نوغانداری از جمله پروژه‌های اقتصاد مقاومتی مازندران بوده که از برنامه زمانبندی عقب مانده و بسیار کند و لاک‌پشتی در حال اجرا است.

عقبگرد نوغانداری در مازندران/ پیله هایی که پروانه نشدند

به گزارش قدس آنلاین، احیا و توسعه نوغانداری از جمله ۲۱ پروژه تعریف شده اقتصاد مقاومتی در مازندران به شمار می‌رود که پیشرفت آن چندان چشمگیر نیست.

احیا و توسعه نوغانداری در مازندران طبق برنامه باید طی نیم سال اول امسال پیشرفت ۵۰ درصدی داشته باشد اما برآیندها حاکی از عقب ماندگی ۳۰ درصدی این پروژه اقتصاد و درآمدزا است.

بانویی که به کار پرورش کرم ابریشم در سوادکو، مشغول است، با بیان اینکه برای کمک خرج خانواده به نوغانداری به عنوان منبع درآمد اشتغال دارد، افزود: با وجود بیماری به نوغانداری می‌پردازم.

محمدی  با بیان اینکه تمام دل خوشی ما به نوغانداری است و امید داریم بخشی از هزینه‌های سرسام آور زندگی را با آن تأمین کنیم، گفت: درآمد دیگری جز پرورش نوغان نداریم.

وی ادامه داد: تعدادی از بانوان محله به کار نوغانداری مشغول هستند و با توجه به آنکه قیمت آن در سال‌های گذشته پایین بود، برخی از روستاییان نسبت به قطع درختان توت
اقدام کردند.

محمدی کمبود مکان و فضا را از جمله مشکلات پرورش دهندگان کرم ابریشم ذکر کرد و گفت: از جهاد کشاورزی انتظار داریم تخم نوغان باکیفیت به کشاورزان ارائه دهد زیرا جعبه‌های نوغانی که در سال‌های اخیر داده شد، کیفیت چندانی نداشت و تلفات آن زیاد بوده است.

وی گفت: خرید و فروش نوغان در بازار به راحتی صورت نمی‌گیرد و با توجه به سختی‌ها و هزینه‌های بالا، کشاورزان رغبتی به پرورش کرم ابریشم و نوغانداری ندارند.

۱۲۰۰ بهره بردار نوغان در استان مازندران وجود دارد و سالانه ۱۰۰ تن محصول در استان تولید می‌شود، همچنین ۴۷۵ هکتار توتستان در استان برای تغذیه کرم ابریشم ایجاد شده است.

بایدها و نبایدهای نوغانداری

مریم توکلی کارشناس کشاورزی با بیان اینکه کرم ابریشم دارای پنج سن لاروی و چهار مرحله پوست اندازی است، گفت: کرم ابریشم را در مکانی خاص نگهداری می‌کنند و نسبت به بوی سم، حشره کش، آتش و غیره حساس هستند.

وی با تاکید بر اینکه محیط نگهداری و پرورش کرم‌ها باید تمیز باشد، افزود: در سن اول که کرم ابریشم تازه و جوان است برای تغذیه باید از برگ‌هایی استفاده کند که آبدار باشد.

توکلی یادآور شد: برای این منظور برگ‌ها را باید ریز کرد تا کرم‌های ابریشم بتوانند از آن تغذیه کنند.

این کارشناس با اظهار اینکه دوره تغذیه کرم ابریشم در سن دوم نیز دو تا سه روز خواهد بود، افزود: در سن سه و چهارم نیز دوره تغذیه بین دو تا چهار روز است.

وی افزود: در زمان پرورش دما بین ۲۰ تا ۲۷ درجه و رطوبت بین ۷۵ تا ۸۰ باید باشد و از برگ‌های تمیز باید برای تغذیه استفاده کرد و میزان برگ مصرفی تا سن چهار ۸۰ کیلو شبدر است ولی وقتی به پنجم رسید حداقل به ۵۰۰ کیلوگرم برگ نیاز است.

وی گفت: تبدیل رنگ بدن به زرد و شیری رنگ از جمله علائم پیله بستن کرم ابریشم است و باید به آن توجه کرد.

عزیزاله شهیدی فر رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران با اشاره به نقش نوغانداری برای بهبود معیشت خانوارهای روستایی اظهار داشت: نگرانی برای اجرای این پروژه در استان وجود ندارد.

وی  با اظهار اینکه نوغانداری در استان روند رو به رشدی را طی می‌کند، توسعه معیشت و اقتصاد خانوارها را از جمله اهداف این پروژه ذکر کرد.

وی با عنوان اینکه در حال حاضر طرح توسعه نوغانداری در پنج شهرستان استان اجرا می‌شود، افزود: این پروژه در مناطق کم برخوردار و روستایی در دست اجرا است.

شهیدی فر، رامسر، قائمشهر، سوادکوه شمالی و بابل را از جمله مناطقی ذکر کرد که طرح نوغانداری در آن اجرا می‌شود و افزود: ۲۰۰ هزار اصله نهال توت در این مناطق توزیع شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران یادآور شد: همچنین امسال سه هزار جعبه نوغان بین کشاورزان توزیع می‌شود و تهیه ۴۰۰ هزار قلمه توت از دیگر اقدامات حمایتی است.

وی اظهار داشت: طرح نوغانداری تا پایان طبق برنامه محقق خواهد شد.

در دهه ۸۰ بیش از ۱۸ هزار جعبه تخم نوغان در مازندران توزیع می‌شد و این میزان اکنون به هزار جعبه رسیده است و به تاکید کارشناسان، نبود مشتری، پایین بودن قیمت، واردات بی رویه از جمله دلایل فراموش شدن صنعت نوغانداری و پرورش کرم ابریشم در مازندران به شمار می‌رود.

منبع: مهر

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.