رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آران و بیدگل گفت: مسجد عبدالصمد و بقعه متبرکه امامزاده بی‌بی زینب روستای یزدل در این شهرستان در مجموع با اعتبار ۶۶۰ میلیون تومان مرمت و بازسازی شد.

۲ اثر ثبتی آران و بیدگل با اعتبار ۶۶۰ میلیون تومان مرمت شد

به گزارش قدس آنلاین، سیدحسین چاکری افزود: هزینه مرمت این ۲  اثر ثبت ملی با کمک‌های خیران و هیات امنای آنها تامین شده است.

وی ادامه داد: مرحله نخست مرمت بقعه امامزاده بی بی زینب روستای یزدل با اعتبار ۶۰۰ میلیون تومان شامل مرمت و بازسازی کاشی‌های ایوان اصلی و ستون‌های حجره روبه‌روی ضلع شرقی صحن تاریخی امامزاده و تکمیل مرمت کاشی‌های ایوان اصلی و ستون‌های حجره روبه‌روی گلدسته ضلع غربی انجام شد.

به گفته وی، کاشی‌کاری قوس ورودی حجره وسط ضلع غربی صحن تاریخی، حذف رمپ پله اصلی صحن بالا و تکمیل مرمت کاشی‌کاری گلدسته ضلع شرقی و غربی امامزاده بی بی زینب از دیگر فعالیت‌های مرمتی انجام شده در این اثر ثبتی است.

رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آران و بیدگل خاطر نشان کرد: بقعه امامزاده بی بی زینب به عنوان اثر ارزشمند فرهنگی و تاریخی در سال ۱۳۵۵ به شماره ۱۳۵۴ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

وی افزود: مسجد عبدالصمد واقع در محله خانقاه شهر آران و بیدگل هم با اعتبار ۶۰ میلیون تومان مرمت شد که شامل کف‌فرش با آجر سنتی و ازاره آجری ستون‌های مسجد و سفیدکاری بدنه و سقف مسجد طبق اصول معماری و نظارت میراث فرهنگی بوده است.

چاکری ادامه داد: مسجد حاج عبدالصمد از بناهای تاریخی آران و بیدگل است که قدمت آن به دوران ایلخانی و قبل از صفری باز می‌گردد و دارای ۲ شبستان تحتانی و فوقانی و ایوان و رواق است.

به گفته وی، وجود پوشش آجری در رواق ها، درب چوبی نفیس تاریخی متعلق به سال ۱۱۱۱ هجری قمری با نوشته‌ای به خط ثلث، ساباط و زیر گذر و چشمه ها و رواق های مسجد، به اصالت و زیبایی این بنای تاریخی افزوده است.

رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صناع دستی آران و بیدگل  خاطر نشان کرد: مسجد حاج عبدالصمد سال ۱۳۸۰ به شماره ثبتی ۴۱۸۷ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

شهرستان ۱۰۳ هزار نفری آران و بیدگل در فاصله نزدیک به ۲۱۵ کیلومتری شمال اصفهان بیش از ۵۰۰ اثر تاریخی، طبیعی و معنوی شناسایی شده دارد که از این تعداد، ۱۵۰ اثر تاکنون ثبت ملی شده است.

منبع: ایرنا
انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.