او را به عنوان کارآفرین برای بانوان روستایی می‌شناسند. او بی‌ادعاست اما تاکنون برای بیش از 2هزار بانوی روستایی نیشابوری اشتغال ایجاد کرده است.

«وزارت کار» یک نفره!

اصالتش به خطه شمال و علی‌آباد کتول برمی‌گردد که پس از ازدواج ساکن نیشابور می‌شود.

از خطه شمال تا نیشابور

«لیلا برگی» متولد 57 و دیپلم است. او در شروع گفت‌وگو می‌گوید: 10 سال است که در نیشابور بدون هیچ چشمداشتی برای شناسایی توانمندی‌های زنان بی‌سرپرست و بدسرپرست و یا خانواده‌های معلولان می‌روم و در واقع رابطی بین آن‌ها، مسئولان و خیران هستم. فقط به دلیل حس خوب این کار را انجام می‌دهم. دو فرزند دارم و بهترین حامی و همراه من همسرم است.

ایجاد صندوق برای توانمندسازی

او می‌افزاید: چهار سال پیش وارد بحث صندوق‌های خرد در روستاها شدم چون زنان روستا با وجود داشتن توانمندی‌های بسیار، اعتماد به نفس‌ بالایی نداشتند. از این رو صندوقی به نام تأمین مالی خرد در روستاها که زیرمجموعه‌ای از بهزیستی و کمک بانک کشاورزی است، برپا کردیم و مسئولیت این کار بر عهده من گذاشته شد.

او درباره این صندوق می‌گوید: بانوان روستایی را دور هم جمع کردم. اکنون بیش از سه سال است که این صندوق‌ها دایر است. در حال حاضر زنان روستایی در حدود 20 گروه در روستاهای مختلف نیشابور عضو شده‌اند که امسال حدود 4 میلیارد تومان بانک کشاورزی به آن‌ها وام اعطا کرده است.

وی خاطرنشان می‌کند: این تسهیلات بین گروه‌ها تقسیم می‌شود و وام اعطا شده به زنان روستایی پس از یک سال، همان مبلغ به بانک برگردانده می‌شود که از طریق همین وام‌ها اشتغال‌های خرد زیادی تاکنون انجام شده و فرمانداری شهر هم در جریان همه امور هست. بیش از 700 نفر در این صندوق‌ها عضو هستند.

این بانوی کارآفرین درباره مبلغ وام اعطایی به بانوان روستایی توضیح می‌دهد: در سال اول ابتدا 2 میلیون و 500 هزار تومان، سال دوم 3میلیون و 500 هزار تومان و امسال مبلغ این وام به 5 میلیون تومان رسیده است.

وی با اشاره به اینکه در دوران کرونا بسیاری از مردان روستا بیکار شدند، می‌افزاید: با توجه به تورم و رکود اقتصادی در دوران کرونا روی بحث توانمندسازی زنان روستا بیشتر تمرکز شد. از این رو با توجه به آنکه زنان روستایی دارای سابقه قالی‌بافی و بافندگی هستند با استاد نقشه‌خوانی قالی در روستا هماهنگ کردیم تا نقشه‌خوانی را به آن‌ها بیاموزد و خوشبختانه حدود 300 خانم وارد کار قالیبافی دو و سه رنگ تبریز شدند زیرا به بافت قالی‌های پرنقشه با رنگ‌های زیاد علاقه نداشتند که خوشبختانه در حال حاضر توانستیم 30 دار از فولاد و 30 دار از قبل را برای این نوع بافت هماهنگ کنیم.

قالیبافی فانتزی به سفارش آلمان

این بانوی نیک‌اندیش خاطرنشان می‌کند: ابتدا مشکل تهیه دار داشتیم زیرا دارهای کارگاهی بسیار بزرگ است و از طرفی من به دنبال ایجاد اشتغالی برای بانوان روستایی بودم تا بتوانند در یک اتاق منزل و در کنار خانواده کار کنند از این رو توانستیم دارها را با ابعاد کوچک‌تر تهیه کنیم و همچنین با شرکتی در تبریز که سفارشات فرش‌های فانتزی را برای کشور آلمان قبول می‌کرد، مرتبط شدیم.

وی در ادامه می‌گوید: بافت این فرش‌ها در ابعاد مختلف معمولاً بین 75 روز تا 4 الی 6 ماه به طول می‌انجامد و دستمزد بافنده‌ها حدود 6 میلیون تومان است.

او درباره توانمندسازی بانوان روستایی تأکید می‌کند: خوشبختانه با هماهنگی‌های لازم توانستیم تعداد زیادی از بانوان را در زمینه‌های خیاطی و آرایشگری آموزش دهیم که در این راستا از مربیان فنی و حرفه‌ای کمک گرفتیم و آن مربیان را به روستا بردیم.

او می‌افزاید: در کنار آموزش‌ها و توانمندسازی بانوان روستایی، برگزاری کلاس‌های زبان، ریاضی، فوتبال، ژیمناستیک و... هم برای بچه‌های روستا در اولویت‌های کاریمان قرار گرفت و به این موضوع نیز در حاشیه کارهایمان پرداختیم.

وی در پاسخ به این پرسش که توانمندسازی بانوان روستا در چه زمینه‌ دیگری شکل گرفت، اظهار می‌دارد: بانوان در زمینه‌های مختلفی مانند تولید کره، دوغ، پخت نان، رشته‌بری، رب خانگی، خرید و تولید و فروش آلو، زعفران، گلیم‌بافی، لیف‌بافی، تابلو فرش، خیاطی و... حضور دارند.

وی تأکید می‌کند: برای مثال لیف‌بافی را برای خانواده‌هایی که معلول دارند به صورت جدی پیگیری کرده‌ایم و به نتایج خوبی هم در راستای توانمندسازی آن‌ها و ایجاد انگیزه و اعتماد به نفس بدست آورده‌ایم.

این بانوی نیک‌اندیش تصریح می‌کند: پیش از شروع کرونا برگزاری جشنواره‌های مختلفی مانند جشنواره‌های سبزه عید، یلدا، غذا و میوه‌آرایی، سفره‌آرایی و... را با کمک و همکاری خیران و صاحبان تالارهای مختلف در برنامه داشتیم تا فرصتی برای دیده شدن توانمندی آن‌ها و زمینه فروش بیشتر کارهای آن‌ها فراهم شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.