رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بوکان گفت: ۲ کوزه تاریخی با قدمتی بیش از سه هزار سال توسط یکی از شهروندان فرهنگ‌دوست این شهرستان به این اداره اهدا شد.

۲ کوزه ۳ هزارساله به میراث فرهنگی بوکان اهدا شد

به گزارش قدس آنلاین، شورش محمدپور اظهار داشت: قدمت این کوزه های سفالی به هزاره اول قبل از میلاد بازمی‌گردد که از ارزش مطالعاتی غنی تاریخی برخوردار است.

وی ادامه داد: "لقمان قاسمی" ساکن روستای کوسه است که ۱۰ سال قبل در حین پی‌کنی ساختمان در محدوده قلعه سردار بوکان واقع در خیابان استاد "هیمن" یکی از کوزه ها را  پیدا کرده و تاکنون نزد خود نگه داشته بود.

رییس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بوکان افزود: یکی دیگر از کوزه ها که رنگی سیاه دارد توسط یکی از دوستان وی در روستای ملالر در تپه تاریخی "ملالر"از توابع بخش سیمینه بوکان پیدا شده که توسط قاسمی به اداره اهدا شده است.

وی افزود: این آثار  تاریخی هم‌اکنون در اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری این شهرستان نگهداری می‌شود.

محمدپور با بیان اینکه این دومین مور از اهدای اشیاء تاریخی توسط مردم به این اداره است، اضافه کرد: به دنبال آغاز ساخت موزه باستانی بوکان و درخواست اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان بوکان از دلسوزان و حامیان میراث فرهنگی برای اهدای آثار باستانی جهت رونمایی ونگهداری در موزه در حال ساخت بوکان، امروز یک شهروند بوکانی ۲ عدد کوزه سفالی با قدمت تاریخی هزاره اول ق. م را  به اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان بوکان اهدا کرد.

 بوکان در جنوب مرکزی دریاچه ارومیه و در ارتفاع یکهزار و ۳۷۰ متری از سطح دریا و در منطقه ای کوهستانی با آب‌ و هوایی معتدل در فاصله ۱۸۵ کیلومتری از مرکز آذربایجان غربی واقع است.

این شهرستان دارای آثار و ابنیه های باستانی و تاریخی و مذهبی متعددی همچون قلعه سردار، مسجد جامع، گنبد سردار، مسجد حمامیان، زندان آغجیوان، تپه سماقان، تپه قلاچی و قراوه حاج شیخ گل، پیرمحمد، پیر اسماعیل و خانقاه زنبیل است.

از مجموع آثار تاریخی و باستانی ذکر شده در بوکان بیشترین آثار مربوط به دوره قاجار است و با دیدن این آثار می توان بیشتر با معماری این دوره و شیوه ساخت اماکن مذهبی آن دوران آشنا شد.

بوکان در جنوب آذربایجان غربی واقع شده و دارای ۹۸ اثر ثبت شده ملی است.

منبع: ایرنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.