ستاد ملی کرونا فعالیت بخش حمل و نقل عمومی مسافر را در حوزه اتوبوس بین‌شهری، قطار و هواپیما، مانند بخش خصوصی مشمول محدودیت‌هایی کرد اما بخش‌های مزبور در استان خراسان رضوی، در عمل از گردن نهادن به مصوبات این ستاد سر باز زده‌اند.

تخلفات چراغ خاموش حمل و نقل عمومی خراسان رضوی در همه‌گیری کرونا

به گزارش قدس آنلاین، در ۲ ماه گذشته برای کاهش سفرها و قطع زنجیره کرونا در کشور، ستاد ملی کرونا محدودیت های شدیدی را از جمله ممنوعیت ورود و خروج خودروهای سواری شخصی به/از شهرستان های قرمز، کاهش ظرفیت مسافر در ناوگان حمل و نقل عمومی و همچنین رعایت فاصله گذاری اجتماعی در مراکز مراجعه مسافران را اعمال کرد و از طرفی برخی ستادهای استانی مقابله با کرونا نیز خواستار اعمال محدودیت های بیشتری بر تردد قطار و هواپیما به شهرهای بحرانی شدند که در اوج همه‌گیری موج پنجم کرونا، استانداری خراسان رضوی درخواست هایی از این نوع را به نهادهای متولی ارسال کرد.

نتیجه اعمال محدودیت‌های یاد شده بیشتر در بخش ترددهای بین‌شهری و سفر با خودرو شخصی مشهود بود و اعمال قانون روزانه هزاران خودرو سواری در جاده های استانی موید این اعمال محدودیتها است اما پیگیری نشان می‌دهد این محدودیت های سفر در بخش ناوگان حمل و نقل عمومی آنچنان که باید مراعات نشده است و متولیان این حوزه به اشکال مختلف قانون را دور زده اند.

هرچند برخی از آمارهای رسمی در خراسان رضوی نشان دهنده کاهش سفرها در بخش حمل  و نقل عمومی ریلی و جاده‌ای است اما به استناد برخی دیگر از آمارها و اظهارات مسوولان استان، در عمل، تردد مسافر به وسیله قطار و اتوبوس به روش های دیگری صورت گرفته است و هدف نهایی ستاد ملی و استانی کرونا مبنی بر قطع زنجیره همه گیری ویروس، محقق نشده است.

عدم کاهش سفرهای ریلی برخلاف اظهارات مسوولان

استاندار خراسان رضوی در دوره اوج‌گیری موج پنجم همه‌گیری کرونا در مشهد، از متولیان بخش حمل ونقل هوایی و ریلی کشور خواست نسبت به کاهش سفرها به مشهد اقدام کنند که این خواسته به استناد گفته مسوولان اداره کل فرودگاه های خراسان رضوی، در این حوزه محقق شده است.

فرماندار مشهد نیز ماه گذشته از کاهش حدود ۵۰ درصدی سفرهای ریلی به مرکز استان خراسان رضوی خبر داده بود.

سیدمحمدرضا هاشمی، ۱۹ مردادماه اعلام کرده بود: ظرف روزهای اخیر "سیاست کاهش سفر" با جدیت دنبال شده و در همین راستا میزان سفر ریلی به مشهد ۴۸ درصد، سفرهای هوایی ۷۲ درصد و مسافرت جاده‌ای با استفاده از اتوبوس به این کلانشهر مذهبی به میزان ۳۸ درصد نسبت به هفته پیش کمتر شده است.

این در حالی بود که مسوولان راه آهن خراسان مردادماه اعلام کردند که تاکنون کاهش یا تغییری در برنامه حرکت قطارهای مسافربری به مقصد مشهد به این اداره کل ابلاغ و ایجاد نشده است و کماکان حدود ۷۰ رام قطار به صورت رفت و برگشت در مسیر مشهد تردد دارند.

جواد معراجی فر بار دیگر در هفته گذشته گفت که روزانه حدود ۷۰ رام قطار مسافربری از سراسر کشور به صورت رفت و برگشت در مسیر مشهد تردد می کنند.

مسوول روابط عمومی اداره کل راه آهن خراسان افزوده بود که برنامه سفر قطارهای مسافربری در مسیر مشهد در شهریورماه همانند مردادماه، بدون تغییر در حال انجام است.

وی در خصوص نحوه تغییر در برنامه سفرهای ریلی به مشهد اظهار کرده بود: برنامه ریزی برای حرکت قطارها از نظر تعداد و ظرفیت در تهران و ستاد مرکزی انجام می شود و نواحی از جمله راه آهن خراسان هیچ دخل و تصرفی در برنامه ریزی حرکت قطارهای مسافربری ندارند.

وی خاطرنشان کرده بود: ۲۳ ایستگاه راه‌آهن در شبکه ریلی اداره کل راه آهن خراسان دایر است و روزانه حدود ۷۰ رام قطار مسافربری در مسیر ریلی منتهی به مشهد به صورت رفت و برگشت از این ایستگاه ها عبور می‌کنند.

کاهش ۴۰ درصدی سفر با اتوبوس در خراسان رضوی 

طبق تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا از اسفندماه پارسال اتوبوسهای بین شهری نباید بیش از ۵۰ درصد ظرفیت خود مسافر سوار کنند اما بررسی ایرنا نشان می‌دهد این مهم در بخش ناوگان حمل و نقل بین شهری در خراسان رضوی عملی نشده است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان رضوی مطابق آمار رسمی از صورت وضعیت تردد ناوگان مسافری اعلام کرد: میزان ورود مسافر در قالب ناوگان اتوبوسی بین‌شهری در استان در نیمه دوم مردادماه امسال نسبت به مدت مشابه پارسال ۴۲ درصد کاهش داشته است.

افزایش سفرها با ناوگان سواری کرایه

ابراهیم نصری افزود: در بازه زمانی ذکر شده تردد مسافر در استان از طریق مینی بوس ۱۲ درصد کاهش داشته است اما در مقابل تردد مسافر از طریق ناوگان خودروهای سواری کرایه، هفت درصد در مقایسه با پارسال افزایش یافته است.

وی گفت: تعداد سفر با اتوبوس و مینی بوس در خراسان رضوی نیز در مدت زمان یاد شده در مقایسه با مدت مشابه پارسال به ترتیب هفت و ۱۶ درصد کاهش یافته است اما تعداد سفرها با ناوگان خودروهای سواری کرایه ۲۴ درصد بیشتر شده است.  
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان رضوی گفت: در شرایط عادی در بین ناوگان های اتوبوسی، مینی بوسی و سواری کرایه در شبکه حمل و نقل عمومی مسافر، به طور معمول ۷۰ درصد سفرها با ناوگان اتوبوسی انجام می شود که در دوران اعمال محدودیت های کرونایی در ۲ هفته پایانی مردادماه، این الگو تغییر کرد.
نصری خاطرنشان کرد: در حالی که جابه جایی مسافر از طریق ناوگان اتوبوسی و مینی بوسی در جاده های استان کاهشی قابل ملاحظه داشته است، اما سفر با ناوگان سواری کرایه رشد یافته است.
وی گفت: با اعمال محدودیت های یاد شده در مجموعه حمل و نقل عمومی جاده ای استان، شاهد کاهش سفرها در دوران شیوع موج پنجم کرونا بوده ایم.

تخطی از مصوبه کاهش ۵۰ درصدی مسافر در اتوبوسهای بین شهری

یکی از کارشناسان حوزه حمل و نقل  ارائه نشدن تعداد مسافر جابه‌جا شده را به دلیل عدم انطباق آمار با ضوابط ستاد کرونا مبنی بر کاهش ۵۰ درصدی ظرفیت اتوبوسهای بین شهری اعلام کرد.

وی که خواست نامش منتشر نشود، افزود: در صورت انتشار تعداد سفر و مسافر، می توان با یک جمع و تقسیم میانگین تعداد مسافر در هر دستگاه اتوبوس را به دست آورد، در حال حاضر باید میانگین مسافر در یک اتوبوس با ۳۸ صندلی ۱۷ مسافر باشد که در صورت انتشار آمار یاد شده این عدد بالاتر از میانگین مسافر از نظر ستاد کرونا خواهد بود.

از سوی دیگر برخی مسافران نیز از مساله بی توجهی به شیوه نامه های بهداشتی در پایانه امام رضا(ع) مشهد کردند.

حسین خراشاد، یکی از مسافران مسیر مشهد - بیرجند  گفت: با بلیت ۹۰۰ هزار ریالی به ترمینال امام رضا(ع) مراجعه کرده و سوار اتوبوس بیرجند شدم که در بدو حرکت، اتوبوس مطابق فهرست صورت وضعیت پایانه، تنها ۱۶ مسافر داشت.

وی افزود: پس از خروج اتوبوس از پایانه ابتدا در میدان مجاور پایانه، سپس در میدان "حافظ" و بعد در نزدیکی پلیس راه مشهد و همچنین در طول مسیر راننده در هر توقف، چند مسافر دیگر سوار نمود.

این مسافر گفت: مطلع شدم راننده این مسافران را با مبالغ مختلفی از ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار ریال سوار کرده است که وقتی به راننده اعتراض کردم، وی گفت که به دلیل عدم صرفه اقتصادی مجبور به سوار کردن مسافر بین راهی است و در نهایت جریمه آن را  پرداخت خواهد کرد.

حمل مسافر در صندوق حمل بار مسافران

یک مسافر دیگر نیز  گفت: بعضی از رانندگان اتوبوس های بین شهری، علاوه بر سوار کردن مسافر بین راهی، آنان را در صندوق بغل اتوبوس، که برای حمل اثاث و چمدان مسافران تعبیه شده است، جای می دهند تا پلیس آنها را به دلیل سوارکردن مسافر بیش از ظرفیت جریمه نکند.

مسوولان پلیس راه خراسان رضوی نیز مساله سوار کردن مسافر در صندوق اثاث و بار اتوبوس های بین شهری را تایید می کنند.

جانشین رییس پلیس راه خراسان رضوی با تایید تخلفات متعدد متصدیان ناوگان اتوبوسی در جاده های استان گفت: متاسفانه برخی رانندگان ناوگان برون شهری و جاده‌ای بیش از ۵۰ درصد ظرفیت خود مسافر سوار می‌کنند و مقررات فاصله اجتماعی را زیر پا می‌گذارند که این اقدام با توجه به شیوع ویروس کرونا تخلف است و کنترل های لازم در مسیر توسط پلیس راهور و راه انجام می‌شود.

سرهنگ محمد قانعی‌نژاد افزود: در پایانه‌های مسافربری به دلیل انجام کنترل‌ها، رانندگان مجبور به رعایت شیوه نامه ها و سوار کردن مسافران به میزان ۵۰ درصد ظرفیت هستند اما در مسیر و در داخل شهر، برخی رانندگان تمام ظرفیت خود را مسافر سوار می‌کنند.

تکمیل ظرفیت اتوبوسهای بین شهری با مسافران بین راهی

وی گفت: ۹۵ درصد رانندگان در پایانه مسافربری مشهد، ضوابط ذکر شده را رعایت می کنند اما اتوبوسها پس از خروج از پایانه در مکانهایی مانند میدان حافظ و عسکریه دوباره مسافر سوار می کنند که در صورت مشاهده این موارد، پلیس راهور از ادامه سفر ناوگان بین شهری جلوگیری کرده و اتوبوس را به پایانه بازمی‌گرداند.

وی اضافه کرد: در صورت مشاهده این نوع تخلفات توسط نیروهای پلیس راه در طول مسیر نیز، جریمه ۳۰۰ هزار ریالی برای هر مسافر اضافه اعمال می شود و علاوه بر جریمه، دفترچه راننده متخلف به کمیسیون ماده ۱۱ راهداری ارجاع می‌شود.

راهداری با تخلفات برخورد می کند

معاون حمل و نقل اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان رضوی گفت: با توجه به اعمال قوانین و شیوه نامه ها مبنی بر کاهش ۵۰ درصدی ظرفیت ناوگان اتوبوسی، با تخلفات رانندگان در این صنف برخورد شده است.

جواد وحدتی فرد افزود: در کمیسیون ماده ۱۱ به تخلفات یاد شده رسیدگی می شود که در نتیجه آن در این مدت کارت هوشمند شماری از رانندگان به صورت موقت و یا دائم مسدود و باطل شده است.

وی بدون ذکر آماری از میزان تخلفات انجام شده، ادامه داد: تخلف سوار کردن مسافر بین راهی توسط راننده صورت می گیرد و فرد پاسخگو راننده یا مالک وسیله نقلیه است و این تخلف متوجه شرکت حمل و نقل نمی شود اما در این مدت با برخی شرکتها نیز که تخلفاتی در خصوص سفرها مرتکب شده اند، برخورد کرده ایم.

معاون حمل و نقل اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان رضوی، موضوع کمبود اتوبوس در پایانه مسافربری امام رضا(ع) را رد کرد و گفت: در صورتی که نیازی به اتوبوس در یک مسیر باشد اتوبوس لازم تدارک دیده می شود و کمبودی از این بابت نداریم.

وحدتی فرد افزود: عمده تخلفات در خصوص سوار کردن مسافر بین راهی مربوط به سفرهای درون استانی است و البته باید توجه داشت این اقدام خلاف رانندگان، به ضرر شرکتهای حمل و نقل نیز هست که به واسطه این تخلفات از تعداد مسافر جابه جا شده توسط اتوبوس مطلع نمی شوند.

وی علت اصلی عدم رعایت قوانین در خصوص سوار کردن مسافر بین راهی را مربوط به جانمایی نامناسب پایانه مسافربری مشهد دانست و گفت: پیش از شیوع کرونا نیز با این پدیده مواجه بودیم، متاسفانه اتوبوسها ناچار به عبور از درون شهر بوده و از میادین مختلف مسافر سوار می کنند حال آنکه اگر پایانه نزدیک پلیس راه و یا در منتهی علیه محدوده شهری باشد، این تخلفات رخ نمی دهد.

وحدتی فرد خاطرنشان کرد: به دلایل ذکر شده اکنون سوار شدن به اتوبوس در خارج از پایانه مسافربری مشهد به یک فرهنگ تبدیل شده است و برخی شهروندان دیگر به خود زحمت نمی دهند که به پایانه بروند، بلکه در میانه مسیر و درون شهر با کرایه کمتر سوار اتوبوس مسافربری می شوند.

متاسفانه مسوولان راهداری خراسان رضوی در خصوص تعداد مسافران جابه جا شده در پایانه مسافربری مشهد و همچنین ترددهای بین شهری حاضر به ارائه آمار دقیق  نشدند.

منبع: ایرنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.