چند روز پیش «میشل عون» رئیس‌ جمهور لبنان پس از دیدار با «نجیب میقاتی» مأمور تشکیل کابینه این کشور در بیروت و با حضور «نبیه بری» رئیس پارلمان این کشور فرمان تشکیل دولت جدید را امضا کرد.

واردات سوخت از ایران توسط حزب الله، چگونه معادلات سیاسی لبنان را دگرگون کرد؟

«نجیب میقاتی» در این دیدار فهرستی متشکل از ۲۴ وزیر را تقدیم میشل عون کرد و رئیس جمهور لبنان نیز اعضای کابینه دولت هفتاد و هفتم این کشور را تایید کرد. میقاتی در سخنانی پس از اعلام تشکیل دولت تاکید کرد: ما در شرایط استثنایی و سختی قرار داریم و باید با یکدیگر همبستگی داشته باشیم. تیم ما متشکل از متخصصان است و با جدیت تمام کار خواهیم کرد. همچنین بر برگزاری انتخابات پارلمانی در موعد مقرر تاکید داریم. او افزود: ما طرفدار کل ملت هستیم و به عنوان جناحی خاص طبقه‌بندی نشده‌ایم و به سند توافق ملی پایبند خواهیم بود. امیدوارم بتوانیم از فروپاشی لبنان جلوگیری کنیم. دولت به نفع لبنان کار خواهد کرد و ما به خاطر کشورمان با همه به جز اسرائیل تعامل می‌کنیم.

دکتر علی فضل الله استاد علوم سیاسی لبنان و کارشناس مسائل بین الملل در گفتگو با خبرنگار قدس در ارتباط با وضعیت و روند تشکیل دولت در لبنان تصریح کرد: فرمان تشکیل دولت جدید و استعفای دولت پیشبرد امور صادر شده و اکنون وارد مرحله جدیدی در لبنان به نخست وزیری نجیب میقاتی شده ایم و دولتی تشکیل شده است که بیشتر طرف های سیاسی لبنانی در آن مشارکت دارند و این مهم، پس از سه ماه مذاکره و رایزنی سخت تحقق یافته است. مهمترین موضوع در حال حاضر برای لبنان تشکیل دولت و به ثبات رسیدن اوضاع سیاسی در مرحله اول و ثبات اقتصادی در مرحله دوم علی رغم چالش ها و بحران های جدی است که لبنان اکنون با آن روبه روست. بنابراین اکنون دولت رسمی مسئولیت کشور را برعهده دارد و دولت پیشبرد امور دیگر اختیاری ندارد و این دولت باید مذاکره با صندوق  بین المللی پول و تعیین یک برنامه برای اعمال اصلاحات اقتصادی را برای حل مشکلات کشور آغاز کند و مقدمات لازم برای برگزاری انتخابات پارلمانی را انجام دهد. این جزئی از وظایف دولت پیش از به پایان رسیدن دوره ریاست جمهوری میشل عون است. تشکیل دولت یک موفقیت بزرگ است که تلاش های زیادی برای آن صورت گرفته است.

علی فضل الله در پاسخ به این سوآل که آیا واردات سوخت از ایران توسط حزب الله بر روند تشکیل دولت تأثیر داشته است گفت: بله در محافل لبنانی اذعان می شود که واردات سوخت از ایران توسط حزب الله، فرآیند تشکیل دولت و رسیدن به توافق در مورد آن را تسریع کرده و فشارهای سهمگین علیه لبنان برای تحقق دستاوردهای سیاسی معین را به شکست کشاند. لبنان برای تحقق منافع سیاسی خاص به شدت تحت فشار قرار داشت. موضوع برگزاری انتخابات پارلمانی آینده یکی از اهرم های فشار بر لبنان بود که به مروز زمان مشخص شد یک اداره خارجی پشت این وقایع قرار دارد و هدف آن ایجاد موج بزرگی از خشم مردمی است که منجر به دست یابی یک فراکسیون بزرگ پارلمانی به قدرت می شود و بدین ترتیب از خارج می توان آن را کنترل کرد. اما این فشارها به تدریج به دلیل ثبات و قدرت ائتلاف مخالف با مداخله خارجی عقب نشینی کرد.  

وی ادامه داد: دوم موضوع ترسیم مرزها و موضوع نفت بود که به عنوان اهرم فشار دیگری علیه لبنان استفاده می شد. بلوک های نفتی متعددی در مقابل لبنان قرار دارند و به همین دلیل باعث ایجاد یک وضعیت اقتصادی انفعالی پیش روی لبنان در آینده می شدند. آمریکا نیز لبنان را برای کسب منافع معین و خاص خود یعنی ضربه علیه حزب الله و مهار سلطه سیاسی حاکم بر کشور از طریق انتخابات پارلمان و سپس ریاست جمهوری تحت فشار قرار داد که همه این موارد با شکست مواجه شد. و این موضوع همه معادله ها را به شکل واضح و آشکار وارونه کرد و این حرکت غیر منتظره از ایران، دنیا را به تحرک واداشت؛ هیچکس فکر نمی کرد که واردات سوخت به این شکل و با این سرعت انجام شود و هفته های گذشته همه منتظر بودند و کشتی اول اکنون به سواحل سوریه رسیده و بارگیری شده و همه چیز را دگرگون کرد. می توان گفت که این کشتی کمک های ایران برای ملت لبنان اوضاع کشور را به حرکت درآورد و فرانسه را به تماس با ایران و فشار بر گروه های سیاسی برای تشکیل دولت واداشت که نتیجه آن تشکیل دولت شد.

این کارشناس لبنانی در ارتباط با افکار عمومی و نگاه لبنان به موضوع واردات سوخت از ایران تأکید کرد: قطعا مردم و افکار عمومی لبنان و حتی کسانی که به دلایل خاص خودشان مخالف ایران هستند نیز از این مسئله استقبال می کنند و نتوانستند چیزی در برابر آن بگویند؛ در واقع واردات سوخت از ایران به مثابه یک ضربه تمام کننده و دردناک به مخالفان بود. مردم لبنان هم که به دنبال فروپاشی ارزش لیره تحت فشار زیاد قرار دارند و حتی برای تهیه مواد اساسی زندگی با مشکل مواجه هستند، از این موضوع استقبال می کنند و واردات سوخت به مثابه ریه ملت لبنان برای تنفس بوده و هیچکس نمی تواند با آن مخالفت کند، هرچند برخی تلاش کردند که به نوعی از آن انتقاد کنند اما موفق نشدند. اکنون تانکرها در آستانه ورود به لبنان هستند و انتظار می رود که یک استراژی جهانی مناسب برای همراهی با این دستاورد اتخاذ شود و این گونه اقدامات ادامه پیدا کند، تبلیغات رسانه ای خوب برای آن صورت گیرد و در راستای آن سرمایه گذاری شود و با الهام از این اقدام فشارها علیه ملت لبنان کاسته شود. امروز مردم لبنان احساس پیروزی و افتخار دارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.