مدیرکل زمین شناسی و اکتشافات معدنی استان اصفهان گفت: خط دو مترو و رینگ چهارم ترافیکی اصفهان به شدت در معرض پدیده فرونشست قرار دارد.

خط ۲ مترو ورینگ چهارم ترافیکی اصفهان در معرض نشست زمین

به گزارش قدس آنلاین، رضا اسلامی در نهمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به وضعیت اسفناک شهر اصفهان در زمینه فرونشست زمین اظهار داشت: باید توجه داشت که برای مثال در میدان حبیب آباد در برآورد انجام شده از سال ۱۳۵۰ تا سال ۱۳۹۰ حدود ۴۰ سانتی‌متر فرونشست زمین را شاهد بوده‌ایم که این امر از سال ۱۳۷۹ و به دنبال بسته وباز شدن زاینده رود تشدید شده است.

وی با بیان اینکه صدور مجوزهای حفرچاه برای کشاورزی در حاشیه رودخانه زاینده رود وضعیت امروز اصفهان را رقم زده است، ادامه داد: این در حالی است که این امر همچنان البته بدون مجوز در حال انجام است.

مدیرکل زمین شناسی و اکتشافات معدنی استان اصفهان با بیان اینکه کشور ایران یک درصد از مساحت دنیا، یک درصد از جمعیت دنیا و بیش از ۶ درصد مخاطرات دنیا را دارد، افزود: از ۴۴ مخاطره زمین شناسی ۳۵ مخاطره در ایران اتفاق می‌افتد که خطرناک‌ترین آن فرونشست است.

وی با بیان اینکه ریزپهنه بندی ایران در زمینه زلزله در سال ۱۳۴۰ تا ۱۳۴۴ انجام شد و شهرهای اصفهان و اراک به عنوان شهرهای سفید معرفی شدند، ادامه داد: این امر منجر به بارگذاری بی رویه صنایع در این دو شهر شده و امروز می‌بینیم که بخش زیادی از صنایع فولادی، پتروشیمی، نفتی و … در اصفهان و اراک وجود دارد.

اصفهان ۲۲ گسل دارد

اسلامی با اشاره به شناسایی ۲۲ گسل در شهر اصفهان ابراز داشت: این گسل‌ها فعالیت آن‌چنانی نداشته‌اند به جز سال ۹۵ و زلزله در حبیب آباد که ۴.۵ ریشتر بود و اگر این زلزله در حال حاضر اتفاق بیفتد خطرات زیادی خواهد داشت.

وی با بیان اینکه فرونشست زمین در ورزشگاه نقش جهان و حبیب آباد قابل بهبود نیست، گفت: حتی اگر زاینده رود هم به صورت دائمی باز باشد شاید هزار سال زمان لازم است تا این فرونشست مدیریت شود.

مدیرکل زمین شناسی و اکتشافات معدنی استان اصفهان با بیان اینکه فرونشست زمین جهت حرکت آب‌های شور و شیرین را نیز تغییر داده است، ابراز داشت: در گذشته جهت حرکت آب از سمت کاشان به سمت دریاچه نمک بود و امروز آب‌های شور از دریاچه نمک به سمت اصفهان در حال حرکت است و این امر منابع آب شیرین را تهدید می‌کند.

اصفهان تنها شهری است که فرونشست به بافت شهری آن نفوذ کرده است

وی با بیان اینکه در جاده اصفهان – شهرضا، محور زواره، محور مشکات، مسیر خط دو مترو اصفهان و رینگ شرق اصفهان، در معرض فرونشست است، افزود: اصفهان تنها شهری است که فرونشست به بافت شهری آن نفوذ کرده است.

اسلامی با بیان اینکه همه استان‌ها درگیر فرونشست هستند، ادامه داد: جنس خاک در شهرهای مختلف متفاوت است، در اصفهان خاک رسوبی داریم و در تهران ماسه و در این شرایط با چالش جدی فرونشست در شهر اصفهان رو به رو هستیم.

وقوع ۱۹.۵ سانتی متر فرونشست در گلپایگان به دلیل طرح انتقال آب به قم

وی با بیان اینکه انتقال آب از گلپایگان به قم منجر به وقوع ۱۹ سانتی متر فرونشست در شهری شده که میزان بارندگی آن بالاتر از میانگین است شده، اضافه کرد: این فرونشست در گلشهر سالانه ۱۹.۵ سانتی متر است.

مدیرکل زمین شناسی و اکتشافات معدنی استان اصفهان با بیان اینکه درصد مساحت فرونشست استان‌ها در سال ۹۸ توسط وزارت راه‌و شهرسازی سنجیده شده و در استان اصفهان دو هزار و ۳۰ کیلومتر فرونشست اعلام شد، ادامه داد: پس از اعلام این نتایج در با بررسی در سازمان زمین شناسی انجام و در اسفند ۹۸ به هشت هزار و ۲۳۰ کیلومتر فرونشست در این استان رسیدیم و در اسفند ۹۹ این میزان به ۱۱ هزار و ۷۰۰ کیلومتر رسید، در خرداد ۱۴۰۰ نیز به بیش از ۱۲ هزار کیلومتر رسید و این در حالی است که ما تنها ۱۴ دشت از ۳۵ دشت استان اصفهان را در زمینه فرونشست مورد بررسی قرار داده‌ایم.

وی با بیان اینکه از سال ۹۸ تاکنون ۵۶۰ نفر بار وضعیت فرونشست در ۱۴ دشت استان اصفهان با دقت بررسی شده است، تصریح کرد: تصاویر رادار شهر اصفهان نشان می‌دهد که در سال ۹۵ بالاترین نرخ فرونشست در شرق اصفهان و منطقه فرودگاه بوده است، در سال ۹۷ غرب اصفهان وضعیت بدتری از شرق پیدا کرد و در مناطقی مانند رهنان، خانه اصفهان و خیابان امام خمینی (ره) به عدد فرونشست سالانه ۱۸.۵ سانتی متر رسیدیم.

در ضلع شمالی میدان نقش جهان دارای فرونشست جدی هستیم

اسلامی با بیان اینکه فرونشست همانند یک نعل از شمال به جنوب شهر اصفهان در حال پیشروی است، ابراز داشت: اگر امروز فکری به حال فرونشست شمال اصفهان نکنیم حدود ۶ سال آینده در همه نقاط شهر دچار مشکل می‌شویم.

وی با بیان اینکه در ضلع شمالی میدان نقش جهان دارای فرونشست جدی هستیم، ابراز داشت: علت اینکه پس از ۱۰ سال همچنان معماران نتوانسته‌اند این سازه را ساماندهی کنند نشست پِی های مسجد است.

اسلامی با بیان سدیم خاک اصفهان بسیار بالا است و رسوبات آن دانه ریز است، اضافه کرد: بر روی این خاک نمی‌توان در صورت فرونشست اقدامی برای ساماندهی انجام داد.

آبان ماه میزان دقیق فرونشست در اصفهان مشخص می‌شود

وی با بیان اینکه به دلیل وجود پایگاه هشتم شکاری اجازه پایش ضلع غربی از منطقه فرودگاه اصفهان را به ما ندادند، ادامه داد: این در حالی است که در تصاویر هوایی شاهد فرونشست هستیم و با نشست هر بار بوئینگ این فرونشست تشدید می‌شود.

مدیرکل زمین شناسی و اکتشافات معدنی استان اصفهان با بیان اینکه در آبان ماه اطلاعات دقیق فرونشست در اصفهان را اعلام خواهیم کرد، اضافه کرد: تخصص ما اعلام وضعیت است و این کار را با دقت انجام داده‌ایم و باید این نتایج هر چه زودتر برای فرونشست چاره اندیشی شود.

وی با بیان اینکه نباید زایش زاینده رود را از آن بگیریم، ادامه داد: این شرایط در کنار وجود ۴۳ هزار حلقه چاه در اصفهان که از آبخوان‌ها برداشت می‌کنند حال اصفهان را وخیم کرده است.

منبع: مهر

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.