تولیت آستان قدس رضوی بر لزوم معرفی و شناساندن علما، دانشمندان و بزرگان تاریخ کشور به عنوان الگو و اسوه به جامعه تأکید کرد.

لزوم شناساندن دانشمندان و علمای بزرگ به عنوان الگو به جامعه

به گزارش قدس آنلاین، حجت الاسلام والمسلمین احمد مروی در دیدار پدیدآورندگان کتاب زندگی‌نامه مرحوم آیت الله حاج شیخ غلامحسین تبریزی که با عنوان «مرزبان عقیده و ایمان» با حضور آیت الله محمدهادی عبدخدائی نویسنده مقدمه و مهدی معصومی محقق و نگارنده این اثر در تالار ولایت حرم مطهر رضوی انجام شد، با بیان اینکه شناسایی و معرفی بزرگان و اسوه‌های کشور به جامعه امری لازم و ضروری بوده و به هیچ عنوان جنبه تشریفاتی ندارد، اظهار کرد: اگر بخواهیم به جریان روحانیت در طول تاریخ امتداد دهیم، باید زندگینامه بزرگان و علمای دین را که مزین به تقوا، پرهیزکاری و تهذیب نفس بودند را به جامعه و به ویژه جوانان و طلاب معرفی کنیم.

وی با تأکید بر اینکه هیچ چیز برای تربیت اخلاقی طلاب از خواندن زندگینامه علما بهتر و مؤثرتر نیست، عنوان کرد: نگارش، مطالعه و ترویج زندگینامه علمای بزرگ دین از جمله موضوعاتی است که رهبر معظم انقلاب بر آن تأکید دارند و همچنین آیت الله بهجت(ره) نیز بر این معنا توجه ویژه و توصیه مؤکد داشتند.

تولیت آستان قدس رضوی زندگینامه علما را تجسم آیات و روایت اسلامی دانست و تصریح کرد: ائمه معصومین(ع) در قله سبک زندگی اسلامی هستند و ممکن است عده‌ای بگویند آن حضرات در اوج عبودیت و مورد عنایت ویژه خداوند بودند و ما نمی‌توانیم مانند آنها شویم؛ اما زندگینامه علما این حقیقت را اثبات می‌کند که انسان‌های عادی نیز می‌توانند به کمالات برسند.

وی مطالعه زندگینامه علما را در تربیت اخلاقی انسان بسیار مؤثر و موجب اسوه سازی برشمرد و تصریح کرد: آستان قدس رضوی به میزان توان و امکانات از نشر آثار مرتبط با سبک زندگی علما برای شناساندن و معرفی الگو به جامعه حمایت خواهد کرد.

حجت الاسلام والمسلمین مروی بنیاد پژوهش‌های اسلامی را به فعالیت در حوزه تببین و شناسایی زندگی علما بویژه علمای بزرگ مشهد و مدفون در حرم مطهر توصیه و تصریح کرد: باید سبک زندگی و خدمات علمای بزرگ از طریق انتشار کتاب، بهره گیری از فضای مجازی و شبکه های اجتماعی، همچنین ساختن سریال و فیلم سینمایی به عنوان الگوهای اخلاق، تقوا و تلاش به مردم معرفی شوند.

وی اضافه کرد: در حرم مطهر باید فضاهایی مهیا و بسترهایی فراهم شود تا با استفاده از ابزارهای نوین از فرصت حضور زائران پس از زیارت برای معرفی علما استفاده کنیم، این امر می‌تواند یکی از اقدامات برای پر کردن مناسب اوقات زائران در حرم مطهر باشد.

تولیت آستان قدس رضوی همچنین به دانشمندان بزرگی همچون شیخ بهایی، خواجه نصیرالدین طوسی و ... که در علوم مختلف تأثیرگذار و سرآمد بودند اشاره کرد و گفت: هرکدام از این بزرگان اگر در کشورهای غربی بودند چندین فیلم و اثرسینمایی برایشان ساخته می‌شد، غرب با ساخت فیلم‌های متعدد برای دانشمندانش الگوسازی می کند و از این طریق بر فرهنگ کشورها اثر می‌گذارد اما ما بسیار کم به سراغ اسطوره‌های تاریخ کشور خود می‌رویم و در معرفی شایسته خدمات و تلاش‌های آنها به جامعه خیلی موفق نبوده ایم.

حجت الاسلام والمسلمین مروی گفت: باید در آستان قدس به میزان توان به شناساندن و معرفی بزرگان و دانشمندان کشور اهتمام بورزیم تا بتوانیم ضمن پر کردن اوقات زائران پس از زیارت، در معرفی این بزرگان به مردم و جوانان و الگوسازی آنها نقشی ایفا کنیم.

گفتنی است، در ابتدای این مراسم دکتر عبدالحمید طالبی رئیس سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس و فرامرز قراملکی مدیر عامل بنیاد پژوهش‌های اسلامی گزارشی از اقدامات مجموعه متبوع خود در حوزه نشر زندگینامه علما ارائه کردند و در ادامه آیت الله عبدخدائی و مهدی معصومی از روند تهیه و انتشار کتاب «مرزبان عقیده و ایمان» سخن گفتند.

منبع: آستان نیوز

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.