معاون دادستان مشهد در حوزه پیشگیری از وقوع جرم دادسرای عمومی و انقلاب مشهد در واکنش به پیگیری روزنامه قدس در مورد افرادی که ارقام پلاک خودرو خود را برای فرار از ثبت تخلف توسط دوربین‌های نظارتی تغییر می‌دهند، گفت: این اقدام علاوه بر جرم بودن، خسارت‌های مادی به مالکان پلاک خودروهایی وارد می‌کند که قانون را رعایت کرده و جریمه برای آن‌ها صادر می‌شود.

تفریح شبانه به حساب دیگران!

این ماجرا رفتاری غیرشرعی و اخلاقی نیز محسوب می‌شود.

پلاک‌های چسب زده و دردسر برای دیگران

از زمانی که محدودیت‌های کرونایی سبک زندگی شهروندی را تا حدودی تغییر داده و قرار بر این شد مردم در شهرها از ساعت ۱۰ شب تا ۳ صبح با خودرو در خیابان‌ها تردد نکنند تا شیوع این ویروس قاتل در یکی از اصلی‌ترین کانون‌های انتقال که همان رستوران‌ها، پاساژها، پارک‌ها و مکان‌هایی که تجمع زیادی در آنجا صورت می‌گیرد، کاهش یابد، شاهد آن بودیم عده‌ای بی‌توجه به قانون مذکور تردد شبانه را از سر بیرون نکرده و با حضور در برخی از همین مکان‌هایی که به صورت غیرقانونی فعالیت می‌کردند، همچنان موجب گسترش ویروس کرونا می‌شدند.

از همین رو بررسی میدانی ماجرا را آغاز می‌کنیم. پس ما هم باید برای تهیه گزارش در زمان ممنوعیت تردد در شهر حضور پیدا می‌کردیم، ابتدا با هماهنگی‌های لازم برای تردد در ساعت ممنوعیت و در جاده‌های مواصلاتی  مجوز را دریافت می‌کنیم.

در این میان اقدام‌های برخی واحدهای صنفی که صفحات اینستاگرامی هم داشتند جای تعجب داشت، چراکه راه و روش فرار از سد مسیرهای مسدود شده طرقبه و... را به مشتری‌ها و دنبال‌کنندگان خود آموزش می‌دادند.

اما وقتی در خیابان‌های اصلی شهر دوری زدیم با چندین نمونه از خودروهایی مواجه شدیم که مالکان آن‌ها اعداد روی پلاک خودرو را تغییر داده بودند، برخی‌ها عدد سه را به دو تبدیل و عده‌ای هم سه را یک کرده بودند. در این میان بودند افراد متخلفی که اعدادی را روی پلاک خودروشان تغییر می‌دادند که هر کس از دور خودرو را می‌دید تصور می‌کرد خودرو شهرستانی است. بررسی‌های میدانی ما در بولوار وکیل‌آباد، طرقبه و... شب و روز ادامه داشت و مواردی مشاهده شد که مالک خودرو حتی فراموش کرده بود در روز که تردد خودرو ممنوع نبود چسب روی پلاک را بکند.

قانون برای افرادی که پلاک خودرو خود را به عمد و برای فرار از اعمال قانون مخدوش می‌کنند، بین ۶‌ماه یک سال حبس در نظر گرفته است. به معاونت پیشگیری از وقوع جرم دادستانی مرکز خراسان رضوی مراجعه می‌کنیم تا ماجرا را از قاضی شریعت‌یار پیگیری کنیم.

شاکی رضایت نمی‌دهد تا خسارت بگیرد

با اطلاعاتی که کسب کرده بودم می‌دانستم روزانه تعدادی از مالکان همین خودروهای سواری که از سوی پلیس مورد شناسایی قرار می‌گیرند یا مردم اطلاعات پلاک آن‌ها را به دادستانی منعکس می‌کنند، برای پیگیری رفع توقیف خودرو خود به آنجا می‌آیند. پس لحظاتی را در دفتر معاون دادستان مشهد منتظر می‌مانم. درحالی که سرگرم دیدن تصاویر پلاک خودروها بودم یکی از همین افراد وارد دفتر معاون دادستان شد. من هم پشت سر او حرکت کردم، او در توضیح خواسته خود مدعی شد: ساکن تهران است و زمانی که چند رقم روی پلاک خودرواش را دستکاری کرده بود از سوی پلیس شناسایی و خودرو او در حوالی خیابان تهران توقیف می‌شود.

این فرد ادامه داد: پس از آن با دستور و پیگیری‌های قضایی فردی که به واسطه تخلف صورت گرفته جریمه برایش صادر شد و در یک شهرستان ساکن بود شناسایی شد؛ او از من شاکی شده است. این متخلف ادامه داد: حالا از من می‌خواهد در ازای خسارتی که به او وارد کردم باید ۱۰ میلیون تومان پرداخت کنم تا رضایت بدهد، من اشتباه کردم، اما او دست‌بردار نیست و رضایت را فقط در قبال پرداخت خسارت می‌داند.

پس از آنکه شهروند تهرانی از دفتر معاون دادستان خارج شد، ماجرای گزارش میدانی را با قاضی سیدهادی شریعت‌یار مطرح می‌کنم که وی در این زمینه می‌گوید: باوجود اینکه بسیاری از شهروندان به قانون احترام می‌گذارند اما هستند افرادی که دست به اقدام‌های خلاف قانون می‌زنند و ارقام پلاک خود را مخدوش می‌کنند.

رودررو شدن زیان‌دیده و متخلف

معاون دادستان مشهد تصریح کرد: این اقدام علاوه بر جرم بودن، خسارت‌های مادی به مالکان خودروهایی وارد می‌کند که قانون را رعایت کرده و بی‌خبر از همه جا جریمه برای آن‌ها صادر می‌شود، پس ماجرا رفتار غیرشرعی و اخلاقی نیز محسوب می‌شود.

قاضی شریعت‌یار ادامه داد: در دادستانی سعی بر آن شده افرادی که ارقام پلاک خودرو خود را تغییر می‌دهند خودروشان توقیف و پس از اعمال قانون، مالک خودرویی که جریمه به واسطه تخلف آن‌ها به حساب او منظور می‌شود شناسایی و با متخلف رودررو شود تا این افراد پی ببرند چه دردسری برای دیگران ایجاد کرده‌اند.

تا به امروز صدها خودرو مورد شناسایی قرار گرفته‌اند که مالکان آن‌ها ارقام پلاک خودروها را با چسب یا... تغییر داده بودند. تمامی آن‌ها نیز با قاطعیت مورد اعمال قانون قرار گرفتند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.