شبکه سه این روزها سریال ها و برنامه های متفاوتی را روی آنتن می برد که مخاطبان هم به دنبال چنین برنامه هایی هستند و باید دید این رویه در سایر شبکه ها هم تسری می یابد یا شیوه قدیمی همچنان رواج خواهد داشت؟

 ساخت سریال هایی با داستان روز در شبکه سه/ خلاقیت و نوآوری حاصل اعتماد به جوان‌گرایی

به گزارش قدس آنلاین، پخش سریال «گاندو ۲» به تازگی در شبکه سه سیما به پایان رسیده است. سریالی با موضوعی امنیتی و داستانی واقعی که فراز و فرودهای بسیاری داشت و البته مخاطبان بسیاری را به خود جذب کرد.  

در حقیقت شبکه سه سیما ساخت سریال «گاندو» را در حالی در دستور کار قرار داد که ماجرای آن به روز و متعلق به همین سالهای اخیر بود. برگ برنده ای که شبکه سه سیما رو کرد تا نشان بدهد در کنار سریال های تاریخی و ملودرام می توان توجه ویژه ای هم به اتفاقات روز داشت و با برنامه ریزی دقیق آن را به موقع برای پخش رساند.

اما این شب ها نیز سریال «هم سایه» روی آنتن شبکه سه  سیما می رود که آن هم بی اعتنا به مسائل روز نیست. «هم سایه» با نام قبلی «نیمروز تا تهران» و «شرق بهشت» یک مجموعه تلویزیونی ایرانی به کارگردانی محمدحسین غضنفری، تهیه‌کنندگی علی پورکیانی و فیلمنامه ای از تهمینه بهرام و ارسلان امیری است.

درحالی که اتفاقات بیشماری در کشور افغانستان همسایه ایران در حال وقوع است و در عین اینکه ایران همواره میزبان مهاجران بسیاری از این کشور بوده است، شبکه سه تصمیم گرفته تا به این موضوعات بی توجه نباشد و سریال «هم‌سایه» را سر وقت روی آنتن ببرد.

«هم سایه» یک ملودرام عاشقانه است که سعی می‌کند از زندگی و دغدغه‌های مهاجرین افغانستانی در ایران و همزیستی دو ملت بگوید. سیاه نمایی نکند و تلاش کند در لایه های زیرین این عاشقانه ایرانی- افغانستانی، مشکلات مردم این دیار را هم به تصویر بکشد تا شاید جایی دردی دوا شود.

اما نکته قابل توجه در سریال های شبکه سه، این است که این خط پایان نیافته و سریال های دیگری با همین محوریت و توجه به مسائل روز در دستور کار این شبکه قرار دارد که آن را متفاوت با سایر شبکه ها می کند. دلیل این تفاوت در نگاه همراه با نوآوری و خلاقیت مدیران جوانی است که عهده دار مسئولیت شبکه سه سیما هستند. در واقع میتوان ریسک و تجربه ساخت برنامه های جدید را به طور کاملا مشهودی در این شبکه دید که در سایر برنامه های آن هم قابل مشاهده است.  

«زوجی نو» و برنامه ای خانوادگی با حضور جوانان

در کنار سریال هایی که به آنها اشاره شد، ساخت برنامه های متفاوت نیز در این شبکه به چشم می خورد. از جمله آنها می توان به «زوجی نو» اشاره کرد که با اجرای باربد بابایی توانسته زوج های جوان را پای کار بیاورد تا در فضایی شاد، با هم به رقابت بپردازند.

البته طراحی اجرای مسابقه و سوالات به گونه ای است که در نهایت به شناخت بیشتر زوجین از یکدیگر می شود. این مسابقه با حضور خانواده ها برگزار می شود و شرکت کنندگان آن زوج هایی هستند که به تازگی ازدواج کرده اند.

«عصر جدید» مسابقه ای که همه ایران را درگیر کرد

اینکه مسابقه ای در یک شبکه تلویزیونی ساخته شود که بتواند همه گروه های سنی از همه اقوام و اقشار جامعه را درگیر خود کند، کار بسیار دشوار و پیچیده ای است. اما مسابقه «عصر جدید» در شبکه سه سیما توانست با اتکا به تجربه احسان علیخانی، بیشترین میزان مخاطب را از آن خود کند.

حضور در این مسابقه برای جوانان پرتلاش و دارای ایده های خلاقانه یک هدف به شمار آمد و اتفاقا برگزیده های دوره های مختلف هم در این برنامه و هم در جاهای دیگری به کار گرفته شدند تا سرنوشت دیگری برایشان رقم بخورد و حاصل تلاش های خود را ببینند.

«عصر جدید» که حتی در دوران کرونا هم به دشواری و با حضور افراد بسیاری از سراسر کشور ساخته شد، از جمله برنامه های پرمخاطبی است که به تنهایی شاخص میزان مخاطبان شبکه را نسبت به سایر شبکه ها جابه جا می کند.

«طبیب» نسخه پزشکی به زبان ساده

این برنامه گفت وگو محور با هدف اطلاع‌رسانی و پیشگیری در حوزه سلامت، هر روز میزبان متخصصان رشته‌های مختلف پزشکی است. اجرای این برنامه برعهده پیمان طالبی است و در آن به زبان ساده بیماری ها و تا حدودی درمان آنها را به خانواده ها نشان می دهد.  

از «بدون توقف» تا «سیم آخر»

اگر بخواهیم همه برنامه های متفاوت شبکه سه را نام ببریم، قطعا به اسامی بیشتری خواهیم رسید که برنامه های فوتبال برتر و سمت خدا و ... هم از جمله آنها هستند. یا برنامه «بدون توقف» که برنامه ای ترکیبی چالشی است و با موضوعات متنوع و مختلف به بررسی شبهات و معضلات اجتماعی، فرهنگی و سیاسی می پردازد.

«مسابقه سیم آخر» نیز تلاش کرده تا رقابتی بر مبنای دانستی ها و اطلاعات عمومی پیش ببرد.

«رشد مخاطب» حاصل اعتماد به جوان‌گرایی

همه این ها گفته شد و برخی برنامه های شبکه سه سیما مرور شد تا به این نقطه برسیم که اگر برنامه خوبی در حوزه های مختلف در این شبکه می بینیم، اگر پس از یک رویداد سیاسی یا اجتماعی و اقتصادی میزگرد نقد و بررسی آن برگزار می شود و شبکه نسبت به وقایع روز بی تفاوت نیست، حاصل اعتماد به تیم جوانی است که برنامه هایی را به روی آنتن ببرد که حاصل آن چیزی جز «رشد مخاطب» نیست.

در حقیقت آمار رسمی مرکز تحقیقات سازمان صداوسیما در آخرین نظرسنجی خود با موضوع میزان مخاطبان شبکه ها اعلام کرده است که شبکه‌ سه سیما با (۵۱.۱ درصد) پرمخاطب ترین شبکه تلویزیون است.

حالا باید دید با توجه به موفقیت این شبکه در جذب مخاطب، این رویه در سایر شبکه های تلویزیون نیز تسری می یابد و مخاطبان شاهد پرداختن به مسائل روز جامعه خواهند بود و یا همچنان شیوه سنتی و قدیمی برنامه سازی رواج خواهد داشت؟

منبع: فارس

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.