رئیس شورای هماهنگی مدیریت بحران قوچان گفت: طی برآوردها و بررسی‌های اولیه انجام‌شده بیش از ۴۲ روستا در حادثه زلزله ۵/۲ ریشتری صبح روز گذشته این شهرستان دچار آسیب شدند که تاکنون ۷۰۰ واحد مسکونی به‌صورت کلی و جزئی آسیب‌دیده‌اند.

 آمار خانه‌های تخریب شده در زلزله قوچان به ۷۰۰ واحد رسید / ثبت ۶۴ پس‌لرزه طی ۲۴ ساعت

به گزارش قدس آنلاین،  امین رضا مرآتی  با اشاره به آخرین جزئیات زلزله روز گذشته این شهرستان و میزان خسارت‌ها اظهار کرد: به دلیل خسارت‌های واردشده اسکان اضطراری در روستاهای دیزادیز، ددانلو، عمارت و خلکانلو انجام شد که تاکنون حدود ۴۰ چادر اسکان در این مناطق توزیع‌شده است. 

فرماندار قوچان ادامه داد: برای روستاهای دیگر نیز تأکید بر نیازسنجی انجام شده که صبح امروز اکیپ‌های بازرسی مجدداً به سطح منطقه اعزام شدند تا به هر تعداد موردنیاز، چادر اسکان اضطراری در اختیار خانواده‌ها به‌صورت امانت قرار گیرد.

وی بیان کرد: شرایط برای اسکان موقت اهالی این روستاها در مدارس نیز فراهم‌شده اما مردم غالباً ترجیح می‌دهند در محل زندگی خود اسکان یابند تا از این طریق مراقبت از اموال و لوازم زندگی‌شان باشند و از اسکان تجمیعی استقبال نمی‌کنند ولی به دلیل بحران‌های احتمالی پیش رو، این شرایط برای اسکان اضطراری ایجاد شده است.

مرآتی با یادآوری اینکه بیشترین آسیب‌دیدگی مربوط به روستای دیزادیز بوده که باید خانواده‌ها خسارت‌ها را اعلام کنند، افزود: تیم ارزیاب جمعیت هلال‌احمر با همراهی نماینده بخشداری و بنیاد مسکن در حال حاضر به روستاها اعزام شدند تا به تعداد واحدهای آسیب‌دیده چادر تحویل دهند.

رئیس شورای هماهنگی مدیریت بحران قوچان یادآور شد: به دلیل شرایط کرونایی امروز در مناطق زلزله‌زده ماسک نیز میان خانواده‌ها توزیع می‌شود که اکیپ‌های مرکز بهداشت نیز در حال ارزیابی بهداشت محیطی و غیره هستند.

وی نیاز فعلی شهرستان را تهیه بسته‌های معیشتی برای خانواده‌های تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی دانست که امروز توزیعی در این زمینه صورت می‌گیرد و خاطرنشان کرد: طی بررسی‌های انجام‌شده در بیش از ۴۲ روستای آسیب‌دیده این شهرستان براثر زلزله، ۷۰۰ واحد مسکونی به‌صورت جزئی و کلی آسیب‌دیده‌اند که در حال سطح‌بندی هستند.

مرآتی بابیان اینکه در برخی روستاها با آسیب‌دیدگی مخازن آب و کانال‌های انتقال آب کشاورزی روبرو بوده‌ایم که امروز جمع‌بندی میزان خسارت‌های وارده صورت می‌گیرد، بیان کرد: محور طویل در روز گذشته به دلیل زلزله دچار انسداد شده بود که در حال حاضر مشکل رفع و هم‌اکنون تردد در تمام محورهای روستایی زلزله‌زده در جریان است.

فرماندار قوچان با تأکید بر این موضوع که اکثر منازل آسیب‌دیده در زلزله روز گذشته این شهرستان قدیمی و کاه‌گلی و چوبی بوده است، گفت: این واحدها باید به‌طور کامل احداث شوند حتی اگر خسارت آن‌ها محدود باشد چون در شرایط غیر بحران مثل زلزله نیز ایمن نبودند.

وی یادآور شد: چون منازل به‌طور کامل آسیب‌ندیده‌اند بسیاری از روستاییان به اقلام زیستی نظیر وسایل گرمایشی، پخت‌وپز غذا و غیره نیاز ندارند اما به دلیل خطر ریزش واحدهای مسکونی، به برخی خانواده‌ها چادر اختصاص یافته تا در آن ساکن شوند.

مرآتی مشکل عمده آسیب‌های زلزله را مربوط به واحدهای غیرمقاوم دانست که غیر مهندسی ساخته‌ شده بودند و تصریح کرد: در بحث تعمیر و احداث منازل خسارت‌دیده باید ستادهای ملی پای‌کار بیایند چون بسیاری از این خانه‌ها با یک ترک کوچک عملاً قابل‌ استفاده نیستند.

رئیس شورای هماهنگی مدیریت بحران قوچان با بیان اینکه تا ساعت ۱۰ صبح امروز ۶۴ پس‌لرزه در این شهرستان به وقوع پیوسته است، افزود: تا شب گذشته ۵ مورد پس لرزه بالای ۲ ریشتر رخ داده و امروز هم ساعت ۷ و ۱۰ دقیقه صبح زلزله‌ای ۳/۱ ریشتری نیز به وقوع پیوسته است.

انتهای پیام/

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.