محور بین‌المللی آق قلا - اینجه‌برون نقش مهمی در توسعه صادرات ایران و ترکمنستان دارد که باید برای رفع چالش تعریض و ایمن‌سازی آن اقدام اساسی صورت گیرد، تحقق این مطالبه اهالی گلستان با دستان توانمند جهادی دولت سیزدهم میسر است که تا روند توسعه استان شتاب بیشتری بگیرد.

رفع چالش محور آق‌قلا - اینجه‌برون نیازمند دستان توانمند دولت سیزدهم

به گزارش قدس آنلاین، هر چند در زمان حاضر به سبب کرونا، جابجایی غیر ریلی کالا از گمرگ اینجه برون متوقف شده است اما با توجه به اخبار روزهای گذشته مبنی برای موافقت مسوولان کشور ترکمنستان در بررسی موضوع بازگشایی مسیر جاده ای این گمرک، این امید وجود دارد تا بزودی شاهد از سرگیری ترانزیت کالا توسط کامیون های باری از این مسیر بین المللی باشیم.

بازگشایی دوباره این مسیر و تلاش مدیران بومی استان برای بهره مندی حداکثری از ظرفیت های منطقه آزاد تجاری اینجه برون نوید بخش رونق روز افزون تبادلات کالا از مسیر اینچه برون به سوی کشورهای مشترک المنافع است،  موضوعی که  ثمرات  اقتصادی آن در  توسعه همه جانبه استان گلستان و کشور بر کسی پوشیده  نیست.

با وجود این، به گفته کارشناسان امر مسیر دسترسی جاده ای به اینچه برون با مشکلات و چالش های متعددی رو به رو است،  هر چند جاده منتهی به اینچه برون تا آق قلا از وضعیت قابل قبولی برخوردار است.

مسافت ۵۵ کیلومتری آق قلا تا اینچه برون در زمان حاضر از وضع مناسبی برخوردار نیست و به طور یقین در ماه ها و سال های آینده هم  پاسخگوی نیاز روز افزون منطقه آزاد تجاری اینچه برون و حجم بالای تبادلات این محور را  دارا نیست که باید تدابیر ویژه ای برای محور مهم اقتصادی کشور اندیشیده شود.

عرض کم، نبود روشنایی کافی و خط کشی و داشتن شانه های خاکی نا ایمن بخشی از مشکلات فراروی این جاده ترانزیتی است که در سال های اخیر زمینه ساز تصافات و سوانح رانندگی بسیاری شده است که بر نگرانی ها افزوده است.

 به اعتقاد کارشناسان شبکه های حمل و نقل شاهرگ های حیاتی، اقتصادی و اجتماعی هر کشور به حساب می آیند،  قدرت و سرعت در شبکه های حمل و نقل فرصت های بیشتری برای توسعه صادرات در هر استان ایجاد می کند و محور ترانزیتی آق قلا به منطقه آزاد تجاری اینجه برون هم یکی محورهای مهم کشور و استان گلستان هست که با همین هدف باید به آن توجه اساسی بشود.

لزوم راهکار علمی و عملی برای رفع مشکل 

اهالی گلستان انتظار دارند تا مدیران انقلابی دولت سیزدهم با اقدام جهادی و با بهره گیری از همه ظرفیت های موجود در بخش دولتی و خصوصی راهکاری علمی و عملی برای  رفع این چالش بیاندیشند،  موضوعی که در صورت تساهل، ثمره  ایجاد منطقه آزاد تجاری و یا منطقه اقتصادی اترک در گلستان را به حداقل خواهد رساند.

ایجاد منطقه آزاد اینچه برون که ۱۵ اردیبهشت ماه سال جاری در نشست اعضای تشخیص مصلحت نظام تصویب شد، دارای ۴۲ کیلومتر طول، سه کیلومتر عرض و ۱۲ هزار هکتار مساحت است.

اظهارات اخیر وزیر راه و شهر سازی در خصوص ضرورت افزایش نقش  بخش خصوصی در پروژه های زیر ساختی در وزارت خانه متبوع بارقه های امیدی در این حوزه ایجاد کرده است.

رستم قاسمی با تاکید بر روش تهاتر برای افزایش جذابیت سرمایه گذاری بخش خصوصی در حوزه راه گفت: به دنبال تهاتر نفت با ساخت انواع پروژه های ریلی، جاده‌ای و دریایی هستیم.

 محسن احمدی از کارشناسان حوزه حمل و نقل  گفت : حمل و نقل به عنوان زیر بنای توسعه تلقی می گردد و بهینه سازی و بسترسازی حمل و نقل جاده ای در توسعه امر صادرات از گلستان نیازی اساسی و راهبردی است.

موقعیت راهبردی گلستان به عنوان دروازه ورود به کشورهای المنافع

وی گریزی به شرایط استان زد و گفت :  موقعیت استراتژیک گلستان و واقع شدن در همسایگی ترکمنستان به عنوان دروازه ورود به کشورهای مشترک المنافع  این استان را مستعد جهش چشمگیر اقتصادی کرده است.

احمدی گفت : تولید سالانه هزاران تن محصولات باغی و زراعی مازاد بر مصرف و محصولات معدنی و سیمان در گلستان در پویایی منطقه آزاد اینچه برون موثر است اما لازمه این تحول برخورداری از مسیر مناسب برای جابجایی کالا است.

لزوم سرمایه گذاری در محورهای مهم حمل و نقل استان

وی ادامه داد : بهینه سازی و بهبود مسیرهای حمل و نقل از نیازهای اساسی استان است که در وهله نخست باید به آن توجه شود. اگر خواهان  توسعه تجارت و تبادلات با کشور های همسایه هستیم باید در بهسازی مسیر های حمل و نقل سرمایه گذاری کنیم.

 احمدی گفت : افزایش ایمنی و سرعت در شبکه های حمل و نقل فرصت های بیشتری برای توسعه صادرات در هر استان ایجاد می کند و گلستان در مسیر نیازمندی های بسیاری دارد که از همه آنها واجب تر جاده ترانزیتی آق قلا به اینچه برون است.

مدیرکل حمل و نقل و راهداری گلستان در خصوص آخرین وضعیت محور آًق  قلا به اینچه برون گفت : این مسیر ۵۵ کیلومتر طول دارد  و در طی یکی دو سال اخیر به سبب کرونا و سیل تردد  در این محور کاهش یافته است اما از محورهای اصلی و مهم استان است.

 مهدی میقانی گفت : در سال های گذشته در این مسیر تردد روزانه سه هزار خودرو به سوی اینچه برون به ثبت رسیده است.

وی ادامه داد : با توجه به طرح های توسعه ای استان در این محور مانند شهرک هزار هکتاری اترک و  منطقه آزاد  اینچه برون اهتمام ویژه ای برای بهسازی، روکش، مرمت، ایمن سازی، خط کشی و نصب تابلو های هشدار دهنده در این مسیر داریم.

 میقانی گفت : به تازگی برای ۱۰ کیلومتر نخست این مسیر از سمت آق قلا حدود ۱۰۰ میلیارد هزینه شده است تا با علمیات فنی و مهندسی  ایمنی مسیر افزایش و تردد تسهیل شود.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل استان گلستان گفت : محور آق قلا به اینچه برون از شریان های اصلی استان است و در زمان حاضر تمرکز بر بهبود ظرفیت فنی این مسیر تا سه راهی انبار الوم در استان گلستان است.

کمبود اعتبار داریم

 وی به دغدغه های مالی فراروی این نهاد اشاره و اضافه  کرد:‌ ارزش ریالی راه های استان حدود  ۱۰ هزار میلیارد تومان برآورد می شود که طبق عرف در حوزه راه سازی نیازمند ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای نگهداری این راه ها در وضع موجود است.

میقانی تصریح کرد : یعنی اگر بخواهیم همین جاده های فعلی را حفظ کنیم باید حداقل پنج درصد ارزش جاده ها اعتبار داشته باشیم که این رقم به ۵۰  میلیارد تومان در سال هم نمی رسد.

لزوم مشوق های جذاب برای سرمایه گذاران 

 وی گفت : برای اینکه در حوزه حمل نقل یک جهش اساسی و مشهود  رقم بخورد باید مشوق های جذابی برای سرمایه گذاران بخش خصوصی پیش بینی شود.  با توجه به تنگناهای مالی نظام، امکان اجرا همه پروژه ها راهسازی با  اتکا مطلق به اعتبارات دولتی سال ها زمان می برد.

تعریض و ایمن سازی این محور نیاز ضروری گلستان

معاون مهندسی و ساخت راه اداره کل راه و شهرسازی گلستان گفت: تعریض و ایمن سازی جاده آق قلا به اینچه برون از نیازهای ضروری گلستان است که  نقش مهمی در تسهیل تردد و عبور کامیون‌ها و تریلی‌های ترانزیت، روان سازی ترافیک در حوزه تبادلات با کشور ترکمنستان دارد.

نبی الله داوودی اظهارداشت: در سال های گذشته  مدیران وقت استان تصمیم بر آن گرفتند تا مسیر ۵۵ کیلومتری  آق قلا تا اینچه برون تعریض و به شکل مسیری چهار بانده تکمیل شود.

 وی افزود : در این خصوص  تا قبل از سال ۹۵ حدود ۱۰۰ میلیارد ریال  اعتبار در نظر گرفته شد تا اقدامات فنی مهندسی  در این بخش تکمیل شود اما از همان سال تاکنون هیچ اعتباری برای این پروژه برای استان اختصاص نیافت.

پیمانکاران پروژه ۳۰ میلیارد ریال از دولت طلب دارند 

گفته می شود تعدادی از پیمانکاران پروژه  حدود ۳۰ میلیارد ریال از دولت طلب دارند که با گذشت چندین سال گشایشی صورت نگرفته است.

داوودی همچنین با اشاره به تنگناهای مالی افزود : هم اکنون بهترین رویکرد برای این مسیر، تعریض حداقل پنج متر  به ۲ باند شمال و جنوبی این مسیر است.

 برای این روش هم به  ازای هر کیلومتر از این مسیر ۶۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز است که برای کل مسیر باید مبلغی معادل سه هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال  در نظر گرفته شود  و همچنین اگر عزم مدیران  به چهار بانده کردن این مسیر است نیاز به پنج هزار و ۵۰۰ ریال اعتبار است

  داووی گفت : این  ارقام و اعداد مربوط به سال جاری است و هر سال این مبلغ افزایش خواهد یافت.

 حمل و نقل یکی از مهم ترین ابعاد اقتصاد و توسعه جوامع به شمار می رود. به همین دلیل گستردگی فعالیت ها و تحولات فناوری در این حوزه سبب می شود تا کشورها برای استواری و بقای خود در عرصه بین المللی به بخش حمل و نقل اهمیت بیشتری دهند و آن را پیشرو و نیرویی محرک برای پیشرفت بدانند.

گمرک اینچه‌برون واقع در ۸۰ کیلومتری گنبد و نوار شمالی استان حدود سه دهه قدمت دارد و به عنوان تنها گمرک زمینی در بخش داشلی برون شهرستان گنبدکاووس در مرز ایران و ترکمنستان واقع شده است.

استان شمالی گلستان بر اساس آخرین سرشماری رسمی کشور یک میلیون و ۸۶۹ هزار نفر جمعیت دارد و از شمال با کشور ترکمنستان، از غرب با مازندران، از شرق با خراسان شمالی و از جنوب با استان سمنان همسایه است.

منبع: ایرنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.