طی روزهای اخیر انتشار بوی نامطبوع در طول شب زندگی را برای ساکنان مناطق شمال غرب شهر کرمان مختل کرده است.

انتشار بوی نامطبوع در شمال غرب کرمان/ زندگی عادی مردم مختل شد

به گزارش قدس آنلاین، طی سال‌های اخیر توسعه شهر کرمان به سمت غرب این شهر گسترش یافته است و مناطقی از جمله هوانیروز، الغدیر و روستاهایی از جمله اختیار آباد در حاشیه شهر شاهد تجمع گسترده جمعیتی بوده است.

طی سال جاری نیز به دلیل افزایش هزینه‌های زندگی در شهر کرمان مهاجرت مردم به حواشی شهر بیشتر از قبل هم شده است اما زیر ساخت‌های این مناطق از شهر همگام با موج مهاجرت‌ها رشد نکرده است.

زیرساخت‌های غرب شهر کرمان متناسب به جمعیت این مناطق نیست

یکی از مشکلات این روزهای مردم ساکن در شمال غرب و غرب شهر کرمان انتشار بودی بسیار نامطبوع و غیر قابل تحمل در مناطق مسکونی است.

هر چند مردم گلایه‌های بسیاری در این زمینه دارند اما گویی خبر مشکلات مردم که زندگی عادی آنها را مختل کرده است به گوش مسئولان نرسیده و یا قصدی برای حل مشکل حداقل در کوتاه مدت ندارند تا تکلیف مدیریت‌های ادارات طی ماه‌های پیش رو مشخص‌تر شود.

در پی ورود سازمان محیط زیست کرمان به این مساله و هشدار در خصوص وضعیت تصفیه خانه شهر کرمان، به عنوان عامل شیوع این بوی نامطبوع در ساعات پایانی شب در این منطقه حضور یافتیم و پای درد و دل برخی از مردم نشستیم.

حضور در این مناطق به وضوح نشان می‌دهد که با وجود تمرکز و ترافیک جمیعتی که در این مناطق روی داده است اما زیر ساخت‌های شهری هنوز با تعداد افراد ساکن همخوانی ندارد.

حدود ساعت ۹ شب است وارد منطقه هوانیروز و الغدیر می‌شویم نکته قابل توجه اینکه محیط زیست استان نیز دقیقاً در همین منطقه قرار گرفته است که شاید این مساله سبب شده مدیرکل محیط زیست و کارشناسان بازرسی استان چندی قبل از این محله بازدید شبانه داشته باشند.

بوی بسیار بد در منطقه استشمام می‌شود و این وضعیت را می‌توان از بلوار جمهوری تا اطراف پایگاه هوانیروز و بخش‌های از الغدیر و شهرک الهیه نیز مشاهده کرد.

یکی از کسبه منطقه می‌گوید: اگر این مساله در محله‌های بالای شهر هم اتفاق می‌افتاد و مردم در این شرایط کرونا از شدت بوی بد توان ماندن در خانه‌ها را نداشتند مسئولان ساکت می‌ماندند؟

نامش محمد بهرامی است و می‌گوید: ساکنان هوانیروز طی هفته‌های اخیر و در اوج گرما حتی امکان روشن کردن کولرها را ندارند چون بوی بد در خانه‌ها تشدید می‌شود.

وی می‌افزاید: این وضعیت روزها نیز وجود دارد اما در طول شب تشدید می‌شود و زندگی مردم را دچار مشکل کرده است.

در وضعیت شیوع کرونا مجبور می‌شویم از خانه‌ها خارج شویم

مریم محمدی دیگر شهروند این منطقه است که می‌گوید: زمان وزش باد شدت آلودگی به حدی می‌شود که امکان حضور در محیط‌های بسته خانه‌ها نیست و در این وضعیت شیوع کرونا مجبور می‌شویم از خانه‌ها خارج شویم.

وی بیان کرد: برخی از مردم که امکان داشتند حداقل برای چند روز به خانه اقوام رفته‌اند و یا خانه خود را اجاره داده‌اند و به مناطق دیگر شهر رفته‌اند. البته این وضعیت در روزهای اخیر بدتر شده است.

محمدی می‌گوید: بارها مردم با نوشتن طومارهایی به ادارات مرتبط خواستار رسیدگی به این وضعیت شدند و خوشبختانه طی روزهای اخیر برخی از مسئولان با حضور در منطقه عامل شیوع بوی نامطبوع را شناسایی کرده‌اند و حالا مردم انتظار دارند اداره آب و فاضلاب و استانداری کرمان و شرکت بخشی خصوصی که در این زمینه نقش دارند بلافاصله مشکل مردم را رفع کنند.

محمد کربلایی دیگر شهروند ساکن روستای اختیار آباد است  می‌گوید: وضعیت روستای اختیار آباد و بخش‌هایی از طاهر آباد از شهر کرمان بسیار بدتر است و بوی فاضلاب بسیار شدید مردم را به ستوه آورده است.

وی می‌افزاید: سوال من از مسئولان این است که چرا تصفیه خانه آب کرمان اینقدر نزدیک شهر کرمان است و چرا وقتی خودشان می‌دانند که منشأ انتشار این بو هستند و تصفیه خانه دچار مشکل شده است برای حل این وضعیت نابهنجار کاری نمی‌کنند و باید دستگاه‌های دیگر به آنها هشدار دهند؟

وی از اداره بازرسی استان کرمان نیز خواست هر چه زودتر مشکل را بررسی و از مسئولان اداره مربوطه بخواهند در یک فرایند زمان بندی شده و کوتاه مدت مشکل را رفع کنند و دلیل تعلل و بروز چنین مشکلی را نیز بررسی کنند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمان نیز  اظهارداشت با توجه به گلایه‌های مردم منطقه به صورت شبانه از این منطقه بازدیدی انجام شد و از نزدیک با مشکلات مواجه شدیم با بررسی‌های صورت گرفته مشخص شد این بو ناشی از تصفیه خانه آب شهر کرمان است.

در صورت لزوم پیگیری قضائی می‌کنیم

مرجان شاکری افزود: تذکرهای لازم به اداره مربوطه داده شده است و اگر در زمانی کوتاه منشأ این بود مرتفع نشود مجبور به پیگیری قضائی خواهیم بود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمان تصریح کرد: نقص و شکستگی، پره های سیستم هوادهی یکی از دلایل بروز این مشکل بوده است که باید فوری رفع شود.

وی در خصوص قرار گرفتن تصفیه خانه در نزدیکی مناطق مسکونی نیز گفت: اصولاً این مساله قابل قبول نیست.

وی گفت: با توجه به وزش باد در این فصل از سال به سمت شهر کرمان و قرار گرفتن تصفیه خانه در مسیر باد مشکل تشدید شده است به همین دلیل نیز شدت این بو در هوانیروز و اختیار آباد نیز بیشتر است.

شاکری افزود: پس آب فاضلاب برای استفاده یکی از شرکت‌های صنعتی اطراف کرمان استفاده می‌شود.

باید منتظر ماند و دید در طی روزهای پیش رو مسئولان مربوطه اقدامات لازم برای حل مشکل مردم را انجام می‌دهند یا مردم در گیر و دار بروکراسی‌های اداری گرفتار خواهند شد.

منبع: مهر

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.