شکوفایی ظرفیت های بی بدیل گردشگری استان گلستان نیازمند تهیه نقشه راه علمی است که کارشناسان امر امیدوارند با اهتمام مدیران جهادی دولت سیزدهم زمینه رونق همه جانبه این صنعت نوپا در این استان شمالی فراهم شود.

گلستان امیدوار به شکوفایی صنعت گردشگری در دولت جهادی سیزدهم

به گزارش قدس آنلاین، توجه اساسی به صنعت گردشگری به بهبود وضعیت اقتصاد، اشتغال و رونق بازار و رقابتی شدن آن منجر می شود، این مهم در استان نوپای گلستان با وجود مزایای منحصر به فرد، با چالش ها و کاستی های بسیاری مواجه است که برای رفع آن باید تدابیر ویژه ای اتخاذ کرد.

گردشگری به عنوان بزرگ ترین صنعت درآمدزا در جهان، از سوی کارشناسان صنعت پاک نام گرفته است، مقوله ای که هر چه بیشتر می گذرد ابعاد و فرصت های تازه تری در آن رخ می نماید که ارتباط مستقیمی با رونق اقتصادی و ایجاد اشتغال پایدار دارد.
گردشگری، امروزه بیش از هر صنعت دیگری در دنیا مورد تاکید دولت هاست و بنا به آمار سازمان جهانی گردشگری، بودجه ای که مردم دنیا برای مسافرت و تفریح اختصاص داده اند سه برابر بودجه ای است که دولتها صرف امور دفاعی و امنیتی می کنند، این رقم ۱۱ درصد درآمد ناخالص (GDP) کل جهان است.
براساس آمارهای موجود، ایران دهمین کشور برتر دنیا از نظر بهره مندی از آثار تاریخی، طبیعی و فرهنگی است اما نقشه راه اصولی متناسب با این ظرفیت ها در توسعه بسترهای گردشگری، اشتغالزایی و تولید ثروت وجود ندارد.
با آن که دولت ها در ایران، همواره به نقش و اثربخشی این صنعت در اقتصاد کشور اذعان داشته اند اما برغم تلاش ها هنوز توسعه گردشگری و رشد ارزش افزوده این بخش با نقشه راه هدفمند و تعاریف جامع به بار ننشسته است که امر این مهم به طور قطع در دولت جهادی و مردمی سیزدهم محقق خواهد شد چرا که رییس جمهوری به واقع و دقیق در ایام تبلیغات انتخاباتی به این ظرفیت در کشور اشاره کرد که کارهای زیربنایی و زیرساختی برای توسعه این صنعت انجام نشده است.
بر اساس گزارش مجمع جهانی اقتصاد در سال ۲۰۱۵، ایران به لحاظ جایگاه قدرت رقابت در جذب گردشگر در بین ۱۴۱ کشور رتبه ۹۷ را به خود اختصاص داد. ایران با وجود برخورداری از جاذبه های متعدد تاریخی، طبیعی، فرهنگی و مذهبی، بهشت زمینی برای گشت و گذار و سفر است اما برخی هموطنان به دلیل عدم آگاهی کشورهای دیگر را به عنوان مقصد گردشگری خود انتخاب می کنند که این مساله از نظر کارشناسان در زمره کاستی های فرهنگی به شمار می رود.
به باور بسیاری از صاحب نظران با اینکه صنعت گردشگری یکی از پول ساز ترین صنایع در کشورهای دیگر به شمار می رود، ایران همچنان چشم به اقتصاد نفتی دوخته است تا بتوان رونقی را رقم زند؛ از این رو کارشناسان پرداختن عملی به مولفه های اقتصاد مقاومتی در باروری ارزش های گردشگری را راه حل این مساله برشمردند.
ظرفیت گردشگری ایران بویژه استان گلستان به قدری بالاست که می توان ابعاد و گونه های مختلف را به صورت تجمیع شده در یک منطقه تجربه کرد، اما همین ظرفیت تاکنون مغفول باقی مانده است.

ضرورت تکمیل زیرساختهای گردشگری
به گفته کارشناسان بیش از ۱۰ درصد تولید ناخالص داخلی دنیا از محل درآمدهای صنعت گردشگری تامین می شود که سهم ایران از این گردش مالی بزرگ ناچیز است.
بنابراین اگر می خواهیم سهم گردشگری در اقتصاد ایران  به ویژه استان گلستان بیشتر شود باید به تکمیل زیرساخت های مورد نیاز گردشگری در ایران توجه شود و سرمایه گذاری ها در این بخش توسط بخش خصوصی افزایش یابد.

استان گلستان با داشتن طبیعت زیبا، سرسبز و چشم اندازهای منحصربه‌فرد و دارا بودن بیش از ۳۵۰ جاذبه طبیعی متنوع و ارزشمند، یکی از قطب‌های مهم اکوتوریسم در شمال کشور ایران به شمار می‌رود.

همچنین این استان به سبب برخی ویژگی های طبیعی و پیشینه تاریخی از جمله مستعدترین مناطق کشور در حوزه گردشگری محسوب می شود.

ظرفیت حضور اقوام متعدد با خرده فرهنگ های فراوان، آثار و ابنیه چندین هزار ساله، جنگل های چند میلیون ساله هیرکانی، سواحل دریای خزر، مرال های دشت جهان‌نما گرفته و جزیره آشوراده در دل دریای خزر، بخش اندکی از گنجینه های معنوی سرزمین هیرکان است که هر کدام از آن ها می‌تواند به مقصد گردشگری تبدیل گردد.

آیت الله سید ابراهیم رییسی رییس دولت سیزدهم در دوره تبلیغات انتخاباتی در گفت و گوی تلویزیونی با اهالی گلستان به ظرفیت سواحل این استان اشاره کرد و گفته بود که باید از این ظرفیت خدادادی برای ایجاد اشتغال پایدار منطقه استفاده کرد.

رییس جمهوری همچنین به ظرفیت های گردشگری استان گلستان نیز اشاره کرد که تاکنون مورد غفلت قرار گرفته است.  

اقتصاد گلستان با صنعت گردشگری متحول می شود

دبیر مجمع نمایندگان گلستان با تایید این ظرفیت ها و ضرورت توجه بیشتر به فراهم کردن زیرساخت های مرتبط با آن گفت : گلستان به سبب شرایط خاص جغرافیایی و اقلیمی و همچنین پیشینه تاریخی از مزیت های خوبی در بخش گردشگری برخوردار است.

غلامرضا منتظری اظهار داشت: اگر به دنبال تحول بنیادین در اقتصاد گلستان هستیم باید گردشگری را به عنوان یک هدف و صنعت درجه یک مورد توجه بیشتر قرار دهیم.

نماینده مردم گرگان و آق قلا در مجلس شورای اسلامی افزود: برای تحقق این هدف ابتدا لازم است با توسعه زیرساخت‌ها، گلستان را از محل عبور و توقف موقت به مکانی برای هدف پایدار گردشگری تبدیل کنیم.

وی یکی از طرح های مهم و تاثیرگذار رونق این صنعت در گلستان را اجرای طرح گردشگری جزیره آشوراده دانست و وعده داد که این پروژه به دلیل تاثیر فراوان آن بر اقتصاد استان با تاکید بر حفظ محیط زیست اجرا خواهد شد.

گلستان از درآمدهای حوزه گردشگری بی بهره اند

منتظری همچنین یادآور شد: ظرفیت های گردشگری گلستان محدود به آشوراده و جاذبه های طبیعی استان نیست بلکه آثار متعدد تاریخی و حتی گردشگری سلامت هم در این استان قابل اجراست.

جنگل‌های هیرکانی همچون منطقه حفاظت شده جهان نما، افراتخته و پارک ملی گلستان در کنار پدیده‌های منحصر به فردی همچون گِل فشان‌ها کانون توجه علاقه مندان به طبیعت است اما با وجود بهره مندی استان از تفرجگاه‌ها و مناطق دیدنی و طبیعی، تاکنون بهره‌وری محسوسی از این ظرفیت‌ها انجام نگردید.

با وجود آبشارهای متعدد، رویشگاه‌های منحصر به‌فرد همچون سرخدار، وجود طیف گسترده‌ای از حیات وحش مانند مرال و قوچ و میش و روستاهای ییلاقی با طبیعت بکر مانند چه‌جا، نرسو، چینو و سیاه رودبار، اهالی گلستان از درآمدهای حوزه گردشگری بی بهره هستند.

گلستان یکی از مناطق شاخص حوزه گردشگری ایران

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گلستان هم گفت : پتانسیل‌های متعدد گلستان در بخش‌های تاریخی، مذهبی صنایع دستی، فرهنگی و طبیعی، این استان را به عنوان یکی از مناطق شاخص در حوزه گردشگری ایران تبدیل کرده است.

یاسر قندهاری اظهار داشت: از دیگر حوزه های گردشگری نوین گلستان، گردشگری کشاورزی است که طی سال های اخیر اقدامات زیادی برای رونق و فراهم کردن زیرساخت های انجام شده اما هنوز تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله زیادی باقی مانده است.

وی بیان کرد: با توجه به جایگاه کشاورزی در گلستان، توسعه گردشگری این بخش می تواند  علاوه بر حفظ کاربری اراضی، موجب ارزش افزوده بیشتر برای بهره برداران شود.

وی افزود: گردشگری کشاورزی یکی از جنبه‌های مغفول‌مانده رونق توریسم گلستان است که به دلیل برخورداری این استان از اقلیم مناسب، زمین‌های مستعد، وجود بخشی از سواحل دریای خزر و ظرفیت تولید ۹۲ گونه محصول کشاورزی می‌تواند به یکی از راهکارهای موثر افزایش درآمد فعالان بخش کشاورزی و گردشگری این خطه شمالی تبدیل شود.

جزیره آشوراده طرح مهم رونق گردشگری

معاون برنامه ریزی سرمایه گذاری اداره کل میراث فرهنگی گلستان هم یکی از طرح های مهم در رونق گردشگری این استان را اجرای طرح گردشگری جزیره آشوراده دانست و گفت : همه ملاحظات سازمان حفاظت محیط زیست برای طرح طبیعت گری این جزیره رعایت شده است.

مجید رحمانی خلیلی گفت :‌ این طرح در کمیته ملی طبیعت گردی کشور به تایید رسیده اما به سبب برخی مسائل اداری و تغییر رییس سازمان جنگل ها و مراتع، وقفه ای در نهایی شدن آن ایجاد گردید.

وی افزود :‌ در طرح نهایی طبیعت‌گردی آشوراده حداکثر ۵۰۰ گردشگر امکان بهره مندی از ظرفیت های این طرح را دارند و ۸۰ نفر می توانند در جزیره بیتوته شبانه کنند.

لزوم برنامه ریزی جامع گردشگری 

 رئیس کمیسیون گردشگری شورای اسلامی شهر گرگان هم گفت: این شهر به دلیل دارا بودن جاذبه‌های گردشگری طبیعی از یک سو و گردشگری تاریخی - فرهنگی از سوی دیگر ظرفیت بالایی برای جذب گردشگران داخلی و خارجی دارد اما نتوانسته از این توانمندی به درستی بهره ببرد.

علی‌اکبر بصیرنیا اظهار داشت: تحقق این هدف مستلزم برنامه ریزی جامع گردشگری و پرداختن به پروژه‌های زودبازده و تدارک زیرساخت‌ها و خدمات مورد نیاز گردشگران است.

کارشناسان معتقدند که کمک به جذب سرمایه گذار داخلی و خارجی برای فراهم کردن زیرساخت های لازم و معرفی بهتر جاذبه های استان به گردشگران داخلی و خارجی، گلستان را به یکی از مقاصد اصلی سفر تبدیل خواهد کرد.

صنعت گردشگری جزو بزرگترین و متنوع ترین صنایع در دنیا به حساب می آید و با توجه به آثار اقتصادی این صنعت اگر کشوری با جاذبه های فرهنگی، طبیعی یا تاریخی مناسبی بتواند از ظرفیت های خود استفاده کرده و چرخ‌های این صنعت را به نحو صحیحی به حرکت درآورد، شاهد رشد و شکوفائی بزرگی در سطح اقتصاد خود خواهند بود.

 با توجه به ظرفیت فراوان گلستان در جذب گردشگر و تاثیر مستقیم و غیر مستقیم این صنعت بر بخش های مختلف اقتصادی، رشد و توسعه صنعت گردشگری می تواند به عنوان یکی از راهکارهای مهم رشد و توسعه پایدار مورد استفاده قرار بگیرد.

گلستان یکی از استان های شمالی و گردشگری ایران بوده که در کنار دریای خزر، کشور ترکمنستان، استان های خراسان شمالی، سمنان و دامنه های شرقی البرز و مازندران واقع شده و در ایام سال میزبان مسافرانی است که برای اقامت یا ادامه سفر این استان و مسیرهای آن را انتخاب می کنند.

این استان با وسعت افزون بر ۲۰ هزار کیلومتر مربع،  جمعیتی حدود ۲ میلیون نفر دارد که در ۳۰ شهر و حدود یکهزار روستا زندگی می کنند و شهرنشین ها بیشتر از روستانشینان آن هستند.
گلستان واقع بین دو قطب گردشگری شمال کشور و زیارتی مشهد به نگارستان ایران نیز شهر بوده و اقوام متعددی را در خود جای داده است که شامل فارس، ترکمن، سیستانی، ترک (آذربایجانی و قزلباش)، مازندرانی‌ ها، بلوج و قزاق ‌ها هستند.

منبع: ایرنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.