سیل، زلزله، فقر، قحطی و مشکلاتی از این دست که بلا نامیده می‌شوند عوامل مختلفی دارد که خداوند به وسیله برخی از این امور انسان‌ها را مورد آزمایش قرار می‌دهد.

آیا بلایا و اسباب و عوامل آن محصول عملکرد انسان است؟

به گزارش قدس آنلاین، حجت الاسلام و المسلمین مجتبی فقیهی‌زاده؛ کارشناس مسائل اعتقادی اداره پاسخگویی به سوالات دینی و اعتقادی حرم مطهر رضوی به بررسی بلایا و اسباب و علل آن که مورد پرسش بسیاری از افراد است می‌پردازد و بیان می‌کند: دنیا دار آزمایش و امتحان است و خداوند به وسیله برخی از این امور انسان‌ها را آزمایش می‌کند. چنانکه در آیه ۱۵۵ سوره  بقره می‌فرماید: «وَ لَنَبْلُوَنَّکُمْ بِشَیْ‌ءٍ مِنَ الْخَوْفِ وَ الْجُوعِ وَ نَقْصٍ مِنَ الْأَمْوالِ وَ الْأَنْفُسِ وَ الثَّمَراتِ وَ بَشِّرِ الصَّابِرین» قطعا شما را به مقداری از ترس، گرسنگی، کاهش اموال و نفوس و کمبود محصولات امتحان خواهیم کرد.

وی می‌افزاید: بسیاری از مشکلات و بیماری‌ها نتیجه عملکرد خود انسان است چنانکه خداوند در آیه ۷۹ سوره نساء می‌فرماید: «ما أَصابَکَ مِنْ سَیِّئَةٍ فَمِنْ نَفْسِکَ» به عنوان مثال می‌توان گفت اگر کسی به دلیل رعایت نکردن اصول بهداشتی و پروتکل‌ها، مبتلا به بیماری کرونا و درد و رنج ناشی از آن شد مقصر خودش بوده که چنین کرده و اکنون نتیجه عملش، گریبانش را گرفته است.

حجت الاسلام فقیهی‌زاده بیان می‌کند: یکی دیگر از این موارد، ظلم انسان‌ها نسبت به یکدیگر است؛ عده‌ای به طمع مقاصد شخصی برای عده‌ای دیگر مشکل‌ساز می‌شوند. مثلا مرضی مثل کرونا را که احتمال می‌دهند برخی از مسئولان چند کشور ویروس آن را در آزمایشگاه ساختند تا با انتشار آن و گرفتار کردن مردم به خواسته‌ها و منافع خویش برسند. این ظلم افرادی است که جان انسان‌ها به هیچ وجه برای آنها مهم نیست.

وی در ادامه می‌گوید: از دیگر اسباب این بلایا را تنبُّه و توجه یا هشدار و آگاهی و بیداری نام می‌برند که انسان برای دور شدن از مادی‌گرایی صِرف، و فرو رفتن در مادیات و نفسانیات و نزدیکی به انسانیت و بندگی تلنگر بخورد. چرا که معمولا انسان زمان روبرو شدن با بلا، یا مشکل یا قدرتی که توان مقابله با آن را ندارد ناخودآگاه به سمت فطرت خداجو و قدرت فرامادی خالق توجه پیدا می‌کند.

 

علت بلای جدید از زبان امام رضا(ع)

حجت الاسلام فقیهی زاده ابراز می‌کند: یکی دیگر از فلسفه‌های ظهور بلا، درک وجود نعمت‌هاست به عنوان مثال همین کرونا را ببینید چه محدودیت‌هایی ایجاد کرده، کسب و کار از رونق انداخته، تفریحات و گردش و مسافرت‌ها تحت تاثیر قرار گرفته، راحتی و آسایشی که قبلا برای حضور در هر مکانی داشتیم و متوجه نبودیم از ما سلب شده است. همه اینها نعمت‌های ساده اما مهمی بود که ما توجهی بدان نداشته و شاکر خداوند نبودیم اکنون قدر آن را می‌دانیم و از خدا می‌خواهیم دوباره نعمت‌های خود را به ما ارزانی دارد.

وی می‌افزاید: امام رضا(ع) یکی از علل بلایای جدید را گناهان جدید بشر می‌داند. در بحار الانوار جلد ۷۰ صفحه ۳۵۴ از حضرت نقل شده که می‌فرمایند: «هر زمان بندگان گناهان تازه‌ای را ابداع کنند، خداوند بلاهای تازه و ناشناخته‌ای بر آنها مسلط می‌سازد.» برخی از افراد هر روز طغیان و ظلم و فساد بیشتر و جدیدتری را مرتکب می‌شوند که بر این اساس خداوند نیز عقوبت دنیایی آن را بلایی تازه و ناشناخته قرار می‌دهد.

 

ملاک شر بودن چیست؟

کارشناس اداره پاسخگویی حرم مطهر رضوی بیان می‌کند: نکته قابل توجه این است که ملاک شر بودن چیست؟ انسان معمولا آن چیزی را که به ضرر اوست شر می‌داند در حالی که ملاک، شر بودن برای کل جهان هستی است نه فقط برای ما! مثلا اگر یک ماده شیمیایی برای ما سمّی مهلک محسوب شد اما همان ماده برای دیگری دارویی حیات بخش باشد این دیگر شر محسوب نمی‌شود.

وی تاکید می‌کند: آنچه خداوند آفریده است شر مطلق نیست بلکه به خاطر اینکه سبب ایجاد خلأ یا نقصانی از انسان می‌شود، آن را شر می‌شمارند. از سوی دیگر انسان می‌تواند این کمبودها و بیماری‌ها را جبران کند، ضمن آنکه وجود این موجودات در جهان ماده یک امر اجتناب ناپذیر است چرا که تکامل جهان ماده مرهون این موجودات ناسازگار و این ناسازگاری باعث حرکت و فعالیت می‌شود.

وی می‌افزاید: خداوند در آیه ۲۱۶ سوره بقره می‌فرماید: «چه بسا چیزی برای ما ناخوشایند باشد اما به سود ماست و بر عکس چیزی خوشایند باشد اما در واقع به ضرر ما است. خدا می‌داند و ما از آن بی اطلاعیم». بنابراین باید به خداوند پناه برده و به او توکل کنیم تا در امان باشیم.

منبع: آستان نیوز

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.