زلزله‌ای به بزرگی ۲/۵ریشتر در ساعت ۸:۳۲:۳۰ صبح دیروز، ۲۲شهریور ماه، قوچان را لرزاند. در شهرهای مشهد، نیشابور، درگز و بجنورد هم احساس شد.

 ضرورت مطالعه دقیق‌تر روی استعداد زمین‌لرزه گسل قوچان

این زمین‌لرزه در ۲۴ کیلومتری قوچان، ۳۷کیلومتری چکنه و ۴۱ کیلومتری چاپشلو رخ داد به گونه‌ای که پس از این زمین‌لرزه و طبق آخرین آمار بدست آمده پس از آن تا ساعت ۱۲ و نیم ظهردیروز ۲۵ پس‌لرزه دیگر قوچان را لرزاند.

خبرها حاکی از آن است که وقوع زمین‌لرزه در قوچان منجر به ترک‌خوردگی و ریزش دیوار و تخریب منازل در روستاهای عمارت، دیزادیز و جعفرآباد شرقی شده، به گونه‌ای که ریزش کوه هم در یکی از مناطق سبب خرابی خانه‌های برخی از روستاییان شده است.

این زمین‌لرزه در روستاهای شهرستان‌های کلات، چناران و درگز نیز با شدت بالایی احساس شده، اما گزارشی از تخریب نداشته است.

محسن نجات، مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان رضوی با بیان اینکه زمین‌لرزه صبح روز گذشته در برخی شهرستان‌های خراسان رضوی موجب آسیب دیدن ۴۲ روستا در استان شده و بیشتر خسارت‌ها شامل شکست دیوارها بوده است، گفت: ۱۰ تیم ویژه هلال احمر در حال رصد و پایش هستند و این زمین‌لرزه تاکنون خسارت جانی نداشته است.

وی افزود: اکیپ‌های عملیاتی شرکت برق، گاز و آبفا در بازدیدهای جداگانه اعلام کردند زیرساخت‌ها مشکلی ندارد.

در همین حال فرمانده قرارگاه منطقه‌ای شمال شرق نزاجا از آماده‌باش تیپ‌های ۱۳۰ بجنورد و ۲۷۷ قوچان برای کمک به هموطنان خبر داد و اظهار کرد: رزمایش‌های مقابله با بلایای طبیعی با برنامه و منظم در یگان‌های ارتش برگزار می‌شود و کارکنان و یگان‌ها از آمادگی و آموزش لازم در این زمینه برخوردار هستند.

رئیس مرکز تحقیقات زلزله‌شناسی دانشگاه فردوسی مشهد با اشاره به اینکه این زلزله‌ای که اتفاق افتاده روی گسل‌های شناخته شده قبلی بوده و گسلی است که از قبل فعال بوده، گفت: این طور نیست که گسل تازه فعال شده و فعالیت خود را با این لرزش نشان داده است، بلکه از قبل فعال بوده است.

کیوان حسینی در گفت‌وگو با خبرنگار ما تأکید کرد: منطقه قوچان منطقه‌ای است با گسل‌های فراوان و بسیار خطرناک به طوری که گسل‌های منطقه ظرفیت زلزله‌های بزرگ‌تر را هم دارند؛ اما اینکه بگوییم یک زلزله بزرگ‌تر دیگری در راه است نمی‌شود به این راحتی صحبت کرد ولی این گسل‌ها مستعد وقوع زمین لرزه‌های بزرگ‌تری هستند.

وی به ضرورت آماده‌باش هلال احمر و دیگر ارگان‌های مربوط تا چند روز آینده اشاره و عنوان کرد: چیزی که مشخص است با توجه به اینکه پس‌لرزه‌های کوچک پس از این زلزله رخ داده احتمال وقوع زلزله بزرگ‌تر منتفی نیست، ولی برای روزهای آینده احتمال خیلی کمی دارد.

وی در خصوص اینکه گفته می‌شود فعال شدن گسل کشف‌رود موجب این زمین‌لرزه شده است و فعال شدن این گسل چقدر می‌تواند برای مشهد خطرناک باشد، گفت: گسل کشف‌رود گسل بسیار طویلی است که ادامه فرعی آن شاید به گسل‌هایی که زلزله قوچان را ایجاد کردند متصل شود، اما این طور نیست که بگوییم فقط یک قسمت از گسل کشف‌رود فعال است؛ چرا که این گسل بسیار طولانی است و از بخش‌های مختلفی هم تشکیل شده است؛ بنابراین گاهی بخش‌های مختلفی از آن فعالیتی از خود نشان می‌دهند.

وی افزود: مکانی که این زلزله اتفاق افتاده خطرش در حد همین لرزش‌هایی است که برای مردم

تا حدی ایجاد ترس کرده و اینکه تخریب‌های بالا ایجاد کند بعید است.

وی با اشاره به اینکه ما انتظار وقوع زلزله شدیدتر را هم داریم، اما در حال حاضر بعید است این گسلی که دوباره فعال شده زلزله شدیدتری ایجاد کند، اظهار کرد: این گسل‌ها به خصوص گسل‌هایی که در اطراف قوچان هستند ظرفیت وقوع زلزله‌های تا ۷ریشتر و اندکی بالاتر را هم  دارند، اما اینکه الان و یا چند سال دیگر اتفاق بیفتد مشخص نیست و باید مطالعات دقیق‌تری انجام شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.