فرماندار نیشابور گفت: بنابر اعلام سامانه ماسک، شهرستان نیشابور از تاریخ ۱۹ شهریور ماه از وضعیت قرمز خارج شده و در وضعیت نارنجی قرار گرفته و این در حالی است که آمار فوتی‌ها و مرگ‌ومیر شهرستان در ۲۰ روز گذشته نسبت به ۲۰ روز قبل آن، بیشتر بوده است.

تغییر رنگ‌بندی نیشابور از قرمز به نارنجی در سایه آمار بالای مرگ‌ومیر

به گزارش قدس آنلاین، پیک پنجم کرونا یکی از سخت‌ترین پیک‌های شیوع بیماری کرونا در بسیاری از نقاط کشور بود که آمار مبتلایان و فوتی‌ها بسیار بالا رفت و شهرهای زیادی در وضعیت قرمز و قرمز تیره قرار گرفتند، اما از هفته گذشته با عبور از قله پیک، آمار مبتلایان در بسیاری از شهرها کاهشی شده‌ است و در آخرین به روز رسانی نرم‌افزار ماسک تعدادی از شهرها از وضعیت قرمز خارج شدند.

شهرستان نیشابور از جمله شهرهایی است که در آخرین به‌روز رسانی نرم‌افزار ماسک در تاریخ ۱۹ شهریور، از وضعیت قرمز به وضعیت نارنجی تغییر وضعیت داد و این در حالی است که باوجود کاهشی شدن آمار مبتلایان، تعداد بیماران بدحال بستری در آی. سی. یو و همچنین میزان فوتی‌ها با شیب بسیار کندی در حال کاهش است؛ همین امر باعث شد بعضی مسئولان شهرستان از جمله فرماندار و رئیس دانشکده علوم پزشکی نیشابور نسبت به تغییر رنگ‌بندی شهرستان معترض باشند و علت اصلی این اعتراض نیز بالا بودن آمار فوتی‌ها در ۲۰ روز اخیر نسبت به روزهای قبل از آن گزارش شده‌ است.

رنگ‌بندی نارنجی به معنای عادی بودن و کم‌خطر بودن شرایط نیست

فرماندار نیشابور در همین زمینه عنوان کرد: تغییر وضعیت شهرستان به لحاظ رنگ‌بندی، جزء اختیارات شهرستان نیست و این امر از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تعیین و از طریق سامانه ماسک اطلاع‌رسانی می‌شود.

علیرضا قامتی اظهار کرد: طبق اعلام سامانه ماسک، شهرستان نیشابور بر اساس معیارها و شاخصه‌های مربوطه از تاریخ ۱۹ شهریور ماه از وضعیت قرمز خارج و در وضعیت نارنجی قرار گرفته و این در حالی است که آمار فوتی‌ها و مرگ‌ومیر شهرستان در ۲۰ روز گذشته نسبت به ۲۰ روز قبل آن، بیشتر بوده است، بنابراین احتمال دارد که علاوه بر آمارهای روزانه فوت، شاخصه‌ها و متغیرهای مداخله‌گر دیگری نیز در تعییر رنگ‌بندی نقش داشته‌ باشند.

قامتی افزود: اعلام رنگ‌بندی‌ها بیشتر برای انذار و هشدار است و درست است که در حال حاضر وضعیت شهرستان به لحاظ رنگ‌بندی نارنجی اعلام شده‌ اما این به معنای عادی بودن و کم‌خطر بودن شرایط نیست و مردم باید همچنان رعایت پروتکل‌ها را جدی بگیرند.

بیشترین میزان تلفات نشأت‌گرفته از تجمعات است

وی یادآور شد: در برآورد تحلیلی که در این ۱۸ ماه از شروع شیوع کووید ۱۹ داشته‌ایم، مشخص شده‌ است که بیشترین میزان تلفات نشأت‌ گرفته از تجمعات چه به صورت مجالس عزا و عروسی، چه مراسم مختلف یا دورهمی‌های خانوادگی، مسافرت و... و نادیده‌ گرفتن پروتکل‌های بهداشتی بوده‌ است.

قامتی افزود: لازم است مردم واکسیناسیون را جدی بگیرند؛ چراکه آمارها حاکی از آن است هر چه ضریب واکسیناسیون در یک رده سنی افزایش پیدا کرده، میزان مرگ‌ومیر در آن رده سنی نیز کاهش داشته است و این نشان می‌دهد که واکسیناسیون اثرگذار است.

وی در رابطه با روند واکسیناسیون در شهرستان نیشابور خاطرنشان کرد: در حال حاضر بالغ بر ۸۵ درصد جمعیت بالای ۶۰ سال در شهرستان واکسینه شده‌اند و با اجرای طرح واکسیناسیون خانه به خانه که در روستاها شروع شده‌ است در تلاش هستیم که ۱۵ درصد باقی‌مانده رده سنی بالای ۶۰ سال نیز واکسینه شوند که انتظار داریم مردم همکاری لازم را در این خصوص داشته‌ باشند.

قامتی در رابطه با وضعیت شیوع کرونا در شهرستان نیز بیان کرد: در حال حاضر آمار مبتلایان به کرونا در شهرستان به طور قابل‌ توجهی کاهشی شده است اما تعداد بیماران بدحال بستری با سرعت کمتری رو به کاهش است به طوری که در قله پیک و در بدترین شرایط ۶۴ نفر در ای‌سی‌یو بستری بودند و در حال حاضر این آمار به حدود ۵۰ نفر کاهش پیدا کرده‌ است که نشان می‌دهد ضریب کاهشی بستری‌های آی. سی. یو، بسیار کمتر است و شاید به این علت باشد که بیماران بعد از پیشروی بیماری به بیمارستان مراجعه می‌کنند در صورتی که اگر با کمترین علائم روند درمانی را شروع کنند شاید اصلا نیاز به بستری شدن نباشد.

وی تأکید کرد: آنچه برای ما مهم است پیشگیری از تلفات جانی شهروندان است و این اصل اولیه است و تمام تلاش ما بر این است که حداقل فوتی‌ها را داشته‌ باشیم که این امر جز با همراهی و مشارکت همگانی میسر نمی‌شود.

فرماندار نیشابور تصریح کرد: با توجه به تأکید دولت بر تداوم فعالیت‌های فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی، انتظار می‌رود مردم همکاری لازم در زمینه رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی را داشته‌ باشند.

آمار فوتی‌ها با سرعت کندتری رو به کاهش است

معاون درمان دانشکده علوم پزشکی نیشابور نیز در تشریح وضعیت حال حاضر کرونا در نیشابور از کاهشی شدن آمار مبتلایان به کرونا در این شهرستان خبر داد.

قاسم مشار موحد نیز عنوان کرد: شیب نزولی مبتلایان به بیماری کرونا از شنبه هفته گذشته شروع شده و به تبع آن ورودی به بیمارستان ۲۲ بهمن نیشابور کمتر شده به طوری که آمار بستری‌ها به زیر ۲۰۰ نفر افت پیدا کرده‌ است و در حال حاضر ۱۷۷ نفر در این بیمارستان بستری هستند.

مشار موحد اظهار کرد: خوشبختانه بخش‌های بیمارستان ۲۲ بهمن در حال خالی شدن هستند و سرویس‌های دیگر غیر از کرونا از جمله بخش داخلی را مجدد راه‌اندازی می‌کنیم، همچنین بیمارستان حکیم از بیماران کرونایی تخلیه شده و بیمارستان صحرایی نیز فقط برای بیماران سرپایی که نیاز به تزریقات و یا دریافت رمدسیویر دارند فعال است.

وی افزود: روند پیشرفت بیماری، نزولی شده‌ است اما به دلیل وجود بیماران بستری بدحال در بیمارستان، آمار فوتی‌ها با سرعت کندتری رو به کاهش است و پیش‌بینی می‌کنیم که این روند تا چند روز آینده همچنان ادامه داشته‌ باشد.

واکسن زدن به تنهایی از ابتلا به بیماری جلوگیری نمی‌کند

مشار موحد خاطرنشان کرد: برای موفقیت در مقابله با کرونا باید بتوانیم در فاصله زمانی خیلی کوتاهی تعداد قابل‌توجهی از جمعیتمان را واکسینه کنیم که با ورود محموله‌های واکسن به کشور و دریافت سهمیه واکسن بیشتر، امیدوریم این امر زودتر محقق شود.

وی تأکید کرد: واکسن زدن به تنهایی جلو ابتلا به بیماری را نمی‌گیرد و افراد نباید فکر کنند که چون واکسینه شده‌اند پس می‌توانند به زندگی عادی برگردند، بلکه باید علاوه بر واکسینه شدن همچنان رعایت پروتکل‌های بهداشتی را جدی بگیریم و به نوعی سبک زندگی‌مان را طوری تغییر دهیم که بهتر بتوانیم از این شرایط خارج شویم.

بنا بر اعلام روابط عمومی دانشکده علوم پزشکی نیشابور در تاریخ ۲۱ شهریور ماه، در حال حاضر تعداد ۱۷۷ نفر در بیمارستان ۲۲ بهمن نیشابور بستری هستند همچنین کل فوتی‌ها از ابتداء شیوع بیماری کرونا تاکنون ۱۴۱۰ نفر بوده که از این تعداد، فوت ۸۲۸ نفر به دلیل کرونا قطعی اعلام شده و علت فوت ۵۸۲ نفر نیز مشکوک به کرونا اعلام شده‌ است.

گفتنی است بنا بر آخرین به روزرسانی نرم‌افزار ماسک در تاریخ ۱۹ شهریور ماه نیشابور به همراه شهرهای مشهد، فیروزه، تربت‌حیدریه، چناران، کلات، فریمان، تایباد، تربت‌جام و خواف از استان خراسان رضوی از وضعیت قرمز کرونایی خارج شده و این شهرستان‌ها در حال حاضر در وضعیت نارنجی قرار دارند.

منبع: ایسنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.