گزارش کمیسیون جهش و رونق تولید و نظارت بر اجرای اصل۴۴ قانون اساسی به مجلس شورای اسلامی درباره طرح تسهیل صدور برخی مجوزهای کسب و کار در دستور کار جلسه علنی روز گذشته خانه ملت قرار گرفت.

 گام مهم مجلس برای انحصارزدایی از مشاغل

پس از اظهارات موافقان و مخالفان، سرانجام نمایندگان با ۲۰۳ رأی با کلیات طرح مذکور موافقت کردند. پیش‌تر محسن زنگنه سخنگوی کمیسیون جهش و رونق تولید، طرح تسهیل مجوزهای کسب و کار را یک انقلاب در صدور مجوزها دانسته بود.

مراحل پیچیده دریافت مجوز، مبدأ فساد است

بر اساس طرح مذکور، کلیه فعالیت‌های کسب و کار پس از تصویب طرح ملزم به طی مراحل دریافت مجوز می‌شوند. طبق آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی برای رأی‌گیری باید حدود ۳۰ ثانیه وقت داده شود، ولی به گفته رئیس مجلس ۹۲ درصد نمایندگان در ۲۰ ثانیه به این طرح رأی دادند که نشان‌دهنده استقبال وکلای ملت از این اقدام بود. محمدباقر قالیباف در سخنانی با بیان اینکه طرح تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار زمینه ایجاد رقابت جدی در عرصه شغلی کشور خواهد شد، گفت: یکی از چالش‌های کشور ما، جوانان تحصیلکرده و بیکار است که فرصت‌ها از آنان گرفته شده است. امیدواریم این طرح از انحصارها جلوگیری و رقابت جدی در عرصه کسب و کار کشور ایجاد کند. الیاس نادران نماینده تهران هم در موافقت با این طرح گفت: نباید برای صدور مجوز کسب و کار انحصار را بپذیریم. با وجود این،  طرح مذکور مخالفانی هم داشت. از جمله آن‌ها نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس بود. حجت‌الاسلام سیدکاظم موسوی با انتقاد از طرح تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار گفت: این طرح نه تنها موجب اشتغال و رونق نخواهد شد، بلکه حقوق بیکاری کارکنان دفاتر اسناد رسمی را هم بر گردن سازمان تأمین اجتماعی می‌اندازد.

دفاع خاندوزی از طرح ضدفساد مجلس

اما سید احسان خاندوزی وزیر اقتصاد که برای دفاع از طرح مذکور به مجلس رفته بود، موضع رسمی وزارت متبوعش را دفاع از طرح تسهیل در صدور مجوزهای کسب و کار دانست و با بیان اینکه ما در رتبه‌بندی موانع کسب و کار ۱۷۸ دنیا هستیم، در توضیح چرایی رونق‌نداشتن تولید هم تأکید کرد: نخستین مبدأ آن مربوط به تحریم‌های خارجی ظالمانه است و مبدأ دوم تحریم‌های ظالمانه داخلی است که دستگاه‌های اجرایی چوب لای چرخ تولیدکنندگان گذاشتند. یکی از همین تحریم‌ها، دیوان‌سالاری فرسوده و آزاردهنده و میوه نامبارک مجوزهایی است که ملاحظه می‌کنیم. اژدهایی هفت سر که بسیاری از انحصارها و رانت‌ها را به وجود آورده و اجازه نمی‌دهد کسی وارد این حوزه شود. وزیر اقتصاد اظهار کرد: تصویب این طرح موجب کاهش و از بین رفتن امضاهای طلایی خواهد شد. به موجب این طرح تغییر رویکردی که دولت حجت الاسلام والمسلمین رئیسی برای تبدیل رویکرد نظارت پیشینی به پسینی دنبال می‌کند، تحقق می‌یابد.

طرح تسهیل چه خواهد کرد؟

با وجود اظهارات موافقان و مخالفان ولی حقیقت این است که اقدام روز گذشته مجلس با حذف امضاهای طلایی و شکستن حلقه بسته اعطای مجوزها، برخی رانت‌های موجود را از بین خواهد برد. متأسفانه در فضای کسب‌وکار کشورمان موانع بسیاری مانند قوانین مالیاتی، بیمه تأمین اجتماعی، بانک‌ها و... بر سر راه تولید و کارآفرینی وجود دارد و در عین حال بازارهای مالی پرسود، کم‌زحمت و جذاب متعددی در دسترس است. برای اکثر کسب‌وکارها این مسئله صادق است. از جمله می‌توان به نانوایی، گلخانه، دامداری، مرغداری، پرورش ماهی، صنایع تبدیلی کشاورزی، پرورش شتر، صرافی، کارگزاری بورس، اعتبارسنجی‌ها، داروخانه، بیمارستان، مطب، درمانگاه‌ها، انواع کلینیک‌ها و آزمایشگاه‌ها، دفترخانه رسمی، دفاتر ازدواج و طلاق، وکالت، آژانس‌ها، آژانس مسافربری، هتل و مسافرخانه و... اشاره کرد. از آنجا که صدور مجوز این کسب‌وکارها بسیارسخت و محدود شده، ضمن ایجاد انحصار در بازار این کسب‌وکارها، مجوزهای موجود با قیمت‌های نجومی خرید و فروش می‌شود. طرح «تسهیل صدور برخی مجوزهای کسب و کار» با هدف حذف این انحصار در کمیسیون ویژه جهش تولید مجلس تصویب شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.