نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی با اشاره به لزوم تحول تعاون گفت: موضوع تعاون در روستا ها باید به طور جدی پیگیری شود.

تعاون در کشور باید متحول شود

به گزارش قدس آنلاین، آیت‌الله سید احمد علم‌الهدی در دیدار با مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی و جمعی از مدیران این اداره‌کل، با انتقاد از رویه فعلی تعاون در کشور، اظهار کرد، اینکه یک اداره تعاونی باشد، درش را باز کنند و بگویند بروید تعاونی تشکیل دهید و کاری داشتید بیاید اینجا، بعد هم یک سال بدوند و آیا کارشان انجام بشود یا نشود، اینکه تعاونی نیست.

وی به بیان نمونه‌ای از ناکارآمدی تعاونی‌ها در مناطق روستایی پرداخت و ادامه داد: کوه‌های هزار مسجد کانون تولید گوشت کشور بوده و با رمه‌داری، گوشت مملکت را تأمین می‌کردند، جهاد کشاورزی اشتباهی به اسم «آبخیزداری» انجام داد و جلوی مراتع را گرفت که سبب بروز آسیب جدی به این حوزه شد.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی اضافه کرد: یک سوم حاشیه شهر مشهد را روستاییان همین کوه‌های هزار مسجد تشکیل می‌دهند که زندگی‌شان با خاک یکسان شده، افرادی که در آن زمان به پول الان شاید میلیاردها تومان سرمایه داشتند؛ اگر تعاونی در مملکت وجود داشت، این‌ها به این روز نمی‌افتادند، حاشیه شهری توسعه پیدا کرده که هرچه می‌دویم، نمی‌توانیم آن را جمع کنیم، این‌ها ایلات و عشایر سرخس و کلات هستند.

وی با اشاره به وضعیت باغداران سیب در آذربایجان غربی که محصول سیب آنان در دره قاسم‌لو در حال پوسیدن است و حمایت نمی‌شوند، متذکر شد: اگر تعاونی در کشور وجود داشت و از روستاییان حمایت می‌شد، قیمت سیب در بازار افزایش نمی‌یافت در حالی که باغداران مجبور باشند محصول خود را کنار جاده حراج کنند.

آیت‌الله علم‌الهدی با انتقاد از برخی سوءمدیریت‌ها در حوزه تعاون در کشور، گفت: از یک طرف گوشت را به این گرانی تهیه کنیم اما خودمان گوسفندداری نکنیم و دامدار ما با گدایی زندگی طی کند، تعاونی روستایی الان به این روز افتاده است، به هرکسی می‌گوئیم، می‌گوید کار من نیست، کار دیگری است!

وی با تأکید بر این‌که مردم در معیشت خود با مشکل مواجه شده‌اند، خاطرنشان کرد: در همین مشهد چندین کارخانه خوابیده که هم ابزار و هم نیروی انسانی دارد اما کار آنان انجام نمی‌شود، اگر تعاونی وجود داشت این اتفاق نمی‌افتاد.

عضو مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: تعاون در کشور باید متحول شود، یک عده را مأمور کنید راه بیفتند در روستاها، افرادی را پیدا کنند که کارخانه مانده به زمین را به آنان بدهند که بتوانند کارخانه را راه ببرند، شرکت تعاونی با سرمایه به سراغ آنان برود و سرمایه را به نیروی کار بسپارند.

وی اضافه کرد: تسهیلات را به صاحب کارخانه ندهید که ببرد جای دیگری سرمایه‌گذاری کند، به کارگری بدهید که آن کارخانه با او پیش می‌رود، آقای صاحب کارخانه هم بشود سهامدار آن تا جلوی سوءاستفاده از تسهیلات گرفته شود.

انتهای پیام

منبع: مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.