عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی فارس گفت: اگرچه فارس در روند صنعت فرش در کشور پیشرو است اما عمده تولیدات فرش این استان در نهایت به نام تولیدات پایتخت ثبت و بودجه و حمایت‌های دولتی به بخش‌های دیگر ارسال می‌شود.

فرش‌های تولیدی فارس به نام پایتخت ثبت می‌شود

به گزارش قدس آنلاین، خسرو فروغان امروز در جلسه کمیسیون تخصصی صادرات، واردات و گمرک اتاق بازرگانی فارس که پیرامون موضوع مشکلات صادرکنندگان فرش دستباف برگزار شد، بیان کرد: فرش یکی از بخش‌های مهم در هنر، فرهنگ، صنعت و اقتصاد فارس و کشور است به طوری که فرش از جمله نشان‌های تجاری کشور ایران است که در جهان معروف است اما متاسفانه در بخش فرش کشورمان معضلاتی وجود دارد که هویت فرش ایرانی را کمرنگ کرده است.

او با اشاره به قدمت و ارزشمندی صنعت فرش به ویژه فرش دستبافت در فارس،  افزود: فارس یکی از استان‌هایی است که بیشترین و متنوع ترین و با کیفیت ترین فرش‌ها برخوردار است و به موجب رونق این صنعت در سالهای زیادی در استان، اشتغالزایی خوبی در این بخش وجود داشت اما در حال حاضر اشتغالزایی در این حوزه دچار کاهش بسیار شدیدی در استان شده است.

فروغان با بیان اینکه فرش یکی از بخش‌های درآمد زا در صادرات کشور ما بوده و هم‌اینک صادرات این بخش با مشکلاتی روبرو است، دست و پاگیر بودن بخشنامه‌ها و قوانین، اخذ مالیات از فعالیت‌های قانونی، عدم توجه به کالای قاچاق در بازار و نرسیدن جایزه‌های صادراتی به تولید و صادرکنندگان واقعی را از جمله مشکلات موجود در صادرات فرش عنوان کرد.

او ادامه داد: جبران مالیات کالاهای قاچاق از طریق بازرگانان شناسنامه دار انجام می‌شود که هزینه‌های هنگفتی متوجه تجار کرده و همچنین مصوبه هیات وزیران درخصوص بازگشت ارز در سال ۹۷موجب شده مقوله صادرات در کشور قفل شود و واردات کالا از طریق قاچاق کالا افزایش یابد.  

فروغان همچنین وجود تشکل‌ها، اتحادیه‌ها و متولیان زیاد را از دلایل کاهش روند تولید و صادرات فرش در فارس عنولن کرد و گفت: موازی کاری و تداخل در تصمیم گیری‌ها به یک آسیب در این حوزه تبدیل شده است.

او با اشاره به احصا مشکلات بخش فرش استان، خاطرنشان کرد: مواردی از جمله مکاتبه با اتحادیه تعاونی‌های تولیدی روستایی فرش استان برای معضلات بیمه‌ای بافندگان و افزایش درصد بیمه آنان، بررسی و اختصاص یارانه حمل هوایی و زمینی توسط سازمان توسعه تجارت و مرکز ملی فرش ایران، بررسی هزینه‌های سرباری برای بافندگان فرش دستباف استان توسط دستگاههای مرتبط، بهره مندی از ظرفیتهای قانونی موجود در استان از جمله کارگروه رفع موانع تولید ویژه حل موثر مشکلات در بخشهای مختلف استان، ممنوع شدن صادرات روناس و پشم برای تامین مواد اولیه در تولید فرش دستباف داخل را با هدف کاهش مشکلات این بخش در دست پیگیری داریم.

محمد دانش‌نیا، رئیس اداره توسعه تجارت خارجی سازمان صمت استان فارس نیز در این جلسه گفت: برخی از کالاها از جمله فرش در استان فارس مزیت‌های اقتصادی استان محسوب می‌شوند به طوری که فرش دستباف از دیر باز دارای کالای مزیت دار فارس بوده است و این رویه همچنان ادامه دار خواهد بود و سهم نسبتا زیادی در اشتغال استان دارد.

او افزود: فرش، کالایی است که هم به صورت متمرکز و هم غیرمتمرکز تولید می‌شود اما باز هم در این زمینه مشکلاتی وجود دارد که عمدتا این آنها داخلی و بین‌المللی از جمله تحریم‌های بانکی است.

دانش نیا اظهار کرد: در بحث مشکلات داخلی صادرکنندگان مربوط به دستورالعمل‌های بانک مرکزی در خصوص بازگشت ارز است و فرش دستبافت هم مانند سایر کالاها در زمان مشخص شامل بازگشت ارز در نظر گرفته است و اکثریت صادرکنندگان کالا رابه صورت امانی در اختیار میگیرند و تا زمانیکه صادرات به صورت کامل انجام می‌شد وجه کالا به تولید کنننده باز می‌گشت.

منبع: ایسنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.