مدیر حوادث و فوریت‌های پزشکی استان اصفهان گفت: قرار است در آینده نزدیک آمبولانس‌های ویژه بانوان در استان‌های اصلی و قطب کشور مجهز و با حضور تکنسین‌های زن راه اندازی شود.

راه اندازی آمبولانس بانوان در دستور کار اورژانس ۱۱۵ اصفهان است

به گزارش قدس آنلاین، غفور راستین امروز در نشست خبری که به مناسبت ۲۶ شهریور روز اورژانس و فوریت‌های پزشکی در ساختمان ستاد دانشگاه علوم پزشکی اصفهان برگزار شد در جمع خبرنگاران افزود: یکی از سیاست‌های مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی کشور جذب نیروهای تکنسین از بانوان است تا آمبولانس‌های ویژه زنان در استان‌های اصلی و بزرگ کشور ایجاد شود.

وی درباره جذب نیروی اورژانس بیان کرد: ۲ فراخوان استانی و کشوری برای جذب نیروی فوریت‌های پزشکی اعلام شد که ۱۰۰ نفر ثبت نام کردند اما از این تعداد تنها ۲۰ نفر واجد تمامی شرایط مورد نظر بودند و از فیلترهای مربوطه عبور کردند.

مدیر حوادث و فوریت‌های پزشکی استان اصفهان اضافه کرد: مابقی افراد به دلیل نامرتبط بودن رشته تحصیلی، استخدام بودن در جایی دیگر و یا فاصله بسیار دور محل سکونت از استان واجد شرایط نبودند.

وی ادامه داد: افرادی که دارای تحصیلات تکنسین یا کارشناسی فوریت‌های پزشکی، کارشناسی پرستاری، هوشبری و اتاق عمل هستند می‌توانند در قالب نیروی شرکتی جذب اورژانس پیش بیمارستانی استان اصفهان شوند.

راستین با بیان اینکه هرساله قرارداد نیروهای اورژانس تبدیل وضعیت می‌شود بیان کرد: استاندارد لازم برای هر پایگاه اورژانس حدود ۹ نیروی تکنسین فعال است که این میزان برای پایگاه‌های اورژانس اصفهان ۴.۵ نیرو به ازای هر پایگاه است و این به معنای حجم کار ۲ برابری برای هر نیروی اورژانس است.

وی تصریح کرد: سال گذشته ۲۲۰ پست خالی داشتیم اما تنها ۴۰ نفر جذب شدند و مابقی پست‌ها خالی ماند که به دلیل همان مرتبط نبودن رشته وسایر موارد بوده است.

مدیر حوادث و فوریت‌های پزشکی استان اصفهان همچنین ادامه داد: ۲۲۶ مجوز جذب نیروی شرکتی داریم و اکنون می توانیم تا ۱۰۰ نفر را جذب اورژانس استان کنیم.

سامانه امداخواهی پیامکی  ۱۱۵ ویژه ناشنوایان با استقبال خوبی مواجه شد

وی همچنین درباره سامانه پیامکی امدادخواهی ویژه ناشنوایان که در ماه‌های اخیر برای این افراد راه اندازی شده بود افزود: استقبال خوبی توسط ناشنوایان استان از این سامانه شد و این سامانه در حال ادامه فعالیت است.

راستین همچنین گفت: از ۲۶ شهریورجاری هنگام تماس امدادخواهان با سامانه ۱۱۵ دیگر مشکل مکان‌یابی توسط نیروهای اورژانس را نداریم و به صورت خودکار محل امدادخواه روی نقشه نمایش داده می‌شود که این موضوع سرعت امدادرسانی را افزایش خواهد داد.

وی خاطرنشان کرد: در سال ۹۹ حدود ۲۳۵ هزار ماموریت اورژانسی در استان انجام شد اما با وجود ۱۵۰ پایگاه موجود، این میزان ماموریت تنها ۲۵ درصد از کل امدادخواهی های این مدیریت بوده است.

مدیر حوادث و فوریت‌های پزشکی استان اصفهان با بیان اینکه اتاق فرمان اورژانس ۱۱۵ روزانه ۴ هزار تماس را پاسخگو هستند اشاره کرد: از این تعداد تماس بین ۷۰۰ تا ۸۰۰ امدادخواهی اعزام به بیمارستان منجر می‌شود و تشخیص این امر توسط نیروهای پاسخگوی اتاق فرمان کار را برای آنان سخت و بار مسوولیتشان را افزایش می‌دهد.

۱۵ درصد ماموریت های اورژانس ۱۱۵ کرونایی بوده است

وی ۱۵ درصد کل ماموریت‌های اورژانس را کرونایی دانست و افزود: از ابتدای شیوع کرونا در استان تماس با سامانه ۱۱۵ افزایش داشته است و تاکنون ۲۷ هزار و ۵۰۰ بیمار کرونایی را به مراکز درمانی منتقل کرده ایم.

راستین گفت: در پیک پنجم کرونا در استان، روزانه ۵۰۰ بیمار کرونایی توسط اورژانس پیش بیمارستانی به بیمارستان‌ها منتقل شدند که سهم هر پایگاه به طور متوسط ۱۵ بیمار بوده است.

وی تاکید کرد: این حجم بالای انتقال بیماران کرونایی موجب مبتلا شدن ۳۷۵ نفر از تکنسین‌های اورژانس از ابتدای شیوع کرونا تاکنون و شهادت یکی از آن ها شد.

مدیر حوادث و فوریت‌های پزشکی استان اصفهان درباره اورژانس هوایی نیز با اشاره به اینکه سهم استان اصفهان ۳ بالگرد اورژانس است عنوان کرد: اکنون یک بالگرد اورژانس هوایی از هوانیروز در استان فعال است اما برای اورژانس باید از مدی کوپتر با قابلیت‌های خاص امدادرسانی و پرواز در شب استفاده کنیم.

وی گفت: سال گذشته ۳۵ پرواز توسط بالگرد اورژانس انجام و ۵۶ بیمار و مصدوم به مراکز درمانی منتقل شدند و از ابتدای امسال تاکنون نیز ۱۸ پرواز انجام و ۲۵ مصدوم و بیمار منتقل شدند.

راستین با بیان اینکه اصفهان از موتورلانس محروم است ادامه داد:  به صورت استاندارد باید ۳۵ تا ۵۰ موتورلانس (موتورآمبولانس) در شهر اصفهان فعالیت داشته باشند.

وی با اشاره به فعالیت ۱۵۰ پایگاه اورژانس در سطح استان اظهارداشت: هنوز در برخی مناطق کمبود پایگاه داریم و در برخی مناطق به دلیل شرایط جغرافیایی امکان احداث پایگاه نیست.

مدیر حوادث و فوریت‌های پزشکی استان اصفهان خاطرنشان کرد: کلانشهر اصفهان به صورت استاندارد کمبود پایگاه ندارد اما به دلیل حجم بالای امدادخواهی نیازمند افزایش تعداد پایگاه ها و با افزایش کدهای مستقر در هر پایگاه هستیم.

اصفهان ۲برابر پایگاه‌های اورژانس، آمبولانس دارد

وی با اشاره به اینکه کمتر استانی مانند اصفهان ۲برابر آمار تعداد پایگاه های اورژانس خود آمبولانس دارد بیان کرد: اکنون ۳۰۰ دستگاه آمبولانس در استان فعالیت دارد و ۵۰ آمبولانس نیز در شهرستان‌ها در حال افزایش و ۱۵ آمبولانس در حال بازسازی است.

راستین افزود: ۳۰ دستگاه آمبولانس نیز اسقاطی شده است که پس از بازسازی مجدد مورد استفاده قرار خواهند گرفت.

وی درباره پدهای بالگرد اورژانس هوایی نیز با اشاره به اینکه بیشترین میزان پد بالگرد در کشور مربوط به استان اصفهان است بیان کرد: کلنگ ۴۲ پد بالگرد در استان زده شد و از این تعداد ۱۸ پد به بهره برداری رسید و مابقی پیشرفت ۷۰ تا ۸۰ درصدی داشته اند.

منبع: ایرنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.