وزیر اول اسکاتلند، برگزاری همه‌پرسی استقلال این سرزمین از بریتانیا پس از تحت کنترل درآمدن شیوع ویروس کرونا را خواستار شد.

تأکید اسکاتلند بر اجرای همه‌پرسی استقلال

به گزارش قدس آنلاین، «نیکلا استرجئون» وزیر اول اسکاتلند روز دوشنبه موافقت انگلیس با برگزاری همه‌پرسی دوم استقلال پس از کنترل بحران شیوع ویروس کرونا را خواستار شد.

به نوشته وبگاه شبکه «اسکای نیوز»، این مقام اسکاتلندی از مقامات لندن درخواست کرد، به‌جای تقابل علیه برگزاری این همه‌پرسی، با آن همکاری کنند.

استرجئون در جمع‌ هم‌حزبی‌های خود گفت «دموکراسی باید غالب باشد و خواهد بود» تا برگزاری همه‌پرسی استقلال اسکاتلند از بریتانیا برگزار شود.

او در ادامه گفت، این همه‌پرسی باید سال ۲۰۲۳ و پس از آن‌که شیوع ویروس کرونا «تحت کنترل درآمد» برگزار شود.

پس از پیروزی تاریخی حزب ملی اسکاتلند به رهبری استرجئون در انتخابات پارلمانی، احتمال برگزاری همه‌پرسی استقلال در این سرزمین قوت گرفته است.

او پیش‌تر نیز خطاب به «بوریس جانسون» نخست‌وزیر بریتانیا گفته بود، ممانعت از برگزاری این همه‌پرسی «مقابله با آرزوی دموکراتیک مردم اسکاتلند» خواهد بود.

جانسون در واکنش به قاطعیت حزب ملی اسکاتلند جهت برگزاری همه‌پرسی استقلال، برگزاری نشستی با حضور رهبران سرزمین‌های اصلی بریتانیا شامل اسکاتلند، ولز و ایرلند شمالی را خواستار شد.

مردم اسکاتلند در همه‌پرسی اول استقلال که سال ۲۰۱۴ برگزار شد، با این اقدام مخالفت کردند. با این حال خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا که مردم اسکاتلند با آن مخالف بودند، موجب شده انگیزه بیشتری برای استقلال داشته باشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.