مدیر بهره‌برداری و نگهداری از تاسیسات آبی و برق‌آبی شرکت آب منطقه‌ای مازندران با اشاره به وقوع خشکسالی و کاهش حدود ۵۰ درصدی روان‌آب در فصل زراعی گذشته، گفت: عقب‌ماندگی در زیر ساخت‌های مهار و تنظیم آب‌های سطحی سبب شد تا اتکا آب مصرف کشاورزی ما آب پایه رودخانه باشد اما با تلاش همکاران ما در سایر بخش‌ها به‌ویژه بهره‌برداری توانستیم از بحران خشک فصلی عبور کنیم.

وضعیت ذخیره آب در سدهای مازندران مناسب نیست/ کاهش ۵۰ درصدی روان‌آب در فصل زراعی گذشته

به گزارش قدس آنلاین، جواد طوسی امروز درباره وضعیت سد و آب‌بندان‌های مازندران باتوجه به روزهای پایانی سال زراعی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در شهرستان ساری، اظهار کرد: از ۱۰ سد در حال بهره‌برداری در استان مازندران با حجم ذخیره آب حدود ۳۲۷ میلیون مترمکعب حجم فعلی سدهای استان حدود ۱۳۸ میلیون متر مکعب معادل ۴۲ درصد آن بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته معادل ۲۰۱ میلیون مترمکعب با کاهش ۳۱درصد از وضعیت مناسبی برخوردار نیست.

وی با اشاره به وجود ۸۵۹ قطعه آب‌بندان‌ با حجم ذخیره ۴۰۱ میلیون مترمکعب در مازندران، افزود: درحال حاضر حجم ذخیره آب در آب‌بندان‌های مازندران نیز کاهش قابل توجهی داشته است.

مدیر بهره‌برداری و نگهداری از تاسیسات آبی و برق‌آبی شرکت آب منطقه‌ای مازندران بیان کرد: باتوجه به بارندگی بسیار کم و کاهش ۴۰ درصدی آورد رودخانه‌ها و خشکی میان حوزه‌ها برای نجات از خشکسالی باید سدهای انحرافی آب را رهاسازی می‌کردیم تا کشاورزان دچار مشکل نشوند.

طوسی یادآور شد: همچنین در اسفند ماه سال گذشته ۹۶ درصد سدهای مازندران پرآب بود که این مهم کمک کرد تا فصل زراعی را بدون مشکل طی کنیم که البته حضور همکاران شرکت در بحث تقسیم و توزیع آب در جهت ترویج و همراهی با کشاورزان از اهمیت بسزایی برخوردار بود.

وی تصریح کرد: باتوجه به کاهش حجم ذخیره آبی در سدهای مازندران و همچنین وضعیت نامناسب آب‌خوان‌های زیرزمینی، بسیار نگران از وضعیت تامین آب زراعی در سال زراعی آینده هستیم البته از رحمت الهی ناامید نیستیم و انشالله نزولات آسمانی باعث ذخیره آب در سدها و آب‌بندان‌های استان شود.

مدیر بهره‌برداری و نگهداری از تاسیسات آبی و برق‌آبی شرکت آب منطقه‌ای مازندران با بیان اینکه سال گذشته وضعیت بسیار نرمال آبی را پشت سر گذاشتیم، اضافه کرد: امسال وضعیت خشکسالی بوده البته درست است چندین مرحله بارندگی رخ داده که کمک حال شده ولی نیاز است شاهد بارش‌های  خوبی باشیم تا نگران سال زراعی آینده نباشیم.

طوسی با اشاره به وقوع خشکسالی و کاهش حدود ۵۰ درصدی روان‌آب در فصل زراعی گذشته، خاطرنشان کرد: عقب‌ماندگی در زیر ساخت‌های مهار و تنظیم آب‌های سطحی سبب شد تا اتکا آب مصرف کشاورزی ما آب پایه رودخانه باشد اما با تلاش همکاران ما در سایر بخش‌ها به‌ویژه بهره‌برداری توانستیم از بحران خشک فصلی عبور کنیم.

منبع: فارس

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.