هم دانش‌آموزان حضوری سر کلاس‌های درس بروند این بیماری سلامت آن‌ها و جامعه را تهدید کند. در مدارس شهرهای بزرگ و پُر تراکم، رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی مثل حفظ فاصله فیزیکی و... اصلاً امکان‌پذیر نیست، ضمن اینکه سیستم آب آشامیدنی و سرویس بهداشتی بعضی از مدارس هم مشکل دارد. حتی زوج و فرد کردن آموزش دانش‌آموزان هم دردسر دارد چون چنین کاری مستلزم داشتن معلمان بیشتر و ساماندهی آن‌هاست. این درحالی است که در شرایط فعلی هم ۳۰۰ هزار معلم کم داریم.

سحرخیز ادامه می‌دهد: نبود اطلاع‌رسانی مناسب و به‌موقع وزارت آموزش و پرورش موجب افت تحصیلی دانش‌آموزان و ساماندهی نشدن نیروی انسانی آموزش و پرورش می‌شود. این وزارت حداقل در پشت صحنه می‌بایستی مدیرانش را در جریان ساماندهی نیروی انسانی قرار می‌داد. چون هرساله تعدادی از معلمان بازنشسته می‌شوند و باید نیروی جدید جایگزین شود. وزارت آموزش و پرورش معمولاً تیرماه هر سال شیوه‌نامه ساماندهی نیروی انسانی را به استان‌ها ارسال می‌کند که در آن سیاست‌های جدید بیان می‌شود. بنابراین اعلام به موقع این شیوه‌نامه برای اینکه مدیران مدارس تکلیفشان را بدانند که مثلاً امسال نیروی جدید خواهند داشت یا اینکه مجبور هستند کمبود نیروی خود را از طریق اضافه کار و یا روش‌های دیگر تأمین کنند خیلی اهمیت دارد.

وی می‌گوید: وزیر بهداشت به‌تازگی اعلام کرده تا دهه فجر جامعه هدف واکسینه می‌شوند اما مشخص نکرد آیا جامعه دانش‌آموزان هم واکسینه می‌شوند یا خیر؟ اگر این موضوع از سوی ستاد مقابله با کرونا به خوبی تبیین شود مردم و وزارت آموزش و پرورش تکلیفشان را بهتر می‌دانند. ضمن اینکه وزیر آموزش و پرورش و ستاد ملی مقابله با کرونا باید از این بلاتکلیفی خارج شوند و به‌طور شفاف برنامه‌شان را اعلام کنند. حداقل آموزش و پرورش با ارسال بخشنامه‌هایی به مدارس، مدیران را در جریان بعضی از سیاست‌ها قرار دهد تا آن‌ها بخشی از سیاست‌هایی که قابل طرح هستند را به مردم بگویند.

دوگانگی در تصمیم‌گیری

معاون سابق آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش هم به قدس می‌گوید: بخشی از مشکل ضعف اطلاع‌رسانی در چگونگی برگزاری کلاس‌ها به تعدد مراکز تصمیم‌گیری و تناقض در تصمیمات برمی‌گردد. از یک طرف مردم وزارت آموزش و پرورش را متولی امر می‌شناسند و از سوی دیگر ستاد مقابله با کرونا خود را مسئول اعلام تصمیمات کلی کشور می‌داند که این موضوع ایجاد مشکل کرده است.

علی زرافشان با اشاره به اینکه تأخیر در اطلاع‌رسانی چگونگی بازگشایی مدارس و ارائه آموزش‌ها موجب بلاتکلیفی و نگرانی دانش‌آموزان، خانواده‌ها، معلمان و مدیران مدارس شده است، می‌افزاید: البته این موضوع چندان در اختیار مسئولان آموزش و پرورش نیست، چون ما شرایط رو به بهبود و پایداری را در بیماری کرونا نداریم و شرایط به‌گونه‌ای نیست که بتوان روی آن حساب کرد و گفت شاهد فضای امن و سالمی برای آموزش حضوری دانش‌آموزان هستیم. بنابراین باید پذیرفت تصمیم‌گیری برای این موضوع سخت است اما این دوگانگی در تصمیم‌گیری هم مسئله‌ساز شده است. فقط امیدواریم با هماهنگی که سرپرست وزارت آموزش و پرورش انجام داده، تصمیم‌گیری و اعلام فعالیت‌ها در حوزه آموزش و پرورش به این وزارتخانه واگذار شود.

یکی از درخواست‌های آقای کاظمی در نخستین جلسه با رئیس جمهور این بود که آموزش و پرورش تصمیم‌گیری‌های حوزه‌اش را بر عهده داشته باشد.

وی اعلام کرده اجازه بدهند این وزارتخانه خود در خصوص مسائل آموزش و پرورش و حضوری بودن و نبودن کلاس‌ها تصمیم بگیرد.

زرافشان ادامه می‌دهد: باید اجازه داد آموزش و پرورش تصمیمات متفاوتی داشته باشد. یعنی جایی که منعی برای آموزش حضوری وجود ندارد بچه‌ها به مدرسه بروند و یا بعضی از دروس به صورت حضوری و برخی هم غیرحضوری و در جایی هم که وضعیت قرمز است کلاس‌ها از طریق شبکه شاد و تلویزیون برگزار شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.