رییس مرکز اقیانوس شناسی خلیج فارس گفت: مجوز احداث ساختمان مرکز اقیانوس شناسی و مخاطرات دریایی این استان در شهر بندرعباس گرفته شده و به زودی عملیات اجرایی آن شروع می‌شود.

مرکز اقیانوس شناسی و مخاطرات دریایی هرمزگان احداث می‌شود

به گزارش قدس آنلاین، صمد حمزه ای افزود: حدود ۲۰۰ میلیارد ریال برای ساخت ساختمان و ۱۵۰ میلیارد ریال برای تجهیزات داخلی مورد نیاز است که بخشی از بودجه ساختمان تامین اعتبار شده است و به زودی عملیات ساخت مرکز آغاز می شود.

وی ادامه داد: نیاز است مسوولان هرمزگان در خصوص تامین منابع مالی و تجهیز ساختمان به امکانات مورد نیاز همکاری لازم با مرکز اقیانوس شناسی را داشته باشند و چنانچه بتوان از محل مسوولیت اجتماعی صنایع اعتبار لازم را تامین کرد اتفاق مبارکی رخ داده است.

وی اضافه کرد: می‌توان با تجهیز این مرکز نسبت به شناسایی به موقع انواع مخاطره‌های دریایی مانند سونامی، شبه سونامی‌ها، طوفان‌های دریایی و پدیده‌های دیگر آمادگی لازم برای مقابله با مخاطره‌های دریایی به دست‌آورد.

 رییس مرکز اقیانوس شناسی خلیج فارس ابراز کرد: شرق استان هرمزگان به دلیل قرار گرفتن در نزدیکی گسل مکران ظرفیت ایجاد سونامی در سواحل را دارد به طور کلی مناطقی از بندر جاسک و کوه مبارک تا نزدیکی بندر سیریک نواحی است که می‌تواند موج های بزرگ سونامی سواحل را در معرض خطر قرار دهد.

حمزه‌ای یادآور شد: پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی به عنوان مرکزی که فعالیتهای پژوهشی را در دریاها و اقیانوس ها انجام می دهد با پایش های مختلف میدانی مدل سازی عددی و پایشهای ماهواره‌ای شرایط دریاها و اقیانوس ها را برای بهره‌برداری بهتر و استفاده مفید تر و بررسی مخاطره‌های دریایی در دستور کار خود قرار داده است.

وی یاداور شد: سونامی یکی از مهم ترین مخاطره‌های دریایی است که در مناطق مستعد خسارت‌های فراوان جانی و مالی به ساحل نشینان ایجاد می کند و از این رو مطالعه دقیقه این پدیده در پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و ایستگاه های ساحلی انجام می‌شود.

به گفته  رییس مرکز اقیانوس شناسی خلیج فارس، این مرکز به عنوان ایستگاه ساحلی پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی بررسی مخاطره‌های دریایی در هرمزگان را بر عهده دارد و با همکاری مدیریت بحران استانداری هرمزگان و جمعیت هلال احمر استان، برنامه هایی در خصوص آگاه‌سازی ساحل نشینان از وقوع سونامی در مناطق مستعد را در دستور کار خود قرار داده و فعالیت هایی در شهرستان جاسک سازماندهی شده است.

حمزه‌ای اظهار کرد: سامانه هشدار سونامی اقیانوس هند درحال حاضر از طریق پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و مرکز اقیانوس شناسی خلیج فارس به مراکزی مانند مدیریت بحران وزارت کشور و استانداری و سازمان هلال احمر متصل است که در صورت وقوع زمین لرزه در مناطق مستعد سونامی در اقیانوس هند، دریای عمان و سواحل مکران فعال می‌شود و هشدارهای لازم را به مناطق مستعد ایجاد سونامی ارسال می‌کند.

وی اشاره کرد: مطالعاتی نیز در خصوص مناطق پرخطر، کم خطر و مناطق با خطر متوسط در سواحل بندر جاسک انجام شده است که برنامه زون بندی این نواحی در حال انجام است.

منبع: ایرنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.