افزایش هزینه نهاده‌های دامی موجب شده تا دامداران با دام‌های گرسنه زیر تیغ مشکلات سرگردان و معطل وعده‌های نافرجام مسوولان باشند، وعده‌هایی که البته دیگر نمی‌تواند روزنه امیدی برای این قشر تبدیل کند چرا که عدم رسیدگی به مشکلات آنها موجب شده تا بسیاری از دامداران، دام‌های خود را با قیمت بسیار ارزان به فروش برسانند.

دامداران گلستانی زیر تیغ مشکلات/ افزایش هزینه‌های نگهداری دام و وضعیت نگران‌کننده دامداران در گلستان

به گزارش قدس آنلاین، بی‌ثباتی در بازار ارز و افزایش افسارگسیخته قیمت دلار طی دو سال اخیر در کنار تحریم‌های ظالمانه علیه کشور مشکلات عدیده‌ای در بخش‌های مختلف اقتصادی به خصوص در حوزه تولید و تولیدکنندگان وارد کرد؛ تولیدکنندگانی که ادامه تولید برای آنها به واردات یکسری مواد اولیه و محصولات از خارج کشور وابسته بود خسارت‌های جبران‌ناپذیری را متحمل شدند.

دامداری و دامپروری از جمله مشاغل مهمی است که علاوه بر تأمین امنیت غذایی کشور نقش مهمی در اشتغال به عهده دارد، در این میان گلستان از جمله استان‌هایی است که ظرفیت بالایی در حوزه دامداری دارد و بخش اعظمی از تولیدات دامی کشور از این استان شمالی تأمین می‌شود با این وجود افزایش نهاده‌های دامی و کمبود آن مشکلات زیادی برای دامداران ایجاد کرده است تا جایی که دیگر ادامه این فعالیت برای آنها اقتصادی نبوده و ترجیح به فروش دام‌های زنده خود با قیمت پایین گرفتند البته این در حالی است که هم‌چنان گوشت قرمز با قیمت بسیار بالا به دست مصرف کننده می‌رسد.

دامدار: دامداران نمی‌توانند معطل وعده‌های نافرجام مسوولان بمانند/ دام گرسنه، دامدار سرگردان

در همین رابطه یک دامدار گلستانی با ابراز نارضایتی از وضعیت دامداران اظهار کرد: تا یک سال پیش حدود ۶۰ رأس گاو در دامداری داشتم اما در حال حاضر این تعداد به ۳۰ رأس کاهش یافته است در واقع به دلیل هزینه‌های بالای نگهداری مجبور به فروش دام‌ها شدم.

احمد یکتا با بیان اینکه شغل دامداری برای بسیاری از دامداران  صرفه اقتصادی ندارد، افزود: فروش دام به قیمت پایین و تعطیلی دامداری‌ها به اقتصاد و اشتغال کشور آسیب وارد می‌کند، متأسفانه کسی پاسخگوی این وضعیت نیست و در حالی که هر روز دامدار با گرانی نهاده و کمبود آن مواجه است همچنان برخی مسوولان تنها به وعده دادن اکتفا می‌کنند.

وی ادامه داد: دامدار تا چه زمانی می‌تواند معطل وعده‌های نافرجام مسوولان باقی بماند؟ دامداری و کشاورزی جزو بخش‌های مهمی هستند که با تأمین غذا مردم ارتباط مستقیم دارند در حالی که باید شاهد حمایت و دریافت خدمات از سوی مسوولان باشیم اما بخش عمده مشکلات به عهده دامدار است حتی دیگر در بحث واکسیناسیون رایگان دام شاهد دریافت خدماتی نیستیم.

نوروزی: طرح خروج دام از جنگل اشتباه بود/ دام‌ها جنگل را تخریب نکردند، داس، تبر و اره جنگل‌های گلستان را نابود کرد

نماینده مردم علی‌آبادکتول در مجلس شورای اسلایمی در خصوص مشکلات دامداران گفت: گرانی نهاده‌ها و هزینه بالای تولید طی دو سال اخیر فشار مضاعفی را به دامداران وارد کرده است تا جایی که این فعالیت دیگر صرفه اقتصادی ندارد و این وضعیت نگران‌کننده‌ای است.

رحمت نوروزی تصریح کرد: دامدار به دلیل هزینه‌های بالای تولید مجبور به فروش دام با قیمت پایین می‌شود اگر بخواهیم از لحاظ امنیت غذایی به بیگانگان وابستگی نداشته باشیم باید به وضعیت دامداران رسیدگی شود.

وی با بیان اینکه دامداری از لحاظ اشتغال و درآمد برای گلستان حائز اهمیت است، افزود: خروج دام از جنگل کار اشتباهی بود در واقع دام‌ها جنگل را خراب نکردند این داس، تبر و اره‌ها بود که جنگل‌های گلستان را نابود کرد.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی افزود: دام‌ها و دامداران محافظ جنگل‌ها و محیط‌زیست بودند و هیچ‌گاه به جنگل ضرر وارد نکردند دام‌ها تنها از علف‌های رویشی در جنگل‌ها استفاده می‌کردند با این وجود با اجرای «طرح خروج دام از جنگل» هیچ‌گاه نتوانستیم شغل متناسبی برای دامدارانی که آنها را مجبور به خروج دام‌هایشان از جنگل کردیم، ایجاد کنیم از این رو شاهد مهاجرت روستاییان به شهرها بودیم.

ارائه تسهیلات کم سود و رسیدگی به مشکلات دامداران به شرط تخصیص اعتبار دولت

نوروزی ادامه داد: برای رفع مشکلات دامداران باید نهاده‌های ارزان قیمت در اختیار آنها قرار داد و از طرفی نظارت‌ها بر واردات نهاده‌ها بیشتر شود تا این نهاده‌ها مستقیم به دست دامدار برسد.

وی گفت: جلسه‌ای چند روز گذشته در خصوص رفع مشکلات دامداران برگزار و قرار شد تسهیلات کم‌سود در اختیار دامداران قرار داده شود.

نماینده مردم علی‌آبادکتول در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: نرخ دلار که افزایش یافت فشار اصلی بر روی دامدار وارد شد بنابراین مجلس و دولت باید از دامدار حمایت کند در همین راستا مجلس اعتباراتی در نظر گرفته و در صورت تخصیص دولت فشار بر دامداران کاهش خواهد یافت.

واکسیناسیون دام‌های عشایر کاملأ رایگان است/ بیماری واگیر دامی در گلستان وجود ندارد

مدیر کل دامپزشکی گلستان نیز در خصوص واکسیناسیون دام‌ها گفت: در بحث بیماری‌های دامی شرایط با ثباتی داریم در واقع بیماری واگیر دام در استان وجود ندارد.

غلامرضا محرابی تصریح کرد: از اواخر سال ۱۳۹۸ دلار ترجیحی در سازمان دامپزشکی وجود نداشت و واکسن با ارز آزاد وارد می‌شد با این وجود دام عشایر را بهصورت کاملأ رایگان واکسینه می‌کنیم.

وی افزود: بیماری‌ها واگیر در دام‌ها همچون «طاعون نشخوارکنندگان کوچک»، «لمپی‌اسکین» و «آبله» کاملأ رایگان واکسیناسیون انجام می‌شود ولی یکسری بیماری‌ها مثل «تب برفکی» خوشبختانه از ابتدای سال تاکنون حتی یک مورد گزارش نشده است، سیاست سازمان این است وقتی از ابتدای سال تاکنون یک مورد تب برفکی گزارش نشده باشد و دو سال متوالی بیماری در استان نداشته باشیم از نظر ما یعنی بیماری ریشه‌کن شده و واکسینه کردن تمام دام‌ها ضرورتی ندارد.

مدیر کل دامپزشکی گلستان خاطرنشان کرد: اگر کانونی از روستا یا دامداری گزارشی از یک بیماری وجود داشته باشد تا شعاع سه کیلومتری این دامداری را رایگان واکسیناسیون انجام می‌دهیم تا از کانون آلوده به سایر دام‌ها منتقل نشود.

محرابی گفت: واکسن تب برفکی برای عشایر رایگان و دامداران صنعتی و روستایی باید این واکسن را خریداری کنند.

براساس این گزارش، طی سال‌های اخیر اشتغال به یکی از مشکلات اصلی کشور تبدیل شده است که البته در صورت عدم برنامه‌ریزی مناسب برای رفع این چالش شاهد معضلات فراوانی در جامعه خواهیم بود در این میان یکی از راه‌های اصلی برای ایجاد اشتغال پایدار حمایت از تولید و تولیدکنندگان داخلی است با این وجود هر روز اخبار ناخوشایندی از خاموشی یک واحد تولیدی یا ورشکستگی تولیدکننده می‌شنویم این بار دامداران با دام‌های گرسنه زیر تیغ مشکلات سرگردان هستند و معطل وعده‌های نافرجام مسوولان باقی مانده‌اند وعده‌هایی که البته دیگر نمی‌تواند روزنه امیدی برای این قشر تبدیل کند چرا که عدم رسیدگی به مشکلات موجب شده تا دامداران دام‌های خود را با قیمت بسیار ارزان به فروش برسانند.

منبع: فارس

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.