رئیس اداره بهره‎برداری و توسعه امور آب و فاضلاب بردسکن گفت: بخش کشاورزی بردسکن که بیش از ۹۳ درصد آب استحصالی منابع زیرزمینی را مصرف می‎کند نیازمند توجه بیشتری به ویژه برای افزایش بهره‌‎وری آبیاری است.

بخش کشاورزی ۹۳ درصد آب استحصالی بردسکن را مصرف می‎کند

به گزارش قدس آنلاین، محمد صادقی  بیان کرد: سال‎هاست در کشور، استان و شهرستان بردسکن با خشکسالی پیاپی و کم آبی دست و پنجه نرم می‌‎کنیم و هر ساله شاهد افت کمی و کیفی سفره‌های زیرزمینی آب در منطقه هستیم،در  بیشتر مناطق شهرستان بردسکن افت سطح آب به بیش از یک متر می‎‌رسد.

وی اظهار کرد: کسری مخازن زیرزمینی سالانه رو به افزایش بوده و آب چاه بسیاری از مناطق و دشت‎ها شور شده است، همچنین نشست زمین و پیشروی کویر و شور شدن خاک نیز مزید بر علت شده و جابجایی و تغییر محل چاه‌ها، کف‌شکنی و تقاضای افزایش دبی آب از طرف کشاورزان همه و همه گواهی بر این مدعاست.

رئیس اداره بهره‌‎برداری و توسعه امور آب و فاضلاب بردسکن با بیان اینکه آب شرب سالم و بهداشتی شهرها و روستاهای شهرستان به سختی و با فاصله زیاد و با صرف برق و انرژی و هزینه فراوان تأمین و در اختیار مشترکان قرار می‎گیرد، عنوان کرد: متاسفانه دیگر از چشمه سارها، رودخانه‌ها و قنات‏‌های ساخته دست بشر خبری نیست و عمده آن‌ها یا خشک و رها شده و یا دبی استحصالی آن‌ها به شدت کاهش یافته است.

وی مطرح کرد: همه این آثار و شواهد تأسف‎بار را نباید به پای خشکسالی و کمبود نزولات جوی گذاشت، بخش قابل توجه و عمده‌‎ای از این مشکلات به شیوه مصرف ما بر می‎‌گردد، نعمتی که قدر آن را نمی‎دانیم و بی‎رویه مصرف می‎کنیم در حالی که سهم نسل‌‎های آینده نیز است.

صادقی افزود: اگر چه روزگاری در شهرستان بردسکن سالیانه کمتر از ۱۰۰ میلیون متر مکعب از منابع زیر زمینی آب استحصال می‎شد اما امروز با برق فشار قوی از بیش از ۳۴۸ حلقه چاه عمیق و نیمه عمیق بالغ ‎بر ۲۰۸ میلیون متر مکعب آب آن هم در منطقه‌ای خشک و کم بارانی که سالانه بیش از یک متر افت سطح آب دارد استحصال می‎‌شود.

وی با اشاره به اینکه به رغم تمامی مشکلات و کمبودها اما هنوز به این باور نرسیده‌‎ایم که بحران آب و خشکسالی در بردسکن جدی است، افزود: متاسفانه در تمامی این سال‎ها بخش کشاورزی را بی‎‌رویه و نابجا توسعه داده‌ایم و در مورد تغییر الگوی کشت منطقه گامی جدی و اساسی بر نداشته‌ایم.

رئیس اداره بهره‎‌برداری و توسعه امور آب و فاضلاب بردسکن گفت: در تخصیص منابع مالی برای تغییر روش‎‌های آبیاری و استفاده از روش‌‎های آبیاری مدرن و حذف آبیاری‌های غرقابی کوتاهی کرده‌ایم.

وی مطرح کرد: بدون شک باید به بخش کشاورزی که بیش از ۹۳ درصد آب استحصالی منابع زیرزمینی را مصرف می‎‌کند توجه بیشتری به ویژه برای افزایش بهره‌‎وری آبیاری صورت پذیرد.

صادقی بیان کرد: در شرایطی که بسیاری از روستاها بی‌‎آب و یا روزانه یک یا دو ساعت بیشتر از آب شرب و بهداشتی بهره‌‎مند نیستند می‎‌طلبد در شیوه مصرف‎مان تجدید نظر کنیم.

وی اظهار کرد: با توجه به هزینه‌های سرسام‌آور تامین و توزیع آب شرب و کمبود منابع مالی باید توجه بیشتر و ویژه‌‎ای در زمینه تخصیص اعتبار برای بهبود و اصلاح شبکه‌ها و تاسیسات فرسوده آب رسانی به حوزه آب و فاضلاب صورت گیرد.

صادقی صرفه‌‎جویی در آب و ترویج فرهنگ صرفه‌‎جویی را یک وظیفه ملی و همگانی دانست و افزود: امروز اگر بر این باور رسیده‌ایم که جنگ و بحران آینده بر سر آب خواهد بود، پس باید فکری برای استفاده صحیح و مناسب و معقول از آن کنیم.

وی با اظهار تأسف از اینکه اگر امروز سرانه مصرف آب در ایران ۳-۲ برابر سایر کشورها است چون دغدغه بحران آب شرب نداریم و از سویی قیمت آب بسیار ارزان است، بیان کرد: متاسفانه با این آبی که با هزینه فراوان و از عمق بالغ‌‎بر ۲۵۰ متر استحصال می‌‎شود و کلرزنی و بهداشتی می‌‎شود هر کاری که دلمان می‎‌خواهد می‎‌کنیم.

رئیس اداره بهره‎‌برداری و توسعه امور آب و فاضلاب بردسکن با بیان اینکه خطر در راه است، بحران آب را یک تهدید جدی در شهرستان دانست و گفت: باید کمی به خودمان بیاییم هر روز اوضاع بحرانی‎‌تر می‌‎شود. نه تنها کشاورزی بلکه ضروری‎‌ترین نیاز هر انسانی یعنی آب شرب نیز در شرایط بحران و حساسی قرار گرفته است.

وی با اشاره به اینکه عطش شهرها و به ویژه روستاها را فرا گرفته است، عنوان کرد: حال که آینده کشاورزی صد در صد به آب وابسته است، چرخ صنعت بر مدار آب می‌‎چرخد و سلامتی بدون آب سالم و بهداشتی معنا ندارد و ایجاد اشتغال و افزایش درآمد و تأمین امنیت غذایی همه و همه به آب بستگی دارد، همه ما اعم از مسئولان و مردم بیش از پیش احساس مسئولیت نموده و برای حفظ این مایه حیات تدبیر کنیم.

صادقی گفت: باید تهدیدها را به فرصت تبدیل کرده و با افتخار به داشته‌ها و سرمایه‌های خود برای فردای فرزندانمان ایده‎‌پردازی کرده و قدر این نعمت و گنجینه الهی را بدانیم و آن را برای آیندگان پاس بداریم.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.